klaskarlsson
klaskarlsson: [citat] Ah - betydligt bättre ! :) /K
27 svar · 9,0k läst
L
lakris: Hej, jo, det var så uppenbart att jag inte tänkte på att skriva det :) Och att man inte ska blanda vet jag också. De tidigare elementen är (och var) dubbelisolerade. Det nya som jag har i åtanke är inte det. Rummet är ett kök. Det finns numera bara jordade uttag där för vitvaror, lampa med uttag för köksredskap, etc. Så om man ser det på det viset var det blandat tidigare, fast
2 svar · 6,7k läst
D
daije: det finns ett medel som heter Xypex. man slammar på det som vid pursningsarbete. kan nog användas till det du tänkt. http://www.betongpartner.se/hur.htm
14 svar · 3,7k läst
·
klaskarlsson
klaskarlsson: [citat] Alla vägar bär till Rom . :D /K
7 svar · 1,9k läst
·
S
byggare henke: nog kan det gå utan att förankra altan. men då får den va ganska låg. om den är hög så kan den bli vinglig. 20-30 skulle jag säga är lagom för en oförankrad. men då är förstärkt också. strävor och kryss
1 svar · 2,0k läst
G
GoEk: [citat] Stockarna *kan* vara ihopsatta med dymlingar, har själv plockat ner och upp en 7x4,5 och en 8x6 dalalada, det fanns kanske 3-4 dymlingar i varje kåk och alla gick antingen bara att lyfta ur eller ges lite hjälp med en rejäl kofot. [citat] Lilla huset tog en dag ner, 4 man med byggställning för hand med skogstraktorsläp, och 1,5 dagar upp, två man på stegar vilket inte
21 svar · 17,8k läst
·
B
BigGitt: [citat] Ok.Instämmer. I Tyskland och Polen gör de på båda sätten. Och spec Polen har stor utbud av konstiga block som är nästan bättre än Leca. Och billigare. Nu kollar jag den möjligheten. Du vet /halva priset!!!
20 svar · 6,8k läst
Chrissofsweden
Chrissofsweden: "Vi hade tänkt att inte göra det så "märkvärdigt" från början, det här kommer bli mer som ett testboende, för att se om det är värt att ha fritidshus här, det är en bit bort från där vi bor och vi vill se om vi kommer orka med resor och dylikt." Frågan är nog inte om ni orkar med resorna dit :) Jag håller på att bygga nytt och timmer är dyrt.. men fint. Ska ni ha vatten och el
25 svar · 3,6k läst
B
BigGitt: Direktverkande el=1kwh in=1kwh ut. Det kvittar om de är torra eller oljefyllda. Torra reagerar snabbare. Oljefyllda blir inte lika heta. I en stuga hade jag kört med torra. Men framför allt, skulle jag skaffa en luft/luft värmepump. 1kwh in=oftast minst 3kwh ut!
5 svar · 1,8k läst
J
joejoe: Nej, det är knappt jag förstår själv:confused: Det får nog bli en "fullösning" tills jag blivit klar med själva bygget, sedan måste jag byta taket ändå på gamla kåken. /Joe
2 svar · 1,5k läst
Y
Yeltzin: Sedan finns det ånspärrar som är gjorda för hus som kallställs ibland... http://guiden.rockwool.se/produkter/byggisolering/rocktaet-klimatmembran "RockTät Klimatmembran är en intelligent ångspärr med växlande diffusionsmotstånd och stor inbyggd styrka. Diffusionsmotståndet anpassar sig automatiskt till omgivande klimat, luftens temperatur och relativa fuktighet" "RockTät
2 svar · 3,1k läst
A
Ahlbom: mur och putsbruk C funger också bra på ställen där man materialet behöver kunna rörar sig, jag har använt det runt vår vedspis i köket och det har hållt bra i 2 år
2 svar · 1,5k läst
B
billy_baver: Om du kontaktar stadsarkitekten eller någon planingenjör med samma fråga tar man säkert fram "Översiktsplanen" och visar. Det är ett styrdokument som redovisar kommunens långsiktigt syftande planer på framtida markanvändning. Att man själv äger sin tomt är ingen garanti mot Inlösen och nya bullerstörningar.
