1 215 läst ·
23 svar
1k läst
23 svar
Varför läser jordfelsbrytaren ut
Moderator
· Stockholm
· 57 816 inlägg
Som sagt att frostskyddskabeln har brytare med två lägen låter väldigt konstigt. En sådan kabel brukar som sagt vara av eller på. Möjligen om det är en lång sträcka som man har delat upp på två kablar, och man kanske bara behöver köra den ena om det är väldigt kallt länge?
Eller är det så att brytaren även går till pumpen? att du alltså i läge 1 kan köra pumpen, men i läge 2 även får frostskydd?
Eller är det så att brytaren även går till pumpen? att du alltså i läge 1 kan köra pumpen, men i läge 2 även får frostskydd?
Redigerat:
Säkerligen kanske det är en Isovarm , vilken färg är på ytterhöljet och hur lång är den. Läge 1 konstant låg värme och läge 2 är ett upptiningsläge som inte ska vara inkopplat längre än ca 1 timma. Är det en fyrkantig brytare med 1 till vänster och 2 till höger.H Henrik Hed skrev:Hej forumet!
Jag har en markkabel mellan min borrade brunn och stugan (fritidshus). Förra året drog elektrikern ytterligare en markkabel till vår nya Attefallare. Den har separat elcentral o egen brytare. Förra veckan var första gången jag behövde använda markkabeln till stugan i år. Jag upptäckte då att brytaren i stugan bröt strömmen om jag satte Markström brytaren på läge 2 men fungerade fint på läge 1. Det tog en stund men sen började vattnet komma.
Är det någon som har en aning om varför läge 1 funkar men inte nr 2 - kan det vara fukt någonstans eller kanske en krets som blir överbelastad vid läge 2?
Henrik
Ja en sådan är det.J jonaserik skrev:
OK den sortens kabel har ett flertal ledare i sig och dessa kopplas olika,för olika längder. Fungerar det på läge 1 så är det bra. Det med att JFB löser på läge 2, är säkert så att, antingen ihoppkopplingen i slutändan,något fel, eller det kan även vara i brytaren som en tunn rackare hamnat på fel skruv.H Henrik Hed skrev:
Hur lång är V-kabelröret och färg på den.
Ok tack.J jonaserik skrev:OK den sortens kabel har ett flertal ledare i sig och dessa kopplas olika,för olika längder. Fungerar det på läge 1 så är det bra. Det med att JFB löser på läge 2, är säkert så att, antingen ihoppkopplingen i slutändan,något fel, eller det kan även vara i brytaren som en tunn rackare hamnat på fel skruv.
Hur lång är V-kabelröret och färg på den.
Kan inte svara på din fråga nu för jag är inte i stugan nu.
Det är OK, den sortens V-kabel ska kopplas på massor av olika sätt, beroende på längden. Så se vilkenfärg det är på skalet. Blå - Grön - Brun. Dessa färger säger hur lång den kan vara. Finns i förläggningsländer från ca 20 - 800 meter beroende på färg.H Henrik Hed skrev:
Så se färgen och kom tillbaka.
Har mätt på kartan o kommer fram till 30-35 mJ jonaserik skrev:
OK Du har säkert en faktura på den från röris eller elektrikern, absolut viktigt med längden på den. Inkopplingen,olika längd kan skilja på någon meter när. Så det med ca 30-35 går inte. Och med den längden så är den säkert blå.H Henrik Hed skrev:
EDIT Sen beror det på om den har kapats någon meter eller så.Det blir att ta ett snack med elektrikern om du inte var med, när den kopplades in. Det går att mäta ohm på den med, för att få fram längden.
Redigerat:
Det var många år sedan så varken faktura eller elektriker går att få tag i men jag ska luska lite så får vi se.J jonaserik skrev:OK Du har säkert en faktura på den från röris eller elektrikern, absolut viktigt med längden på den. Inkopplingen,olika längd kan skilja på någon meter när. Så det med ca 30-35 går inte. Och med den längden så är den säkert blå.
EDIT Sen beror det på om den har kapats någon meter eller så.Det blir att ta ett snack med elektrikern om du inte var med, när den kopplades in. Det går att mäta ohm på den med, för att få fram längden.
Klicka här för att svara