1 618 läst ·
7 svar
2k läst
7 svar
Fästa värmekabel på utsidan av PEM slang?
Hej,
Vad är bästa sättet att fästa en värmekabel på utsidan av en PEM slang?
Ska jag använda buntband eller någon sorts tejp?
Tjänar man något med att ha rörisolering av skumgummi runt PEM slangen också förutom värmekabeln?
Tack!
Vad är bästa sättet att fästa en värmekabel på utsidan av en PEM slang?
Ska jag använda buntband eller någon sorts tejp?
Tjänar man något med att ha rörisolering av skumgummi runt PEM slangen också förutom värmekabeln?
Tack!
Eltejp använder vi, ja det hjäper till bra med isolering samt att det skyddar värmekabeln..M maleks skrev:
Produkter som diskuteras: "Eltejp"
Eltejp
Eltejp, även känd som isoleringstejp, är ett tryckkänsligt tejp som används för att isolera elektriska ledningar och andra material som leder elektricitet. Den har en rad egenskaper som gör den idealisk för användning inom elinstallation
Läs mer
Jag lindade värmekabeln som spiral runt PEM, tejp på det och sedan isolering runt. Har för mig att det stod i kabelns instruktionsbok att man kunde linda med typ 10-20cm mellanrum mellan varven. Detta var i krypgrund ovan jord, kanske är annat om den ska grävas ned.
Moderator
· Stockholm
· 57 824 inlägg
Jag monterade en i slangen i höstas (fick kommunalt VA i somras). Nu häromveckan löste jordfelsbrytaren. När jag tog ur kontakten närmast forsade det ut vatten som hade trängt in i kabeln och sipprade ut igenom den gjutna kontakten.M Maxitupla skrev:
Har bytt kabeln nu, men kommer att kontrollera den regelbundet med isolationstestare, den felaktiga kabeln visade på ett mindre isolationsfel (1,6 Mohm vid 250V provspänning) även efter att kontakten torkat upp. Detta är en Ebeco kabel.
Jag fick information om att frostskyddskabel ska tejpas med aluminiumtejp samt att rörisolering ska användas. Infon kom från Markvaruhuset där jag köpte kabeln. Allt annat hade jag redan så jag tror inte att det handlade om merförsäljning.
Produkter som diskuteras: "aluminiumtejp"
Aluminiumtejp
Aluminiumtejp är en robust och flexibel lösning för olika projekt. Den är idealisk för att fästa, reparera och försegla metallytor och värmekänslig elektronik. Den är också vädertålig, vilket gör den lämplig för både inomhus- och
Läs mer
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 414 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 414 inlägg
Sånt kan hända t ex om kabeln skadas eller om den kapas och ändtätningen är eller monteras felaktigt eller rent av glöms bort men det är ju trots risken att den kan gå sönder klart bättre inuti röret. Värmekabkar utvändigt brukar generellt hålla ännu sämre och i vissa (kanske unika) fall så har dom skadad röret för att nått blir knas och den blir för varm.H hempularen skrev:Jag monterade en i slangen i höstas (fick kommunalt VA i somras). Nu häromveckan löste jordfelsbrytaren. När jag tog ur kontakten närmast forsade det ut vatten som hade trängt in i kabeln och sipprade ut igenom den gjutna kontakten.
Har bytt kabeln nu, men kommer att kontrollera den regelbundet med isolationstestare, den felaktiga kabeln visade på ett mindre isolationsfel (1,6 Mohm vid 250V provspänning) även efter att kontakten torkat upp. Detta är en Ebeco kabel.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden