Byggahus.se

Ska vi satsa?

1. C
    Medlem Nivå 1
    Tjo!
    Vi har blivit erbjudna att köpa ett litet fritidshus som finns i familjens ägo sedan tidigare. Det kommer bli ganska billigt att köpa det, någonstans mellan 30-70k. Däremot är huset mkt eftersatt i underhåll, det har stått tomt i ca 10 år.

Det är väldigt mkt som ska göras, huset har satt sig ganska rejält i framänden, detta antagligen pga att tomten tidigare har lutat in mot huset, som står på en gjuten betongplatta, och det är ganska blött i marken. Man har dock grävt ur så det lutar utåt nu, men inte åtgärdat att huset i sig lutar, så det måste lyftas upp på något vis.

Vidare måste nog vinden/taket isoleras om för nu ligger det sågspån direkt på vinden och innertaket buktar och det har ramlat ner sågspån lite här och var.

Själva virket i huset och taket ser fint ut, ev behöver någon enstaka bräda snyggas till/bytas ut och hela stället behöver förstås en omgång färg, men det är inte jättefarligt illa.

Skorstenen behöver muras om då den har gått sönder lite, antagligen eftersom huset rört sig.

Tomten behöver göras iordning, det som tidigare varit gårdsplan och gräsmatta är nu nästan fullt uppvuxen skog :(

Största problemet är nog att jag igår upptäckte att huvudledningen till vattnet står och rinner, rakt ner i golvet. Ingen vet hur länge det stått så, kan ju vara flera år. Har hört att fuktskador i hus på platta är det värsta.

OM vi köper stället så ska vi måla invändigt o utvändigt, åtgärda allt detta ovan, renovera köket helt och hållet och bygga ett litet badrum i ett fd sovrum. Det är ett måste.

Frågan är ju om det är värt det? Det som skrämmer mig mest nu är ju vattnet som stått och runnit. Resten tror jag att vi kan åtgärda. Vi kommer att göra arbetet själva, med hjälp av familjen, för att hålla nere kostnaden.

Det bästa vore väl att riva skiten o bygga nytt, men det blir för stor kostnad på en gång känns det som. Vi har också blivit erbjudna att få stycka av en annan tomt någonstans på familjens ägor, men då kommer det inte finnas el, vatten o avlopp, vilket finns i den befintliga stugan.

Vad tror ni, är det värt att köpa stället över huvudtaget? Tacksam för snabbt svar, vi ska till banken och prata med dem imorrn, bokade tiden innan jag upptäckte att vattnet stod och rann :/

2. B
    Medlem · Nivå 15
    Låter som en byggtomt med akut rivningsbehov. En sommarstuga med skador i både grund och tak kostar mer att rädda än vad det blir värt. Jag utgår från att detta inte alls handlar om någon äldre "bevarandevärd" stuga av timmer.

När vi talar om fastighet utanför detaljplanelagt område har du trumf på hand när tomten är bebyggd och använd för bostadsändamål. Då är det ganska lätt att ordna bygglov, givet att ni uppfyller hälsovårdsnämndens krav på vatten och avlopp. Det bör ni kolla först av allt!

Steg två är att kolla upp tomtens byggrätt. Kontakta bygglovsmyndigheten och fråga hur stort hus ni får bygga som allra mest. Om ni köper tomten för lånade pengar är det en fördel att ni redan vet så mycket om framtida värdet. Ju större byggrätt fastigheten har dess mer blir den värd, även om ni själva inte tänker bygga så stort.

Ta sedan reda på vad man i trakterna betalar för byggbara tomter inklusive el, vatten och avlopp och samma byggrätt. Sedan behöver ni bara jämföra med priset på er egen tomt, om den blir "lönsam".

3. C
    Medlem Nivå 1
    Vi vet redan idag att vi kommer få köpa huset/tomten för mindre än marknadsvärdet OM det nu blir aktuellt.

Problemet med att riva och bygga nytt är just att det blir så dyrt, minst 300k plus avgifter och lite markarbeten o grejs räknar vi med isåfall. Om ingen har någon bra idé på hur man bygger billigt? Huset måste ha åretruntstandard.

Vår gräns för vad vi har råd med går nog runt 300k. För runt 400k kan man få ett helt hus här i trakterna, men förstås inte i toppskick. Så bygga ett pyttelitet fritidshus för 300k känns inte så aktuellt.

Yttertaket på huset är det vad jag vet inget fel på, det är relativt nylagt plåttak, det är innertaket, alltså det som är upp mot vinden som buktar, jag misstänker att det är för att nuvarande ägaren har fyllt upp hela vinden med sågspån och att det blev för tungt, att det inte 'är ett rejält golv/tak upp mot vinden utan ett lite tunnare tak/golv bara.

Vi hade tänkt att inte göra det så "märkvärdigt" från början, det här kommer bli mer som ett testboende, för att se om det är värt att ha fritidshus här, det är en bit bort från där vi bor och vi vill se om vi kommer orka med resor och dylikt. Sen hade vi tänkt satsa lite mer isåfall, om det känns bra, antingen på att bygga nytt på befintlig tomt, en avstyckad tomt vi får mot avstyckningskostnaden eller så kollar vi på ett annat hus i krokarna.

