Byggboom
Byggboom: Tack för all input.
4 svar · 1,7k läst
Swamp
Swamp: Okej. Då har man lärt sig lite nytt. Jag hade nästan det på känn. Tack för din tidd^_^b
2 svar · 1,2k läst
A
John J: Fråga inte.
2 svar · 4,3k läst
titanium
titanium: Låter mycket troligt. Jämför med följande som en konstruktör räknat på till en kompis vinterbonade sommarstuga. Hus 1plan med vindsförråd, lätt papptak, snözon 2. Plintavstånd 2400 och 2st 45x220 K24 bärlinor.
4 svar · 16,6k läst
M
Mårs: Okej tack för svaren. om jag fattar det hela rätt så är det ingen större risk för fuktskador i huset om jag använder mineralull istället för träfiber. Men ska det kallställas så skippa plasten. Men skulle jag ångra mig så fungerar vindpapp på både med och utan underhållsvärme. Huset ligger på en liten ö och enda sättet att ta sig dit är med egen båt, eller gå över isen
4 svar · 3,8k läst
PhuongLy
PhuongLy: hej jag har sommarställe 2 tim från borås. 2 tim från Oskarshamn, 3 tim från Örebro. 2 tim från linköping. omodern miljö. liten stuga, med extra 4 pers. sovställe. enkel. sommarboende, torpliknande. om intresse finns. kan det bli billig boende, med vatten utan el. mot att ni hjälper mej med diverse, typ gräsklippning och annat smått. ni skall vara djurfria. alkolholfria. helst par el
0 svar · 1,5k läst
B
Bopluto: Hur ska jag kompostera mitt latrin från Separetten? Är Biokub en bra kompostlösning, och behöver man i så fall två stycken? Vilka lösningar finns det som inte kostar skjortan?
0 svar · 2,8k läst
PhuongLy
PhuongLy: annonsera på blocket är ett alternativ
3 svar · 2,0k läst
Y
yuphin: OK tackar..När många vattnar samtidigt i området, så blir det ibland ganska så dåligt tryck, knappt att vattenspridaren fungerar Finns det någon pump som endast förstärker inkommande vattentryck?
2 svar · 4,8k läst
AXS
AXS: Jag tror den drar mer än 500mA, alltså ca 6w. Kolla med jula så borde du få svar på vad den drar. Den här funkar annars helt säkert: http://www.jula.se/batteriladdare-med-overladdningskydd-129762
34 svar · 45,7k läst
A
andersmc: När ett hus räknas som "nytt", dvs att det inte berättigar till ROT-avdrag, så är det själva den juridiska fastigheten man avser, inte om virket är nysågat eller inte. Så du får inte ROT-avdrag enligt din idé. För övrigt: att köpa ett gammalt hus, flytta det och sedan renovera det till nystandard kommer att bli mycket dyrare än att bygga ett nytt, oavsett ROT-avdrag eller inte.
1 svar · 4,2k läst
I
ingemar_o: är det mycke berg strax under ytan så hade iaf jag kört med plintar gräv dig ner till berget å sen dubbar du dina plintar i berget
1 svar · 2,7k läst
A
anaitis: Vi hade en mkt enkel utedusch på landet ett par år. Trall med naturlig avrinning underst, marken lutade bort från huset. Fyra stolpar som jag klädde med enkla plywoodskivor. Dörr, plywood det med. Enkla gångjärn och hasp. Luftning ovanför skivorna, dvs en glipa på ca 25 cm innan taket kom. Släppte in ljus o luft. Överst tak, tror det var en bit takplåt som jag lät sticka ut rätt mkt
2 svar · 10,2k läst
marie10663
marie10663: oj då det kom två ggr vet ej hur jag tar bort ett inlägg
0 svar · 2,8k läst
titanium
titanium: Det finns elelement i form av en spegel. Nobö Safir. Eller som 30x1200 Lvi granitpaneler. För ca: 4.000:- Här finns massor att läsa om elelement: http://www.aeservice.nu/index.htm
7 svar · 3,5k läst
·
F
fixaren 1: Tack för tipset, men det finns andra spekulanter som inte känner till vad huset innehåller för slags virke. Det beror på vad de bjuder. Blir vi ensamma om objektet kan vi argumentera.
