Byggahus.se

Fritidshus konvertering

1. P
    Medlem · 1 inlägg

poppekorn

Medlem
    Hej jag och min sambo har tänkt att köpa ett fritidshus och göra om detta till åretrunthus,
    nu finns bara sommarvatten och ingen vatten toalett eller dusch,
    vad behövs och hur kan man komma billigt undan och var landar man prismässigt?
    huset är på ca: 55kvm

tack på förhand

Ps:kom gärna med länktips och annat .ds

2. B
    Medlem · 5 827 inlägg

Re: Fritidshus konvertering

Första frågan är vad du menar med "konvertering".  Det finns egentligen inget alls som hindrar er från att flytta ut och bo i stugan året runt.  Bara ni står ut med den standard som finns.  Abonnera på en extra telefon inne i stan, så kostar den inte mer än 500 Skr att flytta.

Problemen infinner sig när ni vill göra något som kräver bygglov. Det är nämligen då man väcker liv i hälso- & miljövårdsfolket.  Deras krav  på avlopp kostar oftast minst lika mycket att lösa med enskild anläggning som att ansluta till kommunalt nät.  Att ordna en god vattenkälla kan bli bra mycket dyrare.  Man vet aldrig säkert innan man börjar borra.

Andra frågan är - givetvis - vilken standard ni vill ha. Om stugan redan har en dusch kanske ni inte nöjer er med våtrumstapet från 1973.  Att golvet är kallt så det värker i fötterna märker man inte i en sommarstuga förrän i början av oktober.  Att göra något åt detta kräver inga bygglov, men kan ändå bli ganska bökigt och kostbart.

En rätt allmän regel är att man oftast gör obehagliga upptäckter under resans gång.  Sprickor här och läckage där.  Genomgripande totalrenovering - inklusive byte av trossbotten - kostar ungefär detsamma som nyproduktion av samma yta i samma standard.  Detta innebär 10-15 Kkr per kvadratmeter. I ert fall alltså mellan 0,5 och 1,0 Mkr beroende på materialval och standard.  Jag snackar om vita priser på professionella hantverkare.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.