S
Sbcd12: Japp, kan inte annat än hålla med. Tapet(er) - wellpapp - brädor - tomrum - panel.. så var det i alla fall i mitt sommahus när jag började renovera. Kolla in bilderna om du vill www.jimmyjepp.se
3 svar · 4,0k läst
buicksuper
buicksuper: Det är svårt att komma med ideér när man inte vet hur det ser ut. Om du ska lägga ny papp på luckan kan du väl dra ut den så att den går över kanten på betongen. Då har du en dropplist där, som följer med luckan när du öppnar den. Du kan ju annars sätta en plåt på luckan som går över betongkanten.
3 svar · 2,0k läst
P
pbengtsson: [citat] Allt trä blir med tiden silvergrått. Jag byggde en brygga med impregnerade regalar 45x170 som "trall", denna är ny silvergrå efter 5 år. Ett obehandlat fasad /fur) är inte speciellt attraktiv de första 3-5 åren. En liknade med järnvitriol är betydligt mer estetisk. Den fasad jag har i norrläge är numera silvergrå, medans den i söderläge är mer djupgrå i färgen. Vill man
13 svar · 9,7k läst
Korp-Johan
Korp-Johan: Håller med Raptor! Gör det inte svårare än det är. Kolla lagstiftningen i området och tillgången av vatten. Gräv ner en brunn, inte så märkvärdigt. Finns det vatten, så köp, för f-n! Billigt och bra boende! Perfekt för ungarna! mvh Johan
12 svar · 4,8k läst
A
alen: Torvtak? Kanske är det samma som de jag sett, med gräs eller sedumväxter på, i Norge. En granne håller på att bygga med grästak iallafall, och han lägger platonmatta ovanpå takpappen. Dimensionera för rätt tyngd; kommer det snö på taket lär den ligga kvar.....
1 svar · 2,9k läst
S
somelvis: Jag bytte servis i våras, enbart för vatten dock. Detta pga att huset är i en sluttning och vattnet kommer uppifrån min gata och avloppet rinner till gatan nedanför. Går både färskvatten och avlopp åt samma håll hade jag givetvis bytt bägge. Man ska dock veta att det är ett hyffsat projekt man ger sig in i. Mitt jobb gick på ca 5000 enbart för grävarkillen, värd varenda krona.
1 svar · 3,7k läst
N
Nygge72: Kanonbra länk. Tack!
2 svar · 1,9k läst
S
Sbcd12: Bättre att fixa íordning lukten än att dölja den .. "fritidshuslukten" brukar komma från gamla löv mm som ligger under huset och mår bra. ..
3 svar · 1,5k läst
klaskarlsson
klaskarlsson: [citat] Jodå det var min dröm också. Men 125 000 kr mot över 400 000 kr var lite skillnad /K
17 svar · 20,2k läst
Mikael_L
Mikael_L: VVB'n från Jula hade väl lite tråkigt låg effekt... Annars kan den väl vara OK. Vill man ha lite fart på uppvärmningen ska det nog vara en VVB som kopplas på tvåfas och ca 3kW eller mer, som t.ex. små Nibe har. http://www.nibe.se/Produkter/Varmvattenberedare/Produktsortiment/EMINENT/ I somras var vi och hälsade på ett par som permanentbor med en 30 liters VVB. Det funkar, men två
25 svar · 47,6k läst
B
billy_baver: Mellan tumme och pekfinger brukar man kalkylera 15-20 Kkr per kvm bostadsyta för åretrunthus. Standard i dagens fritidshus är i stort sett jämförbar, varför du bör budgetera jämförbart belopp. Jag har tittat på Skidstahus leveransdeklaration och prislista. Byggsatsen "Nytorpet Sexan" med 36 kvm boyta kostar runt 300 Kkr, inräknat "plusisolering" och "energipaket" kostar i
3 svar · 2,4k läst
J
john_l: Jag håller på att bygga till min stuga i Tjörnarp men även renovera lite. Den befintliga delen av stugan som vätter mot det nybyggda är något murken och där behöver bytas lite pinnar. På bilderna ser ni så roligt jag ska ha det nu ett par dagar. Blir nog bara delar av syllen och de stående reglarna som byts nu så att det blir friskt trä mot det nya. Resterande murkenhet fixar jag
0 svar · 1,3k läst
Raptor50
Raptor50: Skall inte vara någon plast i väggarna. Papp men inte plast. Står så på dom absolut flesta trådarna här inne i alla fall.. Så jag går för det när jag fortsätter med väggen.. Men är inte så duktig GDS'are när det rör sig om såna saker.. Så det är bra med info.. Tack tack..
4 svar · 1,7k läst
H
Henke_: Skall tillägga att vi stötte på berg också när vi grävde. Det var inte en särskilt lång sträcka, några meter bara. Istället för att spränga oss ned till frostfritt djup så lade vi isolering istället. Som en extra försäkring tog vi lite omkringliggande jordmassor och lade ovanpå som en limpa.
12 svar · 21,3k läst
S
storkarp: Ser ut som en liten bit vitmögel som tom kan vara död. Bilden är dock lite rörig för att kunna bedömma. Det svarta till höger verkar vara lite gammal röta som kanske kan skrapas bort.
