KnockOnWood
KnockOnWood: Varför skulle de avstå från en sådan suverän affärsidé? Det är väl bara att avståfrån att teckna en värdelös "försäkring"? (Må de ruttna i graven :thumbdown: )
1 svar · 2,5k läst
K
krokodilen73: Jag skapade denna tråd på flashback,,, av alla ställen! https://www.flashback.org/t1793465 Är det någon som fått en totalskada eller annan stor skada eller har Vardia kanske lyckats ducka för alla skador!? Nja inte väl!:confused: /C
40 svar · 45,0k läst
C
Cecilia R: Ser nu när jag granskar villkoren i försäkringen vi tecknat att de liknar de som tidigare klistrats in, d v s att vi förmodligen som du Cujo skriver betalar överpris för något vi i slutänden inte får mer glädje av än den ursprungliga försäkringen mamma blev erbjuden. [citat] Jag fattar inte riktigt vad som menas med "minskat" dock. En en och en halvplansvilla från 50-talet eller en
21 svar · 11,5k läst
V
Vanbeasten: Det var inte mycket till info. Första frågan; ja, du borde varit mer vaksam. Men det hindrar inte att det skulle kunna vara ett försäkringsärende. Andra frågan; om du börjar åtgärda själv kan du glömma ersättning från fb, även om det skulle vara ersättningsbart. Det första du ska göra är att begränsa skadan; dvs se till att det slutar droppa från elementet och torka upp så
1 svar · 9,0k läst
K
Kohlmann: Tack för råden! Vem har bytt diskmaskin och monterat fel? Tror det var förrförra ägaren för ca 10 år sedan. Hur gammalt är huset? Hur gamla är de delar som skadats? Huset är från 1978. Laminatgolvet i köket är förmodligen ca 10år gammalt och parketten i det angränsande rummet är gammal, oklart hur gammal.
5 svar · 5,0k läst
R
rebmic: Ok, tack för svar.
2 svar · 17,8k läst
S
slurppe99: [citat] Det.är klart de har olika villkor som gör att de skyddar sig mot det beroende på hur vattnet har kommit dit. Minskat åldersavdrag Vi ersätter det åldersavdrag som överstiger 10 000 kronor om byggnaden som du försäkrat med fullvärde drabbas av en ersättningsbar skada. Åldersavdraget i grundförsäkringen kan vara upp till 100 000 kronor. För byggnadsdel som är avskriven till
13 svar · 13,8k läst
K
Kurtivan: Jaha, fanns det en fråga eller ?
1 svar · 2,9k läst
Globetrot
Globetrot: Hej, vi fick en vattenskada i badrum för ca et tår sedan. Fb har segat och vi har väl inte jagat dem då badrummet går att använda. Nu håller vi på med bygglov och har stött på patrull. En entreprenör är utsedd, vi har löpande kontakt med honom. Jag undrar om det brukar finnas någon tidsvrist för att laga, eller har man lånng tid på sig? det har ju redan gått ett år och innan
0 svar · 2,9k läst
R
Rob1n: Hon bor i Kungälv, hon ska prata med värden ang. detta. Huset är byggt i början på 70-talet och det är inte konstigt att det börjar bli läckor här och där.
7 svar · 3,3k läst
O
Odjuret: Nu känns det som att det hela spårat ur till att mer handla om hantverkare.... Problemet med hantverkare och alla andra branscher är att det är de dåliga hantverkarna man skriver om, det är den värdelösa butiken man skriver om.... Hur många startar trådar för att skriva hur bra hantverkare de hade! Men det är så vi fungerar... ett dåligt jobb ger dålig reklam och ger flera
8 svar · 4,3k läst
O
omotiverad: Ok. Tack för de bra svaren.
8 svar · 3,5k läst
O
Odjuret: Du menar att du inte vill ha vattenfallet ifrån ditt hus? ;) Å trädgården som damm? ;) förlåt jag var tvungen.... Det där är inte skoj alls... Även om det inte känns som det så kan det varit tur att golvet var nylagt.... Då borde det inte bli något åldersavdrag.... man måste tänka positivt.... Blir bättre så.... Egentligen är det väl en klen tröst att andra har det värre...
7 svar · 2,7k läst
H
hempularen: Troligen, ja. Men jag är inte riktigt säker på hur du menar i din beskrivning. OM det handlar om att föreningen anmäler en skada som rör föreningens fastighetsförsäkring, alltså på något som ingår i föreningens underhållsansvar. Då är jag inte säker på om du har en formell rättighet att ta del av anmälan. Även i så fall lite underligt om de vill hemlighålla den. Men OM det
1 svar · 2,3k läst
M
-MH-: [citat] Det kan man ha, och det tar grannens hemförsäkring hand om.
11 svar · 14,9k läst
S
slurppe99: Polygon är bra. De fick jag ta för att grannen hade dem och det blev billigare i längden.
