Kapsyl
Kapsyl: Jag använder Ontech 9060 och är väldigt nöjd. Går att koppla på diverse sensorer och larm om man vill eller om man vill ha slavar till den. Finns till och med ett tillbehör så man kan styra värmepumpen. https://www.ontechcontrol.com/support/
4 svar · 1,7k läst
K
Kade: Gjorde som jag skrev sist. Blev väldigt stabilt. Håller tummarna att det klarar vintern 👍
12 svar · 4,3k läst
·
CDOL
CDOL: Jag har flera oljeradiatorer från åttiotalet där termostaterna är trasiga! Vill inte byta radiatorerna men sätta dit en extern rumstermostat på väggen vid varje radiator! Tips tack!
0 svar · 575 läst
Himmelsfararen
Himmelsfararen: [citat] Angående % tycker jag ändå att det känns som ett bra värde, att det finns lite påväxt efter 32 år förefaller naturligt med den konstruktionen. Kan du åka dit nu och kolla igen? Lite nyfiken blir jag dock på det som ser ut som att det bara är påväxt på en skiva..! Jag ska själv bygga plintgrund till min nya stuga men kommer att lägga grusströdd plast så att fukten
5 svar · 1,2k läst
·
H
Hybro: Ta fler bilder och knalla iväg till lokala plåtslagare..eller be dem komma ut. Och få ett prisförslag. En fråga. Rinner det in i huset, så är underlagspappen bristfälligt lagd. Gissningsvis behövs en mindre ställning, för att komma åt att jobba säkert. Visserligen har jag egen ställning och har byggt sådant professionellt flera år, bl a på höga höjder. Kan inte tänka mig
2 svar · 1,0k läst
·
GK100
GK100: [citat] Bry dig inte om att köpa såna extremt dåliga brytare som du länkar till det är att kasta i sjön. Dessutom får du tänka på det Demmpa skriver och då inte bara formellt sett utan materialvalen där gynnar inte livslängden heller. Skaffa en som du har eller liknande av vettigt fabrikat, den gamla bör du kunna fixa till och ha som reserv nästa gång.
6 svar · 1,5k läst
k.banks
k.banks: [citat] Jag stoppade ner lite prover i en påse sen öppnade jag den när jag var någon annan stans så kunde jag identifiera att i mitt fall var syllarna
80 svar · 14,0k läst
·
T
tergo: [citat] JA annars är risken att du kan får problem med att öppna fönster o dörrar
1 svar · 727 läst
Intet
Intet: Är det verkligen bara en massiv plankvägg, skulle det där lilla inte oroat mig det minsta.
3 svar · 665 läst
·
F
fribygg: Välkommen till forumet! Ganska snart kommer du lära dig att ställa tydliga frågor så det går att förstå vad du menar och ge svar som är relevanta.
3 svar · 806 läst
Fabyggvejby
Fabyggvejby: Hej jag ska bygga ett hus likande ett prefabhus som heter Ladan 82. Skulle behöva lite invändiga bilder eller filmer samt tips från någon som kanske redan byggt detta hus och bott in sig. Är det tillräckligt stort i vardagsrummet/köket ? Saknas något ? Osv. Jag skall hyra ut huset mvh Fredrik
0 svar · 527 läst
Immobil
Immobil: Proppa i isolering och förslut med fogskum.
1 svar · 483 läst
·
C
Christer Eriksson2: Sedan lång tid tillbaka äger vi 2 tomter för fritidshus på Tjörn. På den ena tomten finns ett fritidshus sedan 1980-talet, en friggebod (utan bygglov) byggd också på 1980-talet och ett uterum (med bygglov fr 2019). Eftersom vi ägt den obebyggda tomten under många år, så har vi inte varit så noga med tomtgränsen?! Friggeboden står 1 1/2 meter in på obebyggd tomt och det finns en
0 svar · 497 läst
·
T
thonor12: [citat] Angående efterpolering så är våra förutsättningar en liten tomt med bara berg vilket skulle försvåra en infiltrationsbädd. Kommunen öppnar för att befintlig stenkista under huset kan användas i sitt föreläggande, detta om BDT-rening installeras. Huset är beläget 15 meter från havet(västkusten). För lösning av toalett så har vi landat på förbränningstoalett då WC
11 svar · 2,3k läst
J
jawen: [citat] Jag tycker dom viktiga bitarna ser bra ut! Möglet i hörnet för ex kan vara ett luftläckage bara, dom bli ofta "svarta" runt (precis som en fläktventil) Märkena på skorsten/murstocken är ju för att det regnar in i skorsten bara, inge konstigt. Jag skulle å vidare i affären
10 svar · 5,5k läst
·
M
munspelarn: Ok stort tack för alla svar..👍
10 svar · 1,4k läst
·
P
Peter787: [citat] Kolla kranarna/ventilerna först. Om det är kulventiler som varit stängda över vintern, kan fruset vatten inne i kulan skadat packningar och tom. spräckt godset.
