4 675 läst ·
7 svar
5k läst
7 svar
Kommer bli fritidshus?
Hej.
Bodde i mina föräldrars koloniområde under ett par säsonger som såldes för 2 år sedan eftersom man inte fick bo där året runt, annars hade det varit ett drömboende..
året efter bestämdes i styrelsen att man fick bo där året runt!!!!
Nu vill jag köpa ett och bo i världens mysigaste område.. men det finns frågetecken..
..
I en annons på hemnet där en av stugorna säljs står det : http://www.hemnet.se/beskrivning/544643
"Det är nu tillåtet att bo året runt, man får dock inte mantalsskriva sig på stugan."
På wikipedia står det : http://sv.wikipedia.org/wiki/Mantalsskrivning
"Begreppet mantalsskrivning har idag upphört och nu är det de uppgifter som finns i folkbokföringen den 1 november som styr var beskattningen ska ske."
Lagen säger : http://www.notisum.se/rnp/SLS/lag/19910481.htm
"En person skall folkbokföras på den fastighet och i den territoriella församling där han enligt 7-13 §§ är att anse som bosatt."
"En person anses vara bosatt på den fastighet där han regelmässigt tillbringar eller, när byte av bostad har skett, kan antas komma att regelmässigt tillbringa sin dygnsvila. Den som därigenom kan anses vara bosatt på fler än en fastighet anses vara bosatt på den fastighet där han sammanlever med sin familj eller med hänsyn till övriga omständigheter får anses ha sitt egentliga hemvist."
"Om en person under en på förhand bestämd tid av högst sex månader regelmässigt tillbringar sin dygnsvila på en annan fastighet än den där han har sitt egentliga hemvist, anses detta inte leda till ändrad bosättning."
..
Alltså.. Jag tolkar det som att man inte får folkbokföra sig på stugan..Tvingar föreningen mig då till lagbrott om jag spenderar mer än 6 månader där?
Jag vill ju bo där, men varför får jag inte folkbokföra mig där? Och vem som säger att man inte får folkbokföra sig där är oklart, men antagligen styrelsen, men det står inget om det i reglerna..
Bodde i mina föräldrars koloniområde under ett par säsonger som såldes för 2 år sedan eftersom man inte fick bo där året runt, annars hade det varit ett drömboende..
året efter bestämdes i styrelsen att man fick bo där året runt!!!!
Nu vill jag köpa ett och bo i världens mysigaste område.. men det finns frågetecken..
..
I en annons på hemnet där en av stugorna säljs står det : http://www.hemnet.se/beskrivning/544643
"Det är nu tillåtet att bo året runt, man får dock inte mantalsskriva sig på stugan."
På wikipedia står det : http://sv.wikipedia.org/wiki/Mantalsskrivning
"Begreppet mantalsskrivning har idag upphört och nu är det de uppgifter som finns i folkbokföringen den 1 november som styr var beskattningen ska ske."
Lagen säger : http://www.notisum.se/rnp/SLS/lag/19910481.htm
"En person skall folkbokföras på den fastighet och i den territoriella församling där han enligt 7-13 §§ är att anse som bosatt."
"En person anses vara bosatt på den fastighet där han regelmässigt tillbringar eller, när byte av bostad har skett, kan antas komma att regelmässigt tillbringa sin dygnsvila. Den som därigenom kan anses vara bosatt på fler än en fastighet anses vara bosatt på den fastighet där han sammanlever med sin familj eller med hänsyn till övriga omständigheter får anses ha sitt egentliga hemvist."
"Om en person under en på förhand bestämd tid av högst sex månader regelmässigt tillbringar sin dygnsvila på en annan fastighet än den där han har sitt egentliga hemvist, anses detta inte leda till ändrad bosättning."
..
Alltså.. Jag tolkar det som att man inte får folkbokföra sig på stugan..Tvingar föreningen mig då till lagbrott om jag spenderar mer än 6 månader där?
Jag vill ju bo där, men varför får jag inte folkbokföra mig där? Och vem som säger att man inte får folkbokföra sig där är oklart, men antagligen styrelsen, men det står inget om det i reglerna..