Huset är byggt på 60-talet och är inte alls något att spara på så sätt, så om jag kunde övertyga min make att vi ska satsa lite extra redan från början så skulle det förstås vara bra att bygga nytt.

4. C
    Medlem Nivå 1
    Är det förresten någon som man vet om man kan se själv hur mkt skada det har blivit efter en vattenskada eller om man måste ta in en besiktningsman? Mamma pratade om att såga upp köksgolvet kring där det har läckt för att se hur det ser ut under, men det kanske är svårt att se ev fukt nere i själva plattan?

5. C
    Medlem Nivå 1
    Tanken med att renovera upp befintligt hus var också att man kunde göra mesta dels av jobbet själv och ta det pö om pö så att säga, så att inte hela kostnaden kommer på en gång, eftersom vi helst inte vill låna en himla massa pengar.

6. Baloo
    Medlem Nivå 3
    Kör hårt säger jag!

7. C
    Medlem Nivå 1
    Nu har jag pratat lite med min käre make och han säger såhär att om vi får köpa huset så billigt som det har pratats om så ligger ju priset under markvärdet, då kan vi ta och åtgärda läckan och riva upp golvet för att se om det blivit någon skada och ev låta det torka ut.

Även om vi märker att det blir för mkt jobb så kommer vi kunna sälja tomten/stugan dyrare än vi köpt in den för, även om man räknar in lite arbets/materialkostnad på vägen.

Det känns lite trist att huset bara ska stå och ruttna bort och kosta pengar för nuvarande ägaren (morsans gubbe) så då är det bättre om det händer något tycker jag :)

Så nu ska det förhandlas här!

8. 5.2 racing
    Medlem Nivå 12
    Köp!

9. C
    Medlem Nivå 1
    Förresten, om man kommer in i ett hus och det är jättesvalt och skönt inne, trots den här värmen (typ 36 grader varmt ute) betyder det att det är välisolerat? För visst har väl ett isolerat hus förmågan att hålla kvar värmen inne om vintern och hålla ute värmen om sommaren?

10. C
    Medlem Nivå 1
    Kul att några tror på vår galna idé iaf :)

11. B
    Medlem · Nivå 15
    Du tänker övertyga din make att satsa lite extra. Men det får inte kosta mer än 300 Kkr...

Jag får det bara inte att gå ihop!

12. Z
    Medlem Nivå 1
    Men en ide är att köpa tomten, kolla med en kunnig person med avseende på fuktskadorna om det går att rädda samt hur mycket det kommer kosta!! Skulle det inte gå att rädda, borde det gå att bygga ett nytt hus i närheten och koppla om vatten och avlopp till det nya huset? Rätta mig om jag har fel. Då får ni utnyttjat den infastrukturen som finns...

13. B
    Medlem · Nivå 15
    Vänd på steken: Gör en minimikalkyl över vad det kommer att kosta att rädda det som räddas kan, UTAN att ni tvingas fatta oåterkalleliga beslut. Stoppa pågående förfall! Säkra taket och grunden! Huset blir inte beboeligt, men för en ganska blygsam summa kommer några ganske enkla reparationer att ge er betänketid innan ni kastar er in i större investeringar.

Jag upprepar: Så länge huset INTE är rivet utgör det en garanti att ni ganska lätt kan skaffa bygglov för nytt hus. Detta är kanske dess största värde.

14. klaskarlsson
    Medlem · Nivå 12
    Mitt fritidshus med vinterisolering ("åretruntstandard") har gått på ca 280 kkr att bygga - inkl tomt för 40kkr.
    Då har jag gjort precis allt utom el och schakt själv.

Det är dock på 45 kvm med 95mm isolering i väggarna, köpt som byggsats (vilket inte blev dyrare än lösvirke i princip för mig som inte ahr kontakter på ngn såg eller dylikt) vill man ha bättre standard och större så kostar det naturligtvis mer. Skall också tillägga att vi har jagat en hel del grejjer på konkursauktioner, blocket osv för att åf ned kostnaden för kök, badrum, möblemang osv

/K

15. C
    Medlem Nivå 1
    Tack för alla svar! Jag har nu varit med husets ägare och kollat en gång till på huset och förstår nu att det är mkt värre än jag först trodde. Det luktar jordkällare och mögel i hela huset och jag fick genast kliande ögon och svårt att andas, så att behålla huset är nog inte att tänka på tyvärr. Visst vore det bra att utnyttja den infrastruktur som redan finns och bygga nytt, eller kanske rent av flytta dit en liten stuga någon annastans ifrån. Men vi kommer nog inte komma överens om priset på den tyvärr.

Han som äger stugan erbjöd oss även en annan tomt, som vi kan få mot avstyckningskostnaden, alternativt på långtidsarrende. Den tomten, eller ja det är ju ingen tomt än, mer en ängsbit i en skogsglänta, är skitfin och jag har alltid drömt om att ha ett hus där. Det ska finnas en bergskälla i närheten där man förut har tagit vatten till en gammal gård som numera är nedbrunnen. Är skitsugen på den här tomten, men inser ju att det blir en helt annan kostnad, dels avstyckningskostnad, bygglov, diverse grävningar, el osv.... Det tål att tänkas på helt enkelt. Den markbiten är så mkt finare och bättre lämpad för att bygga på, den andra där stugan står är väldigt blöt, övervuxen och mörk.