5 svar · 2,6k läst
X
xxargs: När du fyllde på och samtidigt tappade ut vatten så kan det tänkas att du rörde om lite i botten i hydroforen - i alla fall om du tömde mycket och fort - det blir mer skit i hydroforen än man tror när man eget vatten och kanske plötsligt börja med stor vattenuttag och kanske inte så rent vatten ur brunnen - i alla fall inte om det var mycket vatten som pumpades upp på kort tid. - när
17 svar · 1,8k läst
·
T
topmount: Man kan sätta toaletten på en låg låda så du får en plan yta tills du skall sätta in vatten toalett igen. Då slipper du också att borra i golvet
27 svar · 1,6k läst
·
Methane
Methane: Fukt kondenserar på glasen därför luftens vatteninnehåll är så högt att luftens daggpunkt är högre än yttemperaturen på glasen. Om det är för mycket vatten i luften i uterummet kanske en liten tork kan fixa det hela. Frågan är var vattnet kommer från. Som tidigare frågats, kommer varm luft inifrån huset? Ställ kostnaden för en tork i relation till ombyggnadskostnaden. Torken
5 svar · 1,2k läst
daddydj
daddydj: Tryckluft fungerar bra. Öppna på ett ställe i taget och blås i andra änden.
13 svar · 2,1k läst
I
Iris EV: [citat] Ja. Vi har hållit rent intill gränsen på vår sida.
10 svar · 1,2k läst
·
M
munspelarn: Tack ok nu skall jag inte ställa några fler frågor..👍
14 svar · 2,7k läst
useless
useless: Varför har dom impregnerade golvbjälkar? Och vart kommer vatten el och värme ifrån? Skulle säkert funka som fritidshus i Sverige.
1 svar · 705 läst
Biggle
Biggle: [citat] [citat] [/QUOTE] jag tror inte det kommer orsaka problem med fukt om ni värmer huset en aning. Ni adderar ju ingen direkt fukt om ni inte är där.. Men sätt in ett par vinterfönster eller fönsterluckor så blir det varmare inne och ni sparar el. Att kitta om eller laga kittet är alltid bra. Är det linoljekitt kan ni ju pensla på lite linolja så torkar det inte ut. Alternativt
6 svar · 1,3k läst
·
C
camaro z28: Hur skulle det gå till med ett hus ovanför?
11 svar · 2,2k läst
·
Kapsyl
Kapsyl: Ja, vattenlås är det första som ska misstänkas. De kan torka ut så luft passerar men även blåsväder kan göra att nivån blir låg om vattnet i låset kommer i "gungning". Jag brukar ha handfatet halvfullt och i duschen ha en bit gummimatta och en liten dunk vatten som tyngd över golvbrunnen när jag är borta något längre.
7 svar · 677 läst
BirgitS
BirgitS: [citat] Men så fort man får en prisuppskattning är det ju inte löpande räkning längre utan ett ungefärligt pris som inte får överskridas med mer än 15 %.
5 svar · 819 läst
SE-Grasse
SE-Grasse: [citat] Tack för återkopplingen. Nej. Fick aldrig tag i några handlingar. Huset nu återuppbyggt. Det mesta är sig likt. Jag gjorde nya ritningar över elen efter eget huvud.
2 svar · 2,8k läst
F
fribygg: [citat] Att göra åtgärderna själv är billigt eller gratis, du betalar i princip med din tid och ditt svett. Verktyg som domkraft och spade kan köpas för några hundralappar om du inte redan har vad som behövs, skottkärra som duger till kostar nog ett par tusen men varar ju ett kvartssekel eller mer med normalt underhåll. En vanl garagedomkraft till bil fungerar utmärkt och äger du
3 svar · 1,2k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.