1 005 läst ·
2 svar
1k läst
2 svar
Cirkulatonpump på eller av
Hej
En del säger att cirkulationspumpen alltid skall vara på även när man stängt av pannan och inte vistas i sommarstugan under en tid. Vi är där ungefär varannan vecka även under vintern. Det vattenburna värmesystemet håller en glykolhalt på cirka 12%.
Jag brukar stänga av huvudströmbrytaren och därmed också cirkulationspumpen och det har aldrig varit några problem med att den skulle ha fastnat eller så utan allt har fungerat som vanligt när man satt på elen och pannan. I södra Sverige blir det inte så kallt och glykolinblandningen klarar ca -6 grader. Därför borde inte cirkulationspumpen behövas under större delen av vintern. Finns det någon annan anledning till att ha cirkulationspumpen igång alltid, än att den kan fastna?
:
Om det skulle smälla till och bli -12 grader kallt ute kan då det räcka med att ha cirkulationspumpen igång
samtidigt som man har en glykolhalt på 12 %?
(klarar -6 grader)
Det blir ju inte lika kallt inne, eller skulle det kombinerat med en eller flera frostvakter räcka till?
Finns det någon som har synpunkter på detta? :
En del säger att cirkulationspumpen alltid skall vara på även när man stängt av pannan och inte vistas i sommarstugan under en tid. Vi är där ungefär varannan vecka även under vintern. Det vattenburna värmesystemet håller en glykolhalt på cirka 12%.
Jag brukar stänga av huvudströmbrytaren och därmed också cirkulationspumpen och det har aldrig varit några problem med att den skulle ha fastnat eller så utan allt har fungerat som vanligt när man satt på elen och pannan. I södra Sverige blir det inte så kallt och glykolinblandningen klarar ca -6 grader. Därför borde inte cirkulationspumpen behövas under större delen av vintern. Finns det någon annan anledning till att ha cirkulationspumpen igång alltid, än att den kan fastna?
Om det skulle smälla till och bli -12 grader kallt ute kan då det räcka med att ha cirkulationspumpen igång
samtidigt som man har en glykolhalt på 12 %?
(klarar -6 grader)
Det blir ju inte lika kallt inne, eller skulle det kombinerat med en eller flera frostvakter räcka till?
Finns det någon som har synpunkter på detta? :
Klicka här för att svara