7 155 läst ·
1 svar
7k läst
1 svar
Vad har er stuga från Caboden kostat?
Medlem
· Västra Götaland
· 19 inlägg
Vi ska inom ett tag bygga stuga och har fastnat för Ca-boden.
Vilken stuga har ni och vad har ni gett för den? Hur mycket har ni fått lägga till för att få den färdigställd? (Kök, innerväggar, badrum osv osv)
Är ni nöjda med ert val?
Vilken stuga har ni och vad har ni gett för den? Hur mycket har ni fått lägga till för att få den färdigställd? (Kök, innerväggar, badrum osv osv)
Är ni nöjda med ert val?
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
På min blogg finns bilder samt budget och kostnadsuppföljning: http://klasoida.blogspot.comJennieMagnusson skrev:
Vi byggde en Onsala som jag byggt till med en förrådsdel och sedan färdigställt invändigt (nåja nästan iaf). Själva stugan gick på ca 120000 kr (exakt siffra med de isoleringstillval etc vi tog finns på bloggen) - totalt inkl tomt (som kostade 40 kkr) är vi nu uppe i 280 - 300 kkr nu när skorstenen till kaminen är på plats också
Invändigt så köpte vi allt löst, begagnat kök på blocket, kakel på konkursrea osv osv
Jag har ett par rekommendationer:
-Välj tilläggsisolering om ni skall bo där även vintertid. Jag har förvisso inga problem med 95mm i väggarna, men rent energiekonomiskt är det bättre med ytterligare 45mm - och att göra det i efterhand är 1000 ggr svårare och dyrare (det kommer helt enkelt inte hända)
- Tänk på fönster välj till så många ni kan ! Vi tog lite för få fönster såhär i efterhand vilket gör det lite väl mörkt inomhus. Förvisso kan detta innebära en sämre isoleringsgrad också - men tänk i af på hur ni placerar fönstren och tänk på att orginalfönstren 8x10 faktiskt innebär rätt små fönster...
- Allt ni beställer från fabrik gör det lättare att bygga: Eftersom det kommer med byggsatsen och är tillkapat etc så sparar det rätt många timmar och en hel del extrafärder till bygghandeln för "det spikpaketet" osv - ställ det mot kostnaden om ni funderar på att köpa löst eller som tillval och stirra inte bara er blinda på ngn hundralapp för den blir snart uppäten av lite bilåkande...är det mer pengar än så så kan det förstås löna sig med lösköp - särskilt om man planerar dom...
Annars är jag totalt sett mkt nöjd med CA-boden som leverantör
Lycka till
/K
Klicka här för att svara