Hej,

Vad är bästa sättet att fästa en värmekabel på utsidan av en PEM slang?

Ska jag använda buntband eller någon sorts tejp?

Tjänar man något med att ha rörisolering av skumgummi runt PEM slangen också förutom värmekabeln?

Tack!
 
Buntband borde vara bäst men dra inte åt jättehårt. Bra med rörisolering och det finns utrymme.
 
P
M maleks skrev:
Hej,

Vad är bästa sättet att fästa en värmekabel på utsidan av en PEM slang?

Ska jag använda buntband eller någon sorts tejp?

Tjänar man något med att ha rörisolering av skumgummi runt PEM slangen också förutom värmekabeln?

Tack!
Eltejp använder vi, ja det hjäper till bra med isolering samt att det skyddar värmekabeln..
 
Jag lindade värmekabeln som spiral runt PEM, tejp på det och sedan isolering runt. Har för mig att det stod i kabelns instruktionsbok att man kunde linda med typ 10-20cm mellanrum mellan varven. Detta var i krypgrund ovan jord, kanske är annat om den ska grävas ned.
 
  • Gilla
sturnus
  • Laddar…
Frågan är hur man bäst fäster på utsidan. Helt off topic, men det bästa är att sätta värmekabeln inne i slangen. Det finns lämpliga kopplingar. Ja, isolering utanpå är mycket bra att sätta.
 
M Maxitupla skrev:
Frågan är hur man bäst fäster på utsidan. Helt off topic, men det bästa är att sätta värmekabeln inne i slangen. Det finns lämpliga kopplingar. Ja, isolering utanpå är mycket bra att sätta.
Jag monterade en i slangen i höstas (fick kommunalt VA i somras). Nu häromveckan löste jordfelsbrytaren. När jag tog ur kontakten närmast forsade det ut vatten som hade trängt in i kabeln och sipprade ut igenom den gjutna kontakten.

Har bytt kabeln nu, men kommer att kontrollera den regelbundet med isolationstestare, den felaktiga kabeln visade på ett mindre isolationsfel (1,6 Mohm vid 250V provspänning) även efter att kontakten torkat upp. Detta är en Ebeco kabel.
 
Jag fick information om att frostskyddskabel ska tejpas med aluminiumtejp samt att rörisolering ska användas. Infon kom från Markvaruhuset där jag köpte kabeln. Allt annat hade jag redan så jag tror inte att det handlade om merförsäljning.
 
Rickard.
H hempularen skrev:
Jag monterade en i slangen i höstas (fick kommunalt VA i somras). Nu häromveckan löste jordfelsbrytaren. När jag tog ur kontakten närmast forsade det ut vatten som hade trängt in i kabeln och sipprade ut igenom den gjutna kontakten.

Har bytt kabeln nu, men kommer att kontrollera den regelbundet med isolationstestare, den felaktiga kabeln visade på ett mindre isolationsfel (1,6 Mohm vid 250V provspänning) även efter att kontakten torkat upp. Detta är en Ebeco kabel.
Sånt kan hända t ex om kabeln skadas eller om den kapas och ändtätningen är eller monteras felaktigt eller rent av glöms bort men det är ju trots risken att den kan gå sönder klart bättre inuti röret. Värmekabkar utvändigt brukar generellt hålla ännu sämre och i vissa (kanske unika) fall så har dom skadad röret för att nått blir knas och den blir för varm.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.