D Daniel 109 skrev:
Nej, det kan du inte begära. Men jag skulle be markägaren återställa vägen efter avverkningen ändå. Normalt sett sköter man det så. Men juridiskt kan du sannolikt inte kräva något.
Så du menar, att om jag själv bekostar servitutet, (för att jag ska ta mej till min fastighet )till det skick så den är farbar kan jag inte begära återställning pga att jag inte äger marken? Det låter inte rimligt. Utan restaureringen skulle ingen kunna köra där alls pga skicket.

Bekostat servitutet?
Beroende på hur servitutet är skrivet har du olika rättigheter. Men om du har rätt att använda en befintlig väg betyder du inte att du kan kräva att den ska hålla en hög standard bara för att du har förbättrat den.

D Daniel 109 skrev:
Bekostat servitutet?
Beroende på hur servitutet är skrivet har du olika rättigheter. Men om du har rätt att använda en befintlig väg betyder du inte att du kan kräva att den ska hålla en hög standard bara för att du har förbättrat den.
så jag har INTE rätt få den återställd för att jag inte äger marken? Men jag måste kunna ta mej till och från min fastighet utan att slå sönder bilen.Jag har inte gjort vägen i ordning inför avverkning. Det är inte min uppgift kan jag tycka.

Det beror som sagt på vad som står i servitutet. Normalt sett så löser man ju återställningen oavsett vilken rättighet som finns.

• Gilla
PickoPlock
  • Laddar…
Claes Sörmland
Markägaren har låtit skogsbolaget köra sönder vägen som du har härskande servitutsrätt att nyttja för utfart. Den är så sönderkörd att du inte kan nyttja din servitutsrätt, alltså komma fram med bil. Markägaren har då inte följt kraven i jordabalken gällande att visa dig skälig hänsyn som granne när denne har nyttjat sin fastighet (om denne inte återställer vägen till ett användbart skick). Återställs inte så har du lidit ekonomisk skada (kostnaden när du återställer vägen) och har rätt till skadestånd av markägaren för detta. Eftersom du inte äger vägen p g a att servitutsrätt har upplåtits i befintlig väg så kan du inte ställa kravet mot den tredje parten - skogsbolaget.

D Daniel 109 skrev:
Det beror som sagt på vad som står i servitutet. Normalt sett så löser man ju återställningen oavsett vilken rättighet som finns.
Tack så mycket. Ja vi håller tummarna.

PickoPlock PickoPlock skrev:
Ja vi håller tummarna.
Det troligaste är nog att vägen fixas när vädret är lämpligt. I stora delar av Sverige är det rätt blött nu, till stor del därför vägen körts sönder antar jag. Hade det varit en normal vinter med rejäl tjäle så hade antagligen vägen klarat sig. När det blir torrare i vår så fixas det förhoppningsvis, annars kan det vara läge att påminna markägaren. Är det bara du som använder vägen regelbundet så kanske det inte har högsta prioritet.

Se till att fotografera varje meter av vägen och se till att du har oberoende vittnen på att du talar sanning. Har du kvittona kvar på grus och andra kostnader?

Jag har pressat ut ersättning för sönderkörd servitutsväg av ett skogsbolag. Det gick till slut men de försökte ju med alla möjliga slags förhandlingslösningar som alla syftade till att de skulle komma billigt undan. Ju bättre bevis man har destu bättre förhandlingsposition har man.

RoTe
Morsan hade inte ens servitut på vägen som ägdes eller åtminstone förvaltades av försvarsmakten. När det hade körts otaliga timmerbilar på vägen var den knappt farbar med personbil så hon ringde skogsbolaget som fixade vägen utan dröjsmål.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.