En koloniförening är inte vilket "villaområde" som helst. De flesta koloniområden kännetecknas av intensiv gemenskap. Vill du ifrågasätta denna gemenskap gör du helt enkelt såhär: Se till att du har tillgång till en annan bostad av valfri kvalitet. Folkbokför dig sedan DÄR, och uttnyttja sedan kolonistugan som din "fritidsbostad" i den omfattning det passar dig själv. Punkt slut!
Motivet till att föreningen vill hindra bosättning på ett koloniområde kan vara att man vill undvika sociala problem, och att människor på området sätter sig i sanitär olägenhet. Om ditt brukande av stugan passerar dessa gränser kan styrelsen (i sin egenskap av ansvarig huvudman) koppla in hälsovårdsinspektion och sociala myndigheter. Just detta område verkar (enligt beskrivningen) åtminstone ha ordnat VA året om. Men du ska vara medveten om att så fort du vill göra minsta ingrepp i stugan som kräver bygglov ger du styrelsen och myndigheterna tillfälle att ingripa.
Du väljer själv dina krig...
Motivet till att föreningen vill hindra bosättning på ett koloniområde kan vara att man vill undvika sociala problem, och att människor på området sätter sig i sanitär olägenhet. Om ditt brukande av stugan passerar dessa gränser kan styrelsen (i sin egenskap av ansvarig huvudman) koppla in hälsovårdsinspektion och sociala myndigheter. Just detta område verkar (enligt beskrivningen) åtminstone ha ordnat VA året om. Men du ska vara medveten om att så fort du vill göra minsta ingrepp i stugan som kräver bygglov ger du styrelsen och myndigheterna tillfälle att ingripa.
Du väljer själv dina krig...
Direkt efter att det blev godkänt att bo där året om revs ett par stugor och nya, vinterbonade, lite mer villaliknande men 51 m² (max tillåtna) stora stugor slogs upp. Denna modernare stil passar inte lika lätt in i området, och jag förstår att föreningen kan vara rädd för att området ska förändras..
men..
Jag vet att det finns de som bor där året om, och det var genom en av dessa som jag fick reda på att man fick det.. Jag vill dock inte köpa något och bo där utan att veta att jag får, och det är därför jag vill reda ut det hela.. När jag bodde där förr, bodde jag där under den tillåtna tiden 1 april - 1 Nov, vilket är 8 månader, och efter vad jag nu läst så bröt jag redan då mot lagen om folkbokföring, men utan att veta om det.. Men varför får jag inte skriva mig där? Det står inget om det i reglerna som finns, men i annonsen på hemnet står det.. visning på lördag men jag tror inte mäklaren har svaret..
men..
Jag vet att det finns de som bor där året om, och det var genom en av dessa som jag fick reda på att man fick det.. Jag vill dock inte köpa något och bo där utan att veta att jag får, och det är därför jag vill reda ut det hela.. När jag bodde där förr, bodde jag där under den tillåtna tiden 1 april - 1 Nov, vilket är 8 månader, och efter vad jag nu läst så bröt jag redan då mot lagen om folkbokföring, men utan att veta om det.. Men varför får jag inte skriva mig där? Det står inget om det i reglerna som finns, men i annonsen på hemnet står det.. visning på lördag men jag tror inte mäklaren har svaret..
Jag tror inte heller att "mäklaren har svaret". Jag tror att mäklaren öht inte ens vill veta svaret. Den här affären handlar iallafall om ganska stora pengar, och själv skulle jag i ditt ställe dubbelkollat villkoren för dina avsikter på TVÅ sätt -
Dels skulle jag lagt korten på bordet, öga mot öga med sittande styrelseordförande. Jag skulle berättat om avsikten att bo i stugan året om, och frågat vad föreningen tänker göra åt det. Svaret kanske blir att man kommer att acceptera det. Svaret kanske blir motsatsen, och då vet du i förväg både hur och varför du blir motarbetad.
Dels skulle jag ha tagit kontakt med en advokat med specialisering på fastighets- och arrenderätt. Det kostar en slant, men hela den här affären kostar ännu fler slantar, så det kommer att betala sig att du får saken utbenad. Ty även om du blir du och bror med killen (eller tjejen) som sitter ordförande just nu kan det komma nya styrelser med andra åsikter.
