Detta är kanske känt redan, men jag gjorde inte så här:
Jag spände diffusionsöppen väv på undersidan av råsponten med läkt emellan. Sämre approach.
- funkar vid nybygge
- före du sätter råsonten, spänn T-vind (eller annan diffusionsöppen väv mellan takstolarna
- slå på en 45x34 på varje takstol
- voila luftspalten är klar
- med fördel kan man skicka i en 23x36 läkt mellan varje takstol mellan T-vinden och råsponten.
- sen är det bara att mosa på med råspont
Jag spände diffusionsöppen väv på undersidan av råsponten med läkt emellan. Sämre approach.
Grundstött
· Halland
· 28 365 inlägg
Jo, det är ju genialiskt, om man nu verkligen vill ha en luftspalt.
Vi andra, som bygger utan luftspalt, tar en lite enklare väg:
1. mosa på med råspont
Färdigt :wow:
PS: Den där 23x36 läkten som du "skicka i" mellan varje takstol,
hur fäster du den? Lägger den på duken bara eller?
PS 2: Vem hittar på alla nonsensuttryck? T.ex. "mosa på med".
Vi andra, som bygger utan luftspalt, tar en lite enklare väg:
1. mosa på med råspont
Färdigt :wow:
PS: Den där 23x36 läkten som du "skicka i" mellan varje takstol,
hur fäster du den? Lägger den på duken bara eller?
PS 2: Vem hittar på alla nonsensuttryck? T.ex. "mosa på med".
Ribben fästes i råsponten ovanifån (dvs skruvas i råspont och sen ribb).
Min granne gjorde så och iden är värd att förmedla tycker jag. Luftspalt eller inte torde handla om vilken typ av isolering som används.Cellplast utanpå råsponten tex.
Väldigt mycket i den här "branchen" är klura och tänka. Annat är mosa på. Råsponten faller väl under andra kategorin.
Min granne gjorde så och iden är värd att förmedla tycker jag. Luftspalt eller inte torde handla om vilken typ av isolering som används.Cellplast utanpå råsponten tex.
Väldigt mycket i den här "branchen" är klura och tänka. Annat är mosa på. Råsponten faller väl under andra kategorin.
Grundstött
· Halland
· 28 365 inlägg
Aha, så mosa på är att jobba på helt hjärndött då.
Tack, man lär sig varje dag. Varje landsända har sina uttryck.
Tack, man lär sig varje dag. Varje landsända har sina uttryck.
Innan ni grabbar börjar slåss . . .
Jag tror att ni helt enkelt pratar om olika takkonstruktioner :eek:
Självlart måste man ha luftspalt. Dels direkt under takmaterialet och dels under roten. Men det beror ju helt på vilken takkonstruktion man pratar om.
Med underlag+yttakpapp direkt på roten så har man bara en luftspalt under roten precis som Mickearos beskriver. Så säger Träguiden och Svensk byggtjänst också.
Sedan har det ju diskuterats i flera år om eller var man skall ha luftspalten om man tilläggsisolerar taket med cellplast ovanpå roten. Den diskussionen ger jag mej inte in på.
KnockOnWood skriver att man lägger roten direkt på takstolarna. Ja, så klart om man har plåttak eller takpannor för då har man yttre luftningen mellan underlagspappen och takmaterialet samt mellan vindskyddet och roten. Men det beror ju på om man har isolerad vind, inredd vind eller pulpettak. etc. etc.
Men enklare är ju så klart att skippa roten och bara köra med diffusionsöppen takduk (om man har plåt eller tegel
)
Jag tror att ni helt enkelt pratar om olika takkonstruktioner :eek:
Självlart måste man ha luftspalt. Dels direkt under takmaterialet och dels under roten. Men det beror ju helt på vilken takkonstruktion man pratar om.
Med underlag+yttakpapp direkt på roten så har man bara en luftspalt under roten precis som Mickearos beskriver. Så säger Träguiden och Svensk byggtjänst också.
Sedan har det ju diskuterats i flera år om eller var man skall ha luftspalten om man tilläggsisolerar taket med cellplast ovanpå roten. Den diskussionen ger jag mej inte in på.
KnockOnWood skriver att man lägger roten direkt på takstolarna. Ja, så klart om man har plåttak eller takpannor för då har man yttre luftningen mellan underlagspappen och takmaterialet samt mellan vindskyddet och roten. Men det beror ju på om man har isolerad vind, inredd vind eller pulpettak. etc. etc.
Men enklare är ju så klart att skippa roten och bara köra med diffusionsöppen takduk (om man har plåt eller tegel
Äääsch. Inte ska jag slåss. Tycker bara att det är ett schysst sätt att göra luftspalt. Är man lite iskall så kan man ju skicka i takisoleringen före hela luftspaltskonstruktionen också. Trist om det börjar regna bara... men det går nog att täcka.
Grundstött
· Halland
· 28 365 inlägg
Nä, vad då slåss? Bara lite vänskapligt utbyte av smarta idéermickearos skrev:
Om du skall mosa ned
Och det vete tusan om jag skulle ha nerver till denna sommar med all blåst och allt regn.
Lustigt förresten att man fabriksbygger väggar som element, men platsbygger taket.
Att lyfta upp ett par färdigbyggda takelement när väggarna står på plats vore väl idealiskt?
Bygger en bastu 40-60 cm träfiberisolerad kallvind med bandplåt. Här behövs ju luftspalt längst ner vid takfoten. Enklast var att lägga 1m byggplaywood, men bara längst ner. I övrigt ingen luftspalt alls. Slut på rapporten.mickearos skrev:
Detta är kanske känt redan, men jag gjorde inte så här:
- funkar vid nybygge
- före du sätter råsonten, spänn T-vind (eller annan diffusionsöppen väv mellan takstolarna
- slå på en 45x34 på varje takstol
- voila luftspalten är klar
- med fördel kan man skicka i en 23x36 läkt mellan varje takstol mellan T-vinden och råsponten.
- sen är det bara att mosa på med råspont
PS, Inga raka vinklar i denna gamla byggnad (så inget "mosa på" här inte).
Liknande trådar
-
Litet hål i taket - behöver det åtgärdas?
Badrum -
Tilläggsisolering - När började man använda luftspalt bakom panel?
Isolering -
Del av syll rutten och del av källartaket också - hur ska vi gå tillväga?
Byggnadsvård -
Taklampor - rörig anslutning mot taket
Belysning -
2009-06-25: Luftspalt i taket
Arkiverade bloggar