K
KJE: Det kanske skulle gå att komplettera med en vattenvärmare av samma typ som finns till vedeldade bastuaggregat, dvs något man fäster på skorstenen?
4 svar · 3,4k läst
Immobil
Immobil: I bygglovsansökan ska det anges vilken typ av VA-anslutning ni ska ha. Är det inom planlagt område går det inte att komma undan anslutningsavgiften. ;)
4 svar · 3,6k läst
O
OnlyMe: Tack för ditt svar. Skall kolla i branschregister ...
2 svar · 3,1k läst
Immobil
Immobil: [citat] Med all sannolikhet rör det sig om en privat vattenanläggning som endast kan användas under den varma årstiden. Kostnaden för att gräva ner ledningen samt isolera rör och pumpanläggning är omöjlig att svara på. :-/ Kontakta några olika entreprenörer för att få anbud på arbetet och materialet. ;)
1 svar · 15,0k läst
K
Kent_Johan: Jag tycker det är snyggast med halvpanel, omålad självklart, och sen några ljusa tapeter på den övre halvan.
6 svar · 5,7k läst
Majgårdarna
Majgårdarna: http://di.se/Nyheter/?page=%2fAvdelningar%2fArtikel.aspx%3fO%3dIndex%26ArticleId%3d2004%5c12%5c04%5c126343%26src%3ddi Kanske finns något här. http://www.salenmaklaren.se/
4 svar · 14,2k läst
Majgårdarna
Majgårdarna: Här är en länk till solarventi om du inte vill bygga själv http://www.aidt.dk/Svensk/hovedsite.html
8 svar · 4,3k läst
A
Annna: Jag tror att det är samma kurs som jag har gått. Är den på Bergianska trädgården?
8 svar · 2,2k läst
Z
zingo: Någon här bland fritidshusen som klarar att lösa mitt mysterium med vattenpelaren som jag presenterat i forumet för värme, ventilation och vatten?
0 svar · 2,0k läst
Z
zingo: Adm.avgiften är c:a 800 + 800 + 400 kronor = 2000, förutom de 1.5 procenten som redan nämnts. Det finns verkligen massor av uttömmande information om detta på internet. Saxat från Föreningssparbankens hemsida för fastigheter (www.fastighetsbyra.fsb.se): Köparens ansvar Köparen av en bostad har en undersökningsplikt som är särskilt omfattande vid köp av fastigheter och tomträtter.
3 svar · 3,8k läst
Z
zingo: Inte lätt att svara på men om du ska hämta alla grejer själv, bygga takstolar etc själv och det bara är en "gubbe" som jobbar - 150 timmar, kanske?
1 svar · 3,7k läst
S
sisse: Varför gå över ån för att hämta vatten. finns ju bra fritidshus i sverige.
1 svar · 4,0k läst
S
sisse: www.forsgrenstimmerhus.se Dom har fritidshus med villakvalite till humana priser
7 svar · 38,4k läst
O
ordain: [citat] Det där måste bero på vilken sjö det är (hur näringsrik botten?) och hur väl man utrotat växterna (via muddring eller gedigen bekämpning) innan man lagt duken, för på den gemensamt skötta strand jag pratar om har vi inte några växtlighetsproblem. Vi har dock haft lite andra problem med duken på sina håll, men inga fatala och vi fyller absolut inte på vartannat år.
5 svar · 3,7k läst
Immobil
Immobil: [citat] 8) Var så god: http://www.kommun.vilhelmina.com/energirad/luftsol.pdf :D
3 svar · 2,4k läst
D
daniel_168: Jag har köpt ritningarna, men inte byggt den än. Lite osäker om jag ska göra det.
1 svar · 1,9k läst
P
phulden: (ursäkta: korspostar här lite, för jag är inte riktigt säker på i vilket forum frågan skall ställas.) Vi har en sommarstuga där vi har dragits med en speciell lite unken lukt. F.n. verkar det som om mögel inte är orsaken, av flera orsaker; bla för att lukten har snarare avtagit än ökat med tiden (ca 30 år). En byggkonsult har undersökt sommarstugan och hävdar att fasaden är
0 svar · 2,2k läst
J
jljljl: Kan inte svara då jag inte vet hur ditt hus är konstruerat. Men: Jag har precis flyttat ett hus på 90 kvm 20 mil. Innan det skulle lyftas upp med band och kran så skaffade jag två 8 tons domkrafter a 115:- st, två riktigt stabila stålplattor samt en huggmejlsel från Jula. Sedan borrade jag upp hål var meter i torpargrunden och hissade upp huset 4-5 cm i taget för att kolla att det inte
4 svar · 21,0k läst
ClasseClas
ClasseClas: 10 mm (om det är det du menar) gör ingen skillnad. Du bör antingen riva upp och isolera golvet eller om det går kryp under och isolera underifrån med mineralull o skivor + blindbotten på det riktiga sättet. SKippa plastfolie om du inte har bodan uppvärmd året runt.
