12 191 läst ·
2 svar
12k läst
2 svar
förhindra frysning i vattenledning
Jag har ett fritidshus i Norrbotten som är från slutet på 1800-talet. En vattenledning som går mellan toaletten och pannrummet går uppe på vinden som är kallställd, en sträcka på 7-8 m.
Den vill frysa på vinterhalvåret när ingen genomströmning sker. Röret är isolerat med vanlig gullfiber 100 mm. Är det värt att dra en tråd genom ledningen som förhindrar frysning? Vad kostar det ungefär? Hur går det till?
Den vill frysa på vinterhalvåret när ingen genomströmning sker. Röret är isolerat med vanlig gullfiber 100 mm. Är det värt att dra en tråd genom ledningen som förhindrar frysning? Vad kostar det ungefär? Hur går det till?
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
En värmekabel kostar ca 800 kr för 7-8m (finns bla på Jula mfl ställen: http://www.jula.se/e-Sales/esa/default.jsp?mainpage=ItemDetails.jsp&@where.ItemID@EQ=415032) och du behöver en nippel för att installera den också (kostar ca 150-200 kr).viljams hus skrev:Jag har ett fritidshus i Norrbotten som är från slutet på 1800-talet. En vattenledning som går mellan toaletten och pannrummet går uppe på vinden som är kallställd, en sträcka på 7-8 m.
Den vill frysa på vinterhalvåret när ingen genomströmning sker. Röret är isolerat med vanlig gullfiber 100 mm. Är det värt att dra en tråd genom ledningen som förhindrar frysning? Vad kostar det ungefär? Hur går det till?
Installationen är relativt enkel - sätt i ett t-kors i ena ändan av röret + nippeln för att installera den invändigt och plugga i i vägguttaget - kabeln är självreglerande.
Den drar ca 10W/m så för 8m är det 80w - dvs 1.9kwh/dygn - ca 2 kr-2.50 kr då per dygn om den måste gå jämt på full effekt.
Ett alternativ, om du kommer åt, är att dra slingan runtomkring röret innanför insoleringen - så har jag gjort det under vår plintgrund på landet...
Ett annat sätt är att ständigt ha lite dropp på så att vattnet i ledningen rör sig...
/K
Jag skulle rekomendera att du byter ut den delen som går via den kallställda vinden med en slang som tål nedfrysning, och en självbegränsande värmekabel inuti slangen. samt en strömbrytare till värmekabeln så att du kan slå på när du kommer / stänga av strömmen när du åker därifrån.
Det går snabbare att tina en ledning med invändigt dragen värmekabel vilket ger mindre isoleringsbehov. (egentligen inget vid tillfällig drift) -
(en PEM slang skall klara den utvidgning som vattnet ger när det fryser -ca. 15% beroende på minusgrader...)
alternativt att du lägger en utvändig värmekabel på befintlig rördragning och ser till att du har en riktigt bra rörisolering. (det kräver dock att du har värmekabeln påslagen hela vintern och hoppas på att det inte blir strömavbrott, då en (koppar/galv?). metall-rördragning inte klarar av en riktig Norrbottenvinter -om det fryser.
jag utgår i mitt inlägg från att alla kranar är i uppvärmda zoner. då dessa kranar brukar frysa sönder först.
(många småprylar som ska klara av vattenutvidgningen vid frysning)
Det går snabbare att tina en ledning med invändigt dragen värmekabel vilket ger mindre isoleringsbehov. (egentligen inget vid tillfällig drift) -
(en PEM slang skall klara den utvidgning som vattnet ger när det fryser -ca. 15% beroende på minusgrader...)
alternativt att du lägger en utvändig värmekabel på befintlig rördragning och ser till att du har en riktigt bra rörisolering. (det kräver dock att du har värmekabeln påslagen hela vintern och hoppas på att det inte blir strömavbrott, då en (koppar/galv?). metall-rördragning inte klarar av en riktig Norrbottenvinter -om det fryser.
jag utgår i mitt inlägg från att alla kranar är i uppvärmda zoner. då dessa kranar brukar frysa sönder först.
(många småprylar som ska klara av vattenutvidgningen vid frysning)
Klicka här för att svara