Efter att vårt kök har blivit rivit har vi upptäckt rester efter någon slags insekter. Jag vet inte exakt vad det är man behöver veta, så jag skriver allt jag har konstaterat:

• De sitter mot tak och vägg på baksidan/översidan av tidigare väggskåp.
  • Alla ser döda ut; ingen rör sig, och alla är täckta med typ spindelväv.
  • Jag har också sett någon enstaka sådan död i ett skåp vid inflyttning i huset, men inga nya under det året vi har bott här.
  • På den väggen där absoluta majoriteten av dem sitter ligger murstocken precis i anslutning till ena skåpet. Murstocken har haft lite problem med fuktgenomslag.
  • Taket är puts + hönsnät under träbjälklag och skåpen har på något ställe varit spikade uppåt.

När jag kollar på anticimex är det mest likt larvformen av Pälsängrar, men jag har inte sett några skalbaggar.
Bifogar den "bästa" bilden jag har just nu, ska ta en bättre när jag kommer hem, där man kan se dem lite bättre individuellt.

20141002_084716.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mina frågor är helt enkelt:
1. Bör man göra någon sorts sanering nu, eller räcker det att sopa bort dem och tvätta av?
2. Jag får för mig att en spackling + målning på nämnda områden gör att det liksom blir en helt död yta, och om jag inte ser några längre så återkommer de inte. Stämmer det?
3. Något annat tips?

Det ser ut att vara ömsade puppskal av pälsänger eller fläskänger: själva skalbaggen har flugit eller promenerat iväg och sitter under din soffa. Eller så har skalen legat där i 20 år och ättlingarna bor numera i Möklinta.

Om det nu är päls/fläskänger:

1) sopa och tvätta räcker. De äter bara fett och protein, typ stekflott, chips, pizzakanter, döda möss, fiskskinn och remouladsås. När de ätit färdigt har de inget där att göra.
2) se ovan. Blank yta=lättstädat o bra.
3) Ordna så att allt blir lättstädat för er själva.

På sätt och vis har de städat ditt kök, nån kanske spillde brunsås där en gång och kom inte åt att torka upp.

De kommer alltid att finnas i din närhet, börjar de dyka upp i mängd är det läge att ta undan deras mat, städa eller strama upp kattmatsrutinerna eller kolla om det finns nån mumifierad mus nånstans som de knaprar på.

• Gilla
Azur
  • Laddar…
Det första positiva svaret jag har hört på länge. Bifogar en något bättre bild ifall det gör det tydligare. 20141003_084635.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.