dexter skrev:
Ja nu har jag kört våran pump i 5 mån ungefär.......helt kanon lär jag säga,det vart bra mycket bättre luft inne i stugan.Vi har pumpen på 16 grader,så det går väldigt fort attt värma upp när man kommer dit d^_^b






[länk]
Vad hamnar elförbrukningen på ungefär då ?

/K
 
dexter skrev:
Ja nu har jag kört våran pump i 5 mån ungefär.......helt kanon
Vad är det för pump ni skaffade?
 
Vi har en mitsubishi FD25VABH...jag tog ett snitt på de kallaste dagarna de senaste veckorna,och då har det vart ner mot- 20 grader!! men ett snitt på ungefär -15 och då har vi legat på ca.30kwh per dygn och vid normal vinter temp ungefär hälften..men den kommer inte att användas under sommar tid..så det blir ungefär 5000 kwh per år + varmvatten inräknat.Som sagt dom här siffrorna är ungefärliga kommer tillbaks med mer om förbrukningen när vintern är förbi:) Vi har även oljeelement som vi skulle kunna använda och få lägre förbrukning om vi enbart håller 5 grader,men den (friska) luften som man får av pumpen överväger detta.Stugan ligger vid vatten så det blir mycket fukt där.Helt klart värt pengarnad^_^b


http://sotaskar.blogspot.com/
 
Redigerat:
Jag satte in en Panasonic NE9-JKE? med underhållsvärme i garaget, montören som installerade sa lite leende att prova kör den på +16 och sen på +8 eller +10 (underhållsvärme) och jämför sedan hur mycket ström den tagit. :)
Har inte hunnit testa än, kör den på +8 nu, men jag gissar väl på att det lär ligga nåt i det han sa.
 
FredrikR skrev:
Jag satte in en Panasonic NE9-JKE? med underhållsvärme i garaget, montören som installerade sa lite leende att prova kör den på +16 och sen på +8 eller +10 (underhållsvärme) och jämför sedan hur mycket ström den tagit. :)
Har inte hunnit testa än, kör den på +8 nu, men jag gissar väl på att det lär ligga nåt i det han sa.
Vilket resultat förväntar du i förbrukning?
 
Menar du total/månadsförbrukning så lär jag väl erkänna att jag inte funderat allt för mycket över det förräns nu.
Fick pumpen installerad tis. den 8e dec satte i kWh-mätare efter ca 5-6dar och fram till nu har den tagit 110-130kW på underhållsvärme (8-10grader), det var några iskalla dygn alldeles efter då mätarn sattes i och ett fönster är drevningen lite bristfällig i.

Det jag kanske inte fick fram i inlägget ovan var att installatören menade att den inte skulle ta nå mycket mer ström om jag körde den på +16 utan kanske tom tvärtom.
Detta hängde ihop med avfrostningen och att den fick värma mer för att kunna tina upp utedelen med den kallare inneluften - om jag minns han rätt.
 
Mycket intressant !
Håll oss uppdaterade om förbrukningen vid underhållsvärme kontra ca: 16 grader.
Funkar avfrostningen bra ?
 
Fram till och med idag så har den tagit i snitt 8kW per dygn på underhållsvärmeläget (+10).
Ska slå över den på normaldrift och 16grader idag och kolla en vecka och se.
Under den loggade perioden så har utetempen krupit ner mot -30 som (-28,9) som lägst enligt termometern i garaget.

Avfrostningen verkar funka finfint.
 
FredrikR skrev:
Fram till och med idag så har den tagit i snitt 8kW per dygn på underhållsvärmeläget (+10).
Ska slå över den på normaldrift och 16grader idag och kolla en vecka och se.
Under den loggade perioden så har utetempen krupit ner mot -30 som (-28,9) som lägst enligt termometern i garaget.

Avfrostningen verkar funka finfint.
8 kw !!??
Det ger 192 kwh per dygn - alltså nästan 200 kr per dygn !??
Låter otroligt dyrt - även om det iof är nästan -30 ute ?
Menar du inte 0.8 kw - dvs 19.2 kwh - alltså ca 20kr/dygn då ?

/K
 
klaskarlsson skrev:
8 kw !!??
Det ger 192 kwh per dygn - alltså nästan 200 kr per dygn !??
Låter otroligt dyrt - även om det iof är nästan -30 ute ?
Menar du inte 0.8 kw - dvs 19.2 kwh - alltså ca 20kr/dygn då ?

/K
Hoppas verkligen han mente nåt annat...
 
Hmmmm.... värme vid -30? Kör en Mitsubishi Q-Heat 450 första säsongen och den uppfyller definitivt inte utlovade värden vid underhållsvärme drift +10. Verkar inte orka värma ens vid 12-13 minus. Enl broschyren måste grundvärme finnas i huset via annan värmekälla för att återstart ska kunna göras efter tex strömavbrott. vilket ju iofs inte är ologiskt men frågan är bara HUR varmt det måste vara för start???? Känner mig något tveksam till denna pump plötsligt. Har någon annan erfarenhet här?
 
klaskarlsson skrev:
8 kw !!??
Det ger 192 kwh per dygn - alltså nästan 200 kr per dygn !??
Låter otroligt dyrt - även om det iof är nästan -30 ute ?
Menar du inte 0.8 kw - dvs 19.2 kwh - alltså ca 20kr/dygn då ?

/K
Jag menade 8kWh, alltså 8:- /dygn :)
 
FredrikR skrev:
Jag menade 8kWh, alltså 8:- /dygn :)
Ah - betydligt bättre ! :)

/K
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.