Fritidshus
Hobbytorparn: Tack för svaren, skall värdera +& - och återkommer med resultatet efter beslut👍🏻
Rickard.: [citat] Sånt kan hända t ex om kabeln skadas eller om den kapas och ändtätningen är eller monteras felaktigt eller rent av glöms bort men det är ju trots risken att den kan gå sönder klart bättre inuti röret. Värmekabkar utvändigt brukar generellt hålla ännu sämre och i vissa (kanske unika) fall så har dom skadad röret för att nått blir knas och den blir för varm.
olzch: Tack för alla svar! Känns ju som att det är till en infiltrationsbädd till BDT, som då tyvärr inte bör röras/tas bort. Kanske kan man låta något fint växa runt den så att den inte syns lika mycket i alla fall.
Seymor: Hej! Min första fråga: Har idag sedan väldigt många år efter inkommande vatten/pump från egen brunn (som ligger 5 meter från insjö, året runt vatten med värmekabel) 2 st filter, gamla Stora Björn (trol kopia) Vita; 2 filter, bomull (sediment) och kolfilter. Med denna uppsättning är vattnet testat och befunnet drickbart. Blir emellertid mycket brunfärgning (humus?) Byter insatser
fribygg: [citat] OT: Om du ställer frågan till den du vill ska svara blir det lättare @Daniel 109. Som du skriver i citatet här ovan verkar det vara en fråga till Trådstartaren och den frågan du ställer hjälper ju knappast TS i hans funderingar om det kan vara hussvamp
E.Linkan: [citat] Okej tack, typ så jag tänker också, någon tanke på varför det återkommit?
Claes Sörmland: Skatteverket om du menar taxeringskoderna som dyker upp i fastighetsregistret. Ni får begära rättelse kring de uppgifter som tidigare ägare har lämnat kring byggnadens användning och därmed får ni ett nytt taxeringsbeslut med en ny kod. Räkna med att Skattemyndigheten kanske efterfrågar bevis för det ni påstår. Annars krävs det bygglov för att ta en byggnad, t ex en sjöbod, i bruk
Henrik Hed: [citat] Det var många år sedan så varken faktura eller elektriker går att få tag i men jag ska luska lite så får vi se.
Hasse pilot: Jag funderar på att gjuta flera Ringar (hink med rör i som form) då blir det behändigare att hantera. När de väl ligger på botten lär de inte spela så stor roll om det är en stor eller flera mindre betong klumpar. Vilken kvalitet på betong behövs i Mälaren?
Belastar: [citat] Du har djupare än mig. Jag har ingen isolering där nere. Bara en frigolit i marknivå. Hydropressen sitter där nere å de går bra.
Eric Stening: [citat] Hej! Jag antar att du ska söka bygglov eller göra en bygganmälan? Jag rekommenderar dig att göra en så kallad riskbedömning där du funderar, gärna tillsammans med en sakkunnig hantverkare eller erfaren byggare vilka de vanligaste missarna är under ett liknande bygge. När du tagit fram vilka missar/risker som kan inträffa gör du en riskvärdesanalys (riskvärde = sannolikhet
eliswes: Hej, vi är i startgroparna att bygga en mindre gäststuga på tomten ca 40kvm. Vi har ett bygglov på en stuga som är ca 3,8x11m men tvekar nu lite om vi skall göra den lite fyrkantigare. Anledningarna är flera och här tänker jag att det finns mkt kunskap i forumet som jag gärna tar del av. - mer fyrkantigt (typ 4,5x9m) värms lättare upp om vi bara tänker luft/luft-pump? - lite
ma_li_va: Hej! Jag planerar att bygga ett trädhus på ca 13-14 kvm, fäst mellan 4-5 träd ungefär 4-6m ovanför mark, och vill få en informell uppskattning av arbetskostnader innan jag går vidare med projektet. Eftersom det är en ganska ovanlig byggnation vill jag gärna höra från er som har erfarenhet av liknande konstruktioner, timmerhus, plattformar i träd eller liknande specialbyggen.
Minnamartin: Nytt sommarhus! Innertaket i ett av rummen ser ut att vara masonitskiva (?) med papper som flagnar (se bild). I det andra rummet har man satt glasfiberväv (se bild). Är det bästa sättet? Rummet är lågt i tak som det är, vill helst undvika att sänka taket ytterligare om det går (typ gips etc). Tack!
4774: Gud så mysigt 😄. Har tyvärr inga tips mer än att har huset hållt så länge som det har så försök att påverka så lite som möjligt. Gå varsamt fram och välj naturliga produkter fria från gifter.
mickearos: [citat] 34 i samma riktning som den underliggande takstolen. Jag la våderna i samma riktning som takstolen. För då hamnade överlappen under 34orna. Bilder: https://www.byggahus.se/forum/threads/vill-bygga-billigt-men-kan-inte-bygga.198783/
Farstatjej90: När du säger sluss, menar du två dörrar med ett utrymme emellan? Byggnaderna står alltså med mellanrum mellan sig?
MultiMan: Jag har satt upp matning hängandes på fönster, en med egen nöt/fettmix och en med frö. Fördelen är att det är lätt att fylla på och hålla rent vintertid och man får se mycket trevliga fåglar på väldigt nära håll. För närvarande: Gråspett, större hackspett, nötväcka, pilfink, talgoxe och blåmes. Skator har jag alltid men de får inte plats i matarna och kan inte hålla fast
Maria_M: [citat] Det är hyfsat vanligt att tex inspektionslucka till köksfläkt eller liknande sitter med magneter och inte har handtag. Det är meningen att de bara ska öppnas av folk som vet vad de håller på med
xxargs: Vad är det som gör att ni inte får ha en lösning med minireningsverk ?? Har ni idag en godkänd BDT-rening - annars är det också en puck att ta då detta inte löses med septitank pga. mängderna vatten, för denna måste man köpa BTD-slamskiljarbrunn och infiltrering/markbädd med olika grävjobb och om man ändå måste investera för det är det idiotiskt att inte 'förstora den' att
mlkjhr: Du kan knyta ner flottören en bra bit, prova dig fram. Det är ganska bra flytkraft i flottörerna. Du ska kunna få ner tillslagsdjupet betydligt.
Naturliv: [citat] Tack för svar, intressant att höra hur ni löser uppgiften. Jag kan tänka mig att latrinpåsen spelar en roll för hygienens skull och speciellt i Separett tiny som har en relativt liten behållare. Om man kör utan påse tror jag att man behöver flera behållare så att man hinner göra rent dem mellan tömningarna.
Corey Maler: Jag förstår. Det låter rimligt. Tack allihopa för era mycket användbara råd! Min motivation var så här: 1. Det fanns lite svartmögel på möblerna inne och under huset. Inte synligt på väggarna själva, men jag behöver fortfarande dubbelkolla bakom gipsväggarna. 2. Det visade sig att jag är ganska allergisk mot svartmögel, så ju mer jag tar bort desto bättre. 3. Ångspärren hade
Charles Ingvar: [citat] Tack Bo för goda tips! Då gör jag nog så. Det blir inte många uttag och belastningen inte särskilt hög. någon laptop och telefoner som skall laddas + eventuellt en liten vattenpump. Optimalt kanske en laddare/inverter som man använder till kraftpaket är bättre än invertern för fast installation? Som sagt, tack för goda tips. Charles Ingvar
Kapsyl: Jag använder Ontech 9060 och är väldigt nöjd. Går att koppla på diverse sensorer och larm om man vill eller om man vill ha slavar till den. Finns till och med ett tillbehör så man kan styra värmepumpen. https://www.ontechcontrol.com/support/