Har ett kallställt uthus som vi har garage o förråd i. På vinden som används som förråd såg jag att något kryp har ätit på takstolarna. Dock verkar det inte synas till några kryp, så det kanske inte är några insekter kvar. man ser lite spånor på golvet. på bjälkarna har det ätits väldigt slätt. men inga borrhål så det verkar bara vara på ytan.
ngn ide om vad det kan vara? kanske bara insekter som kommer vissa tider? inte sett detta andra år.
dock e det bara 2 takstolar som är ätna. (av 15)
ngn ide om vad det kan vara? kanske bara insekter som kommer vissa tider? inte sett detta andra år.
dock e det bara 2 takstolar som är ätna. (av 15)
Svarar mig själv 
verkar vara: Blåhjon
Skalbaggen kan bli upp till 9-22 mm lång, larven 10-18 mm Angripen granstör
Flyghålen 6x3 mm, ovala med släta kanter.
Detta är en ganska stor blåsvart skalbagge. Larven gräver breda, platta och slingrande gångar mellan bark och trä, exempelvis i takstolar. När barken så småningom faller av upphör angreppet.
Blåhjonet hotar inte virkets bärighet, men om man bygger in virke med barkrester, riskerar man att färdiga skalbaggar tränger ut genom täckande material som takpapp, skivor, tapeter o dyl.
Blåhjonet hotar inte virkets bärighet, men om man bygger in virke med barkrester, riskerar man att färdiga skalbaggar tränger ut genom täckande material som takpapp, skivor, tapeter o dyl.
Bekämpning: Någon direkt bekämpning är inte befogad. För att undvika skador, tillse att inte några barkrester finns kvar på det virke som kommer till användning
Med andra ord, jag får ta bort barkresterna så kan jag glömma bort problemet.
verkar vara: Blåhjon
Skalbaggen kan bli upp till 9-22 mm lång, larven 10-18 mm Angripen granstör
Flyghålen 6x3 mm, ovala med släta kanter.
Detta är en ganska stor blåsvart skalbagge. Larven gräver breda, platta och slingrande gångar mellan bark och trä, exempelvis i takstolar. När barken så småningom faller av upphör angreppet.
Bekämpning: Någon direkt bekämpning är inte befogad. För att undvika skador, tillse att inte några barkrester finns kvar på det virke som kommer till användning
Med andra ord, jag får ta bort barkresterna så kan jag glömma bort problemet.
Klicka här för att svara