Hej!
Var ute i ladan på en fastighet jag funderar på att köpa och såg detta på övervåningen. Är det hussvamp eller någon annan sorts mögel..? Oavsett är det ju fuktproblem men vore ju bra att veta om det är en allvarlig typ av angrepp eller ej.
Var ute i ladan på en fastighet jag funderar på att köpa och såg detta på övervåningen. Är det hussvamp eller någon annan sorts mögel..? Oavsett är det ju fuktproblem men vore ju bra att veta om det är en allvarlig typ av angrepp eller ej.
Utan att vara någon expert på svampangrepp så tänker jag att kännetecknande för just hussvamp är att den har hyfer som transporterar vatten och kalk till svampkroppen. Därav återfinns den dels oftast hyfsat nära någon vatten- och kalkkälla, dels är angreppet blött trots att materialet runt omkring är torrt, och dels blir angreppet väldigt aggressivt - träet sjunker snabbt ihop, spricker upp i små kuber och tappar snabbt hållfasthet.
Så jag skulle gissa att det sannolikt är någon annan svamp.
Så jag skulle gissa att det sannolikt är någon annan svamp.
Tack för hjälpen! Nej det var på övervåningen i ladan som annars bara består av trä, finns en stengrund men den är ju en hel våning längre ned. Inga vattenkällor direkt förutom att det är en backe som lutar ner mot ladan så det blir väl fuktigt när det regnar.
Har du någon bild med lite mer utzoomat så att man ser omkringliggande ytor?A Awo95 skrev:
Ligger det dammigt pulver under det rötskadade?
Nej har tyvärr ingen mer utzoomad bild. Försökte kolla under plankan på golvet men då hela loftet var extremt dammigt gick det inte att se om det var något annat pulver där.
Det som får mig att tänka på hussvamp är väl främst färgerna och den tydliga vita "kanten" runt allt men det kanske även är karaktäristiskt för andra svampar? Har försökt bildgoogla men utan resultat
Det som får mig att tänka på hussvamp är väl främst färgerna och den tydliga vita "kanten" runt allt men det kanske även är karaktäristiskt för andra svampar? Har försökt bildgoogla men utan resultat
Hmm, svårt att säga, ladan är ett gammal grisstall och det är någon typ av gammal gjutning för detta på undervåningen. Vet inte vilket material men nån sorts betong skulle jag gissa på. Byggnaden är ursprungligen från 1860 men oklart om ladan är lika gammal.Rejäl skrev:
Betong räcker inte utan det behöver vara kalkbruk eller annan kalkkälla..A Awo95 skrev:
Medlem
· Västernorrland
· 12 038 inlägg
Tycker mig skönja nån tryckimpregnerad bit under taket där? Kan ju vara ett gammalt takläckage som är åtgärdat och det nu är torrt och dött.
Vad tror du betong tillverkas av?
Hussvamp är sannolikt mycket vanligare än man förstår. Men den blir inte så stor och snabbväxande om inte rätt förhållanden finns. När man gjort DNA tester på ”vanligt mögel” visar det sig att inte är helt ovanligt att det är hussvamp.
Hussvamp är sannolikt mycket vanligare än man förstår. Men den blir inte så stor och snabbväxande om inte rätt förhållanden finns. När man gjort DNA tester på ”vanligt mögel” visar det sig att inte är helt ovanligt att det är hussvamp.
OT:D Daniel 109 skrev:
Om du ställer frågan till den du vill ska svara blir det lättare @Daniel 109.
Som du skriver i citatet här ovan verkar det vara en fråga till Trådstartaren och den frågan du ställer hjälper ju knappast TS i hans funderingar om det kan vara hussvamp
Klicka här för att svara