1 svar · 4,1k läst
A
Annaa: Hej! Vi har just rivit ett innertak av tretex (dåligt skick) i fritidshuset. Under detta fanns ett (trasigt) masonit-tak med fasade kanter, säkert ursprungstaket. Också i ett annat litet rum sitter fasade masonitskivor, och det är jättesnyggt! Huset från mitten av 50-talet har tyvärr genomgått en ytrust (väggar, tak, målning) 1979, så för övrigt är det bastupanel... Nu har vi letat
0 svar · 4,0k läst
U
urb: hejsan skall bygga hus nu som jag ritat, vet hur "allt" skall vara men jag undrar om det är någon som har en document eller en länk till en formelt riktig uppställd tekniskbeskrivning? för att teckna byggfelsförsäkring och för upphandling av entreprenöre så vill jag att den skall se proffsig ut men är i stort behov an en förlaga. Några tips?
0 svar · 8,4k läst
J
jockefors: Hej .. undrar lite om hur stort fritidshuset får va ? är det 80 m2 i markplan som gäller,vad räknas in i det funderar på att bygga 80m2 i ett plan med förberett för ett rejält loft på ena sidan huset + att jag kommer att ha 1st rejäl altan/veranda på ena sidan.... om loftet och altanen räknas in så kommer jag nog lätt att spräcka 120 m2 finns det nån som har pejl på hur det
0 svar · 2,4k läst
B
Broadview: Jag undrar över en liknande vägguppbyggnad. Vi ska tilläggsisolera en sommarstuga (från ca 1950) som idag har väggar uppbyggda enl följande (utifrån och in): -Fasad -INGEN luftspalt -ca 10 cm isolering klädd i vidpapp (fast tråcklad) i ståreglar ca 10 cm -Träplankor -Träfiberboard Funderar på följand vägguppbygnad efter tilläggsisolering: -Fasad -Ca 3,5 cm luftspalt med liggreglar
1 svar · 2,1k läst
P
Patrik71: En L120 och domkrafter så kan du göra jobbet underifrån...men tro mej det e mycke lättare att ta upp golvet försiktigt å göra jobbet ordentligt sen kan du ju slipa om trägolvet när du e klar
6 svar · 8,5k läst
S
srudehill: Denna tråd har flyttats till [link=http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=Hantverkare;action=display;num=1124186717;start=0]Hustillverkare[/link] av Marlene Eskilsson.
0 svar · 2,7k läst
L
Lojsan: http://www.lantbruksnet.se/lantbruksnet/kategori/utrustning.php?aid=376 Detta är en annan länk du kan titta på. Vi funderar på precis samma saker som dig men har konstaterat efter ett besök på Bauhaus, Hornbach och Optimera att de INTE är ett alternativ. Man får inte mycket för sina pengar, vingligt och dant. Jag pratade med en man på Woxnadalsstugan idag. Kanske kan vara ett
1 svar · 3,9k läst
S
Soludden: Hej, Vi har ett charmigt torp/sommarhus från 1915 för nedmontering. Huset är nymålat (2003) både invändigt och utvändigt. Vi bor i huset nu under sommaren. Huset finns på Särö (30 km söder om Göteborg) Huset säljes billigt då vi skall bygga nytt i slutet av augusti. Ring 031 - 322 46 15 om intresse finns. Mvh/ Beatrice & Christian
0 svar · 2,6k läst
ClasseClas
ClasseClas: Kolla här: http://www.svenskttra.org/byggbeskrivningar/ under "Utvändigt" och "Enkelstugan" o "Enkelboden" så får du kläm på det hela! :D
1 svar · 5,3k läst
Immobil
Immobil: ::) Kan detta vara något: http://www.trainformation.se/Pub/byggbeskrivningar/ekstugan.asp   ??? Eller kanske ännu bättre: http://www.svenskttra.org/byggbeskrivningar/ Gå in på utvändigt --> Enkelstugan. :D
1 svar · 16,3k läst
S
Semagc: Jag håller på med mitt bygge just nu. Jag och frun var på husexpo i huvudstaden och snodde iden från ett hus som hette Högby 40kvm. Vi ritade dock om den på egen hand så att man slapp de synliga takstolarna i storstuga, högt i tak. Planskissen är också helt omgjord. Stugan har även ett öppet sovloft på andra änden av huset på ca 15kvm. Plintarna gjorde jag själv samt panelning,
4 svar · 2,0k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.