Förresten, på tal om detta med laglydnad och "dygnsvila": Ska man betrakta folk med sömnrubbingar som lagbrytare bara för att de har ovanan att somna på jobbet?
Dels skulle jag lagt korten på bordet, öga mot öga med sittande styrelseordförande. Jag skulle berättat om avsikten att bo i stugan året om, och frågat vad föreningen tänker göra åt det. Svaret kanske blir att man kommer att acceptera det. Svaret kanske blir motsatsen, och då vet du i förväg både hur och varför du blir motarbetad.
Dels skulle jag ha tagit kontakt med en advokat med specialisering på fastighets- och arrenderätt. Det kostar en slant, men hela den här affären kostar ännu fler slantar, så det kommer att betala sig att du får saken utbenad. Ty även om du blir du och bror med killen (eller tjejen) som sitter ordförande just nu kan det komma nya styrelser med andra åsikter.
Förresten, på tal om detta med laglydnad och "dygnsvila": Ska man betrakta folk med sömnrubbingar som lagbrytare bara för att de har ovanan att somna på jobbet?
Redigerat:
Förutom föreningens regler och vilja så kan situationen också påverkas av kommunens regler och vilja. Dvs tillåten markanvändning.
Inte sällan är det så att kommunen inte tillåter permanentboende i koloni- och sommarstugeområden. Detta eftersom permanentboende medför ökade skyldigheter enligt kommunallagen på saker som vatten & avlopp, avfallshantering, förskola, skola, social service etc.
Det är sådant som gör att Värmdö- och Waxholms kommuner håller igen i planfrågor och bygglov i områden där permanentboende inte är tillåtet.
Inte sällan är det så att kommunen inte tillåter permanentboende i koloni- och sommarstugeområden. Detta eftersom permanentboende medför ökade skyldigheter enligt kommunallagen på saker som vatten & avlopp, avfallshantering, förskola, skola, social service etc.
Det är sådant som gör att Värmdö- och Waxholms kommuner håller igen i planfrågor och bygglov i områden där permanentboende inte är tillåtet.
Gällande detaljplan heter "905 Strandhaga koloniområde", som antogs 1995. Jag kollade saken alldeles nyss, och där anges markanvändning till Bostadsändamål (mycket riktigt eftesom planen är antagen med stöd av nu gällande PBL).
Maximal boyta är 51 kvm, och planmonopolisten har garderat sig mot förtätning genom att ange dels maximalt antal kolonistugor och dels minsta area 250 kvm per stuglott.
Maximal boyta är 51 kvm, och planmonopolisten har garderat sig mot förtätning genom att ange dels maximalt antal kolonistugor och dels minsta area 250 kvm per stuglott.
Bra svar måste jag säga.. mycket tacksam för hjälpen..
Enligt vad jag hört från föräldrarna som ägde förra stugan så funderade kommunen på att bygga något som skulle påverka området.. en väg eller något annat, och för att skydda sig så bestämde föreningen att alla som ville, kunde köpa sin tomt så man ägde den själv (men fortfarande ingå i föreningen), och då skulle inte kommunen kunna "beslagta" mark på samma sätt.. och många gjorde detta, men det gjorde också så att de var tvungna att tillåta folk att bo där året runt.. därför beslutades detta..
Enligt vad jag hört från föräldrarna som ägde förra stugan så funderade kommunen på att bygga något som skulle påverka området.. en väg eller något annat, och för att skydda sig så bestämde föreningen att alla som ville, kunde köpa sin tomt så man ägde den själv (men fortfarande ingå i föreningen), och då skulle inte kommunen kunna "beslagta" mark på samma sätt.. och många gjorde detta, men det gjorde också så att de var tvungna att tillåta folk att bo där året runt.. därför beslutades detta..
Om du kontaktar stadsarkitekten eller någon planingenjör med samma fråga tar man säkert fram "Översiktsplanen" och visar. Det är ett styrdokument som redovisar kommunens långsiktigt syftande planer på framtida markanvändning.
Att man själv äger sin tomt är ingen garanti mot Inlösen och nya bullerstörningar.
Att man själv äger sin tomt är ingen garanti mot Inlösen och nya bullerstörningar.
Klicka här för att svara