1 481 läst ·
2 svar
1k läst
2 svar
Ränndalar i efterhand
Jag har byggt till mitt fritidshus (35m2) med 50m2 och 1,5 plan. Det gamla taket är lågt och tanken är att jag så småningom ska byta tak för att det ska liva med det nya (som är betydligt högre).
Det är här jag gjort bort mig!
Jag byggde inte in några riktiga ränndalar mellan gamla och nya huset. Byggde bara en liten ränndal som jag sedan klädde med underpapp och hellimmade. Jag är ganska orolig att det inte kommer att hålla innan jag byter taket. Det kompliceras ytterligare av att jag har plåt på det gamla huset och betongpannor på det nya. Just nu har jag "stuckit" in en plåt under pannorna men det är bara en temporär lösning som dessutom ser riktigt oproffsig ut.
Någon som har en idé?
Det är här jag gjort bort mig!
Jag byggde inte in några riktiga ränndalar mellan gamla och nya huset. Byggde bara en liten ränndal som jag sedan klädde med underpapp och hellimmade. Jag är ganska orolig att det inte kommer att hålla innan jag byter taket. Det kompliceras ytterligare av att jag har plåt på det gamla huset och betongpannor på det nya. Just nu har jag "stuckit" in en plåt under pannorna men det är bara en temporär lösning som dessutom ser riktigt oproffsig ut.
Någon som har en idé?
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Hej joejoe,
behöver det egentligen vara så svårt?
Plocka bort takpannorna närmast vinkeln och lägg dit en ränndalsplåt.
Dit med pannorna igen.
Aj då, plåttak på den gamla delen, kanske inte så lätt att "plocka bort pannor".
Hur har du gjort "tillfälligt"? Har du snedkapat betongpannor och plåtar?
Att tillfälligt "sticka in" en plåt borde väl fungera fint,
bara vattnet håller sig på plåten och inte rinner över.
Det låter ju som du har gjort underarbetet med papp ordentligt.
Fast jag fattar nog inte riktigt hur du gjort när takdelarna inte är i samma nivå.
//KoW
behöver det egentligen vara så svårt?
Plocka bort takpannorna närmast vinkeln och lägg dit en ränndalsplåt.
Dit med pannorna igen.
Aj då, plåttak på den gamla delen, kanske inte så lätt att "plocka bort pannor".
Hur har du gjort "tillfälligt"? Har du snedkapat betongpannor och plåtar?
Att tillfälligt "sticka in" en plåt borde väl fungera fint,
bara vattnet håller sig på plåten och inte rinner över.
Det låter ju som du har gjort underarbetet med papp ordentligt.
Fast jag fattar nog inte riktigt hur du gjort när takdelarna inte är i samma nivå.
//KoW
Klicka här för att svara