7 svar · 4,7k läst
J
JanneL: Var på besök hos min plåtis idag och tog upp detta problem. Enligt honom går det att ställa om maskinen och göra pannorna kortare eller längre. Du kan då börjar läkta enl. förslag ovan och använda standardlängd därifrån och uppåt. På sidorna kan du då måttbeställa andra längder på pannan. Tror inte det kommer att synas nerifrån om det inte avviker allt för mycket på
4 svar · 3,5k läst
F
flomannen: Jag skulle rekomendera att du byter ut den delen som går via den kallställda vinden med en slang som tål nedfrysning, och en självbegränsande värmekabel inuti slangen. samt en strömbrytare till värmekabeln så att du kan slå på när du kommer / stänga av strömmen när du åker därifrån. Det går snabbare att tina en ledning med invändigt dragen värmekabel vilket ger mindre
2 svar · 12,2k läst
C
Chrillevippen: Tack Tyckte jag letat igenom det mesta men tydligen inte:) /Christer/
2 svar · 11,1k läst
raveper
raveper: Efter en snabbkoll verkar det som Mydreamhouse inte drar, eller drog in så mycket pesetas. Får fram att konkurs är inledd.
2 svar · 3,3k läst
Tekopptekopp
Tekopptekopp: [citat] Det låter vettigt.
15 svar · 35,7k läst
Stefan H
Stefan H: Tack för era svar och hjälp. Nu sitter skivorna på plats och det ser mycket bra ut. Ska spackla en andra gång och finslipa lite, sen dags för målning!
7 svar · 6,2k läst
A
Ahlbom: det finns billiga domkrafter på ex biltema som är väldigt prisvärda och fungerar för ändamålet, jag har testat :) http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=82801
10 svar · 4,7k läst
klaskarlsson
klaskarlsson: [citat] På min blogg finns bilder samt budget och kostnadsuppföljning: http://klasoida.blogspot.com Vi byggde en Onsala som jag byggt till med en förrådsdel och sedan färdigställt invändigt (nåja nästan iaf). Själva stugan gick på ca 120000 kr (exakt siffra med de isoleringstillval etc vi tog finns på bloggen) - totalt inkl tomt (som kostade 40 kkr) är vi nu uppe i 280 - 300 kkr nu
1 svar · 7,2k läst
S
Sbcd12: Köp CA-boden, rita hur du vill ha invändigt och anställ en arbetslös snickare (om det nu finns sådana), handla allt själv, så kommer du nog ner bra i pris mot andra liknande hus... dock kostar ju allt pengar såklart.. el, markarbete, avlopp och vatten, inredning, trädgård, tak... ja du, tar ju aldrig slut - men kul är det =) Att bygga kostar oftast dubbelt så mycke som man tänkt sig
4 svar · 8,4k läst
·
J
jannebmw: annars kan du kolla på solcelldrivna uppvärmare som värmer och ventilerar huset när solen ligger på det finns flera tillverkare typ solarventi.se inte så dyra och gratis i drift
10 svar · 34,9k läst
S
Sbcd12: Det är som alltid.. du får det du betalar för, ibland hittar man ett praktexemplar från lågpris-affärer, som fungerar.. köp kvalite så gråter man bara en gång. Men sedan, ska du bara ha pumpen för att pumpa ur brunnen, varför ens köpa låna av någon granne istället.
9 svar · 35,0k läst
klaskarlsson
klaskarlsson: [citat] Det var inte ngn absolut gräns - mer som ett riktvärde. Det handlar om vart kondensationspunkten beräknas ligga vid en viss inner- och yttermedeltemperatur samt huruvida man kan tänka sig att konstruktionen tillåter fuktvandring i tillräcklig utsträckning- skall se om jag hittar ngn länk Det finns ju dock annan isolering än mineralull, tex stenull, cellulosa, eller ekofiber som
6 svar · 3,0k läst
L
Leffe: Vi stänger alltid av beredaren under veckorna, och sätter igång den igen när vi kommer ut på fredagskvällen. Mest för att det känns lugnare att inget "står på" i veckorna, än för att spara ström. Tveksamt vilket som blir billigast i längden. Har gjort så i alla år utan några problem,
5 svar · 6,0k läst
P
byggare henke: jag skulle ha förklarat mera vad jag menar. då skulle du nog nappa.
7 svar · 2,1k läst
K
kovo: Det är det jag hoppas på :) Men man törs ju inte lita på en mäklare...
6 svar · 23,1k läst
S
Sbcd12: 8an är inte onödig - håller med.. köp bra och dyra verktyg. Kanske dryg att lägga ut pengarna men, Köp kvalite så gråter du bara en gång.
25 svar · 22,7k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.