Hej,
jag bor i ett hus på landet. Byggt -67 och senare tillbyggt. I gamla delen är alla radiatorer 400V utan skyddsjord, dvs bara två "trådar" (nästan alla NOBÖ), och i nya delen 400V med skyddsjord (tre trådar).

Nu undrar jag hur det skulle vara om man kopplar ett element avsett att vara skyddsjordat i ett uttag utan skyddsjord?
Säkerhet? Risker?

Man kan ju förstås koppla jorden separat från ett annat jordat uttag. Några synpunkter på det? Jag har inga rör för ledningarna så det vore en större installation att dra fram en extra jord från centralen.

Mvh,
Lakris

lakris skrev:
Nu undrar jag hur det skulle vara om man kopplar ett element avsett att vara skyddsjordat i ett uttag utan skyddsjord?
Säkerhet? Risker?
Du menar förutom det uppenbara att om något går fel så har du en stor yta som är strömförande? ;)

Det bästa är att antingen välja radiatorer som är dubbelisolerade och då inte har skyddjord eller att komplettera med skyddsjord till radiatorerna. Om det är 230V-radiatorer som du tänker sätta i ett vanligt uttag måste du dra skyddsjord till samtliga vägguttag i rummet då man inte får blanda jordade och ojordade uttag i samma rum.

Hej, jo, det var så uppenbart att jag inte tänkte på att skriva det :)

Och att man inte ska blanda vet jag också. De tidigare elementen är (och var) dubbelisolerade. Det nya som jag har i åtanke är inte det. Rummet är ett kök. Det finns numera bara jordade uttag där för vitvaror, lampa med uttag för köksredskap, etc.

Så om man ser det på det viset var det blandat tidigare, fast inte avseende uttag där alla är jordade. Dragningen för elementen är, antar jag, en gammal kvarleva, men har ju funkat för att de var just dubbelisolerade.

Så min grundfråga var egentligen inte om jag ska köra elementet (400V med jordkabel) ojordat, utan:

Är det ok att plocka enbart jord från ett annat uttag? Eller har det någon betydelse att faserna på elementen är skilda (går på andra säkringar) från faserna för uttag för t ex vv-beredare, kylskåp, etc, jorden är ju ändå alltid densamma?

Alla "gamla" element har en patent-stickpropp och dosa på väggen så att man inte ska kunna sätta i t ex en 230V-kontakt.

Jag hoppas min fråga blev tydligare :)

/Lakris

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.