10 svar · 3,9k läst
J
john_l: Det finns solfilm som tar ner inkommande solvärme rätt rejält. Det används ju i kommersiella byggnader med framgång så det borde fungera på en sommarstuga också. Precis som med solfilm för bilar kan jag tänka mig att det är bra stor skillnad mellan dyr och billig folie vad gäller kvalitet och resultat. Ett annat alternativ kan vara rullgardiner med reflekterande utsida. Jag hade nog
1 svar · 2,5k läst
M
Magnus_78: 95 cm isolering var en sjuh*lvetes isolering! ;) Välkommen till forumet! :)
7 svar · 16,7k läst
M
Magnus_78: Jag har nyligen knackat loss gammalt kakel och murat/putsat om runt min vedspis och använde då vanligt Puts- och Murbruk C. I vintras så eldade jag rätt hårt i vedspisen och har inte upptäckt några sprickor. Två tips är att förvattna underlaget *ordentligt* och se till att ha en springa på 3-4 mm mellan själva spishällen och putsen. Jag murade dikt an och skar sedan försiktigt upp
4 svar · 5,8k läst
·
F
Forbo: Innerväggar är nog billigast och enklast att köpa som lösvirke dock, om dom inte har kommit på något sätt att göra pre-fab innerväggar i block också?:-)
4 svar · 3,5k läst
klaskarlsson
klaskarlsson: Vad kostar frakten då ? När jag fick min byggsats så var frakten från Härnösand till Borlänge inte farligt dyr alls. Om er byggsats fraktas 5 mil eller 35 mil lär väl inte slå alltför mkt på priset ? Det som torde påverka priset mest är väl omlastning till båt osv isf ? /K
1 svar · 1,3k läst
C
china: Tack alla! Jag har lämnat det företag som skulle bygga. Det var nytt och fixade inte att hålla en rimlig kontakt. Jag har alltså gjort slut med det företaget. Inga papper är påskrivna så ingen fara mer än att jag blivit sinkad ett år! China
24 svar · 5,4k läst
M
miry: när det gäller vindsnurran så får du inte bygga den närmare än 4,5m från tomtgräns och dess höjd får inte vara mer än avståndet till tomtgräns (vilket inte borde vara nått problem om det är på fjället) sen har de ändrat reglerna så nu är det så det är 3m i diameter men det finns inget om det är 3m brett eller högt eller hur man ska tolka det för det tycks syfta på
7 svar · 4,2k läst
E
egge: Japp det är inklusive arbete. Och moms förstås. Alla har ju såklart olika uppfattning om vad de vill betala, men tänker man in att man inte vill, kan eller har tid att göra så mycket själv så får man ju räkna med att betala en slant. Det jag var ute efter att höra var om priset verkar rimligt eller inte. Vilket jag själv som sagt tycker det verkar vara efter att ha kollat runt lite
3 svar · 1,2k läst
A
anjn: Hej! vi har en gård som vi har som sommarställe, och det är kökspanna och vattenburet system, som vi har haft kallställt i 15 år, vi har klykol i radiatorsystemet som klarar - 30 och det har fungerat problemfritt, själva värme kretsen är inget problem, den sköter sig själv, det enda man får vara försiktig med är att inte elda så att pannan kokar, så inte glykolen åker all
7 svar · 6,2k läst
A
ajn: [citat] Våra panel är placerad på väggen i sydvästlig riktning och skyms på morgonen av några barrträd, men någonstans mellan 10 - 11 lyser solen på panelen (beroende på hur högt upp på himlen som den befinner sig). SV14 har som max effekt endast 1kw. Med tanke på din elförbrukning och att du ofta är i stuga på helgerna skulle jag tippa på att du tjänar mer på att installera
14 svar · 5,2k läst
B
billy_baver: Marlene Eskilssons viktigaste poäng är att det enda som formaliteterna egentligen täcker in är ett teoretiskt slutvärde. Man kan alltså kompensera exempelvis det teoretiskt beräknade undermåliga isoleringsvärdet i en vägg med ett lika teoretiskt "överisolerat" tak. Visserligen är det inte så det går till att rädda isbjörnar i praktiken. Men vet man som sagt hur man ska räkna blir
20 svar · 6,3k läst
K
KingHippo: Här finns ett ögonljus: http://www.3house.se/index_files/Page470.htm Här smörboll: http://www.sverigestugan.se/planlosningar/ Fast inte från samma leverantör..
1 svar · 1,3k läst
Rrrrr
Rrrrr: Enda sättet att få fram vad som är rimligt pris för ett specifikt arbete är att ta in offert för exakt samma arbete från minst 3 byggare. Då ser du vad som är rimligt. Spretar det väldigt mycket på dessa 3, ta in från 3 till.
1 svar · 1,3k läst
S
strecka.mari: Hej ! Är det någon som har några tips när man skall bygga flotte. Den skall vara ca 2,5x2,5 m, har kollat på oljefat, plastdunkar, flytblock och pontoner att ha under flotten vad är bäst. Virke vad skall man ha för dimension på det ?
0 svar · 2,9k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.