4 684 läst ·
10 svar
5k läst
10 svar
Grund som satt sig
Hej
Har ett fritidshus och ett uthus/lillstuga där grunden till lillstugan består av
stenar staplade på varandra. Alltså inte murat
Lillstugan är c.a20 Kvm och har stått c:a 25 år.
Nu har , antagligen p.g.a. tjäle, grunden börjat sjunka i ena hörnet vilket gör att
huset blivit snett och uppnått viss lutning ( c:a 3-5 %).
Så vad gör man.
1 ) River bygger nytt och gör en ordentlig grund
2) Försöker via hydraliska domkrafter lyfta stugan och guta plintar under.
3 ) bara låta det vara
4)???
Konditionen på lillstugan är i relativt dåligt skick används mest för förvaring
och verkstad.
Tacksam för svar.
Subria
Har ett fritidshus och ett uthus/lillstuga där grunden till lillstugan består av
stenar staplade på varandra. Alltså inte murat
Lillstugan är c.a20 Kvm och har stått c:a 25 år.
Nu har , antagligen p.g.a. tjäle, grunden börjat sjunka i ena hörnet vilket gör att
huset blivit snett och uppnått viss lutning ( c:a 3-5 %).
Så vad gör man.
1 ) River bygger nytt och gör en ordentlig grund
2) Försöker via hydraliska domkrafter lyfta stugan och guta plintar under.
3 ) bara låta det vara
4)???
Konditionen på lillstugan är i relativt dåligt skick används mest för förvaring
och verkstad.
Tacksam för svar.
Subria
Hej.subria skrev:Hej
Har ett fritidshus och ett uthus/lillstuga där grunden till lillstugan består av
stenar staplade på varandra. Alltså inte murat
Lillstugan är c.a20 Kvm och har stått c:a 25 år.
Nu har , antagligen p.g.a. tjäle, grunden börjat sjunka i ena hörnet vilket gör att
huset blivit snett och uppnått viss lutning ( c:a 3-5 %).
Så vad gör man.
1 ) River bygger nytt och gör en ordentlig grund
2) Försöker via hydraliska domkrafter lyfta stugan och guta plintar under.
3 ) bara låta det vara
4)???
Konditionen på lillstugan är i relativt dåligt skick används mest för förvaring
och verkstad.
Tacksam för svar.
Subria
3-5 graders lutning på ett förråd är inte så farligt, och är stugan i dåligt skick så är det punkt 3 som gäller ( låt det vara) tills ekonomin, tiden och orken finns då byter ni till punkt 1 (riv och bygg allt nytt).
Punkt 4 kan ju vara att "renovera" stugan och använda rot-avdraget om det går.
Det är mitt förslag.
In med domkraften, lyft grunden och stapla stenar tills du nått rätt nivå. Kom ihåg att lyfta lite åt gången.
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
Om huset i övrigt är i bra skick finns väl ingen som helst anledning till att riva det ?
Om ni ändå har tänkt bygga nytt så kan ju rivning vara ett alternativ förstås
Annars lyft upp och sätt in nya stenar (beror på hur snabbt det sätter sig om man orkar göra detta med några års mellanrum). Eller gjut plintar på frostfritt djup (dvs en ordentligt grund)
/K
Om ni ändå har tänkt bygga nytt så kan ju rivning vara ett alternativ förstås
Annars lyft upp och sätt in nya stenar (beror på hur snabbt det sätter sig om man orkar göra detta med några års mellanrum). Eller gjut plintar på frostfritt djup (dvs en ordentligt grund)
/K
Tack för alla svar. Blir nog att köpa domkraft och hissa + plintar om det nu går att gjuta plintar . Misstänker att det är berg under nuvarande grund.
Annars går det väl att stapla mera stenar där det sjunkit ihop.
Tack/Subria
Annars går det väl att stapla mera stenar där det sjunkit ihop.
Tack/Subria
Klicka här för att svara