Hejsan!
Har ett rör som sticker upp ur backen, som varken jag eller förra ägaren till vårt fritidshus vet vad det kan vara. Har ni några idéer? Jag har kollat runt här på forumet och hittat massa trådar med rör, men inget som riktigt liknar detta till formen. Lite kort info:
  • Vi har sluten avloppstank, men den ligger på andra sidan tomten en bra bit bort
  • Vi har egen brunn, ligger på andra sidan huset
Anledningen till att jag undrar är att vi funderar på att göra lite grävjobb runtomkring. Det bästa vore om vi bara kunde ta bort den, då den är i vägen och ändå är ful som den är.
Tacksam för alla tankar!

• Rör som sticker upp ur marken, omgivet av vissna löv och gräs i en trädgård, med en knäböjd topp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är förmodligen infiltration till ert BDT-avlopp, ni bör inte ta bort det om ni inte är säkra på att det inte används.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Något luftningsrör till eget avlopp, så det finns säkert mera i marken om ni gräver.
Inget servitut för grannes avlopp med infiltration?

Claes Sörmland
Ja, garanterat en avloppsluftning. BDT-avlopp, t ex en gammal stenkista eller infiltration var min första tanke. Också logiskt att den ligger långt ifrån er dricksvattenbrunn.

Du skriver att ni har avloppstank. Det är väl troligen bara toaavloppet som går till den. Annars skulle du få betsälla tämning typ vrannan vecka.

Oftast har man även en trekammarbrunn (eller äldre varianetr) som i sin tur leder avlöoppsvattnet till infiltrationsrör, med en avluftning liknande den på bilden i änden av infiltrationen.

Tack för svar!
BDT-avloppet ligger bredvid WC-avloppet. Eller rättare sagt: tanköppningarna till dessa ligger nära varandra, och en bra bit ifrån detta rör. Kanske 15-20 meter eller så. Vad är anledningen till att detta rör är så långt ifrån? Jag vet ju inte hur tankarna ligger under marken visserligen, men det känns som lite långa avstånd? Sen vet jag inte om det funnits gamla tankar från tidigare, som numera inte är i bruk.

Du har en lång infiltrationsbädd (eller något liknande) mellan slamavskiljaren och avluftningsröret, 15 meter låter inte orimligt.

Kan ju vara rester från nåt gammalt avlopp som blivit utdömt så man satte dit en tank istället?

Tack för alla svar! Känns ju som att det är till en infiltrationsbädd till BDT, som då tyvärr inte bör röras/tas bort. Kanske kan man låta något fint växa runt den så att den inte syns lika mycket i alla fall.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.