4 svar · 6,1k läst
mycke_nu
mycke_nu: De är ju bara att skriva ut kvittensen man får via email som PDF. De flesta ställen där jag handlar skickar dessutom med en PDF som bilaga.
5 svar · 3,3k läst
T
TechMark: Har en bekant som tidigare jobbade på ett försäkringsbolag, kan säga att hans jobb gick ut på att se till att bolaget fick betala ut så lite som möjligt på försäkringarna. edit stavfel...
20 svar · 23,0k läst
B
b8q: Ett av många skäl till varför jag inte skulle vilja bo i parhus eller radhus. Det räcker gott med alla fel och brister mitt eget hus kan tänkas få, utan att behöva oroa sig för grannens också!
4 svar · 8,2k läst
·
V
Vanbeasten: Så här står det i Säker vatten 2005. "A.4 Fogar på rör Fogar på rör ska vara placerade så att de är utbytbara och så att ett eventuellt läckage från fogen kan upptäckas omedelbart. Detta gäller oavsett om fogen är typgodkänd för icke utbytbar förläggning. Fogar i lägenheter eller motsvarande ska placeras i rum med vattentätt golv eller i särskilda inbyggnader eller i
11 svar · 4,7k läst
V
Vanbeasten: [citat] Kontantersättning tillämpas av alla fb, mer eller mindre. Skaderegleringen innebär en kostnad för fb och särskilt när den tagit lång tid är kontantreglering ett sätt att få ett snabbt avslut på ärendet för deras del. Men ersättningen ska då också vara till rimlig och helst det bästa alternativet även för försäkringshavaren. Vad Skatteverket säger om ROT där
20 svar · 11,4k läst
A
AndersS: [citat] Är dräneringen inte mera än 10 år och riktigt gjord ska det idag inte vara några problem med den, men visst kan markförhållande påverka också där huset ligger. Sedan kan det trots omgjord dränering ändå finns fuktproblem med ytvatten, etc och att man inte gjorde något åt ytterväggen, dvs tjärad från -72. Men tvättstuga från -72 där det funnits fuktskador vid
9 svar · 7,3k läst
S
swedjeep: Försöker få klarhet i vad som gäller. Om jag bygger själv, dvs köper viss entrenead , färdig stomme som monteras av oss , garage mm som lösvirke helt eget uppförande med viss köpt tjänst ( snickare, röris,elektriker ) efter behov. Vad gäller försäkringsmässigt samt hur ska fackmanna installationer dokumenteras ( ev intyg eller räcker fakturor på utförda arbeten ) .
0 svar · 3,1k läst
4
4you: Skall bli intressant att höra med kommunen vid samrådsmötet angående detta.
2 svar · 3,4k läst
V
verktygsgurun: [citat] Ja färgen skiljer sig mellan tillverkarna, ljusgrå varmkant är klart minst iögonfallande.
10 svar · 3,6k läst
·
Globetrot
Globetrot: Tjafs blir det alltid. Jag har också skrattat åt IFs reklam. Iofs en körd dator till ett värde av 4000kr efter åldersavdrag (ny) kanske de ersätter utan tjafs ....minus självrisker mm mm så har du en tusenlapp i handen. Men vänta bata tills du får ett rejält hus problem.....dooont you worry about a thiiiing
17 svar · 7,3k läst
H
hempularen: Med reservation för att det finns en del varianter. En doldafelsförsäkring är normalt en försäkring som skyddar säljaren från krav på ersättning för dolda fel. Dvs. köparen har egentligen inget med försäkringen att göra. Utan OM du stämmer säljaren för dolt fel, så tar försäkringsbolaget dels processen, dels eventuella skadestånd. OCH om de redan från början bedömer att
3 svar · 3,8k läst
M
Magnus Lindberg: Hej! Jag har fått tillbaka min hussvamp som vi sanerade förra året. Eftersom LF strulade och Anticimex också så fick vi börja sanera själva. Vi fick hela tiden info om att försäkringen inte täckte. Vi rev bort två rum och hade en rivningsmån på minst 2m från allt skadat material. Vi knackade bort en öppen spis i ren säkerhet men det var inget angrepp. Vi ringde Anticimex och LF
0 svar · 4,0k läst
bjolo360
bjolo360: Oftast täcker din vanliga hemförsäkring dina saker (t.ex. verktyg) även fast de befinner sig på annan plats än i hemmet (dvs på ditt bygge) så det kan ju vara värt att kolla. Jag fick mina verktyg stulna från byggarbetsplasten och då ersatte mitt vanliga försäkringsbolag kostnaden (det var bara en vanlig hemförsäkring jag hade för min lägenhet via Moderna) Vad gäller brand och
2 svar · 4,0k läst
S
sventable: Va försiktig med ulltrissan blir lätt hologram med en sådan ha också koll på temperaturen på lacken den kan bli varm men inte brännas. Scholl har ett medel som heter s30 gold detta brukar bita på det mesta och lämna en fin yta, kör gärna med ett snällare medel efter för att städa efter ulltrissan.
55 svar · 18,4k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.