2 svar · 10,5k läst
·
A
andersmc: Om du nu ska bygga med Västkuststugan så är väl deras serie Vision en av de minst "torpaktiga". Deras serie Tradition försöker i alla fall se ut som torp, men de är kanske lite för små för dina önskemål. Faktum är att bygger du så stort som 130m² så är det svårt att får torpkänsla på huset. Det är för stort, helt enkelt.
5 svar · 3,1k läst
·
G
Gondur: Hej igen, Nu komer jag med lite bilder. Framförallt kommer vi att kalla in någon som kan vård av gamla timmerhus - för att se hur timret faktiskt mår efter gamla fuktskador och vad man ska göra/tänka på (eller om vi måste riva hela skiten). Stugan i sin helhet: http://i159.photobucket.com/albums/t129/langmark/CIMG1089.jpg Gamla fladdermusbon och drev. Man ser att träet på sina håll
5 svar · 10,0k läst
titanium
titanium: Ta nedanstående med en nypa salt. Självklar beror det helt på husets last. Men ett sk. standardavstånd mellan plintar är 2,5m. På plintarna 2st 45*220 impregnerad bärlina. Vid tung last kan man behöva gå ner till 2m plintavstånd och konstruktionsvirke för att vara säker. Helt säker = kontakta en konstruktör !
2 svar · 2,8k läst
F
fröken_frågvis: För några år sen påbörjade jag en renovering av min stuga. Efter många om och men fick jag tag på hantverkare. För att göra en lång historia kort så hände saker på vägen som gjorde att renoveringen drog ut på tiden och jag hann bli arbetslös. Hantverkarna gjorde också arbeten som jag bara hade frågat om trots att jag inte bett om det så det blev mycket dyrare än jag hade
0 svar · 1,7k läst
il_duce
il_duce: Behåll väggen och vedspisen. Vedspisen är inte gjord primärt till att värma upp. Det kräver kontinuerlig småeldning för att hålla temperaturen i köket med vedspis. Typ 2 vedträn i timmen. En kamin värmer mycket bättre och kräver inte att man går och duttar med ved hela tiden.
3 svar · 2,9k läst
S
Sbcd12: Ja se där, precis blivit ändrat... dumt =/ "Från och med inkomstår 2008 slopas fastighetsskatten för bostäder, dvs. för färdigbyggda småhus och bostadshyreshus. Dessa får i stället en ny, kommunal fastighetsavgift. Småhus får en kommunal fastighetsavgift på maximalt 6 000 kr för varje bostadsbyggnad, eller 0,75 % av taxeringsvärdet om det ger en lägre avgift. Övriga
11 svar · 1,9k läst
Y
yuphin: Har monterat separetten och den fungerar utmärkt, ingen lukt alls, varken inne eller på den sidan av stugan där ventilationsröret kommer ut (jag drog ut röret högts uppe vid taket i rummet. Det är en inbyggd fläkt i 9000 modellen och ljudnivån är mycket låg, mindre änr ett modernt kylskåp. Jag ser inga problem i att använda toaletten vintertid. Är man där då och då så är det
11 svar · 22,6k läst
S
Sbcd12: När du hittar stället du vill ha, ta en funderare. Finns det el och vatten, det kanske är värt att lägga dom där 100.000 kr extra på ett annat hus där grejerna redan är installerade och sedan renovera om tomt + huset. I fall jag skulle göra om, skulle jag absolut ta ett hus där det finns el och vatten indraget, du spar sjukt mycket tid + pengar + funderingar + irritation på detta. =)
8 svar · 9,0k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: Hej urk, som du själv misstänker/antyder kommer det att se ohemult ut. Är den aktuella väggen vänd mot skogen, och ingen kan se eländet, gör det kanske inte något. Kan du inte rita upp fasaden, med höjd och bredd, fönster och dörrar i skala, så du får en uppfattning om hur det kommer att arta sig? Det är du som skall se eländet sen. Varje dag. Tänk på det innan du gör något
2 svar · 1,6k läst
M
mandg: Jag kör med endast gips i min stuga och jag kallställer den helt på vintern, mina skivor har inte rört sig, jag har kört 100%utan plast i väggarna dock har jag använt vindpapp. I taket har jag satt plast för att få ut fukten genom våra ventiler istället för att den skall hamna i isoleringen.
9 svar · 1,3k läst
E
emsems: Oh jag skulle måla väggarna vita samt taket, men måsta stommarna mörkbruna... sååå vackert!
17 svar · 7,6k läst
·
klaskarlsson
klaskarlsson: [citat] Att använda pallvirke var en bra ide... Det bästa är väl om du placerar ut säg 1 domkraft var 2-4e meter - och lägger en bit friskt virke mellan domkraften och syllen så inte domkraften bara åker rakt igenom det murkna virket. Jag antar att du kommer under den gamla syllen på ett antal ställen iaf, om det är en plintgrund ? Annars får du använda s.k. "kärringfötter" -
4 svar · 3,2k läst
S
sommarbygge: Tack för svar!
2 svar · 1,3k läst
S
2 svar · 1,3k läst
klaskarlsson
klaskarlsson: [citat] I mitt fall ligger avlopp och vattenledning "fritt" ca 3 m under huset (plintgrund) Jag har isolerad ledningen och har en värmeslang under. Det funkade bra förra vintern men nu i vinter så satte sig tjälen ordentligt, så nu har jag grävt ca 50-80 cm och isolera+sat ledningen där också - så skall det förhoppningsvis klara sig nästa vinter. Ett annat alternativ är att bygga en
5 svar · 1,7k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.