23 025 läst ·
20 svar
23k läst
20 svar
Hjälp! Mitt hus har brunnit
Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 125 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 125 inlägg
Något som är till stor hjälp är foton från både byggtiden och efter för det styrker vad man haft för saker och använt för material och då minskar man risken för konflikter med om man kan styrka det med foto och även visa på skicket.
Man glömmer dessutom att skriva upp massor man haft för det är inte lätt att komma ihåg i allt elände och då är foton bra för att friska upp minnet.
Har själv haft en total skada och då gjorde fotona att det gick väldigt smidigt.
Det tog bara 3 veckor för IF att ersätta lösörena.
Man glömmer dessutom att skriva upp massor man haft för det är inte lätt att komma ihåg i allt elände och då är foton bra för att friska upp minnet.
Har själv haft en total skada och då gjorde fotona att det gick väldigt smidigt.
Det tog bara 3 veckor för IF att ersätta lösörena.
OM fb föreslår att kunden rengör själv mot viss ersättning kan det vara så att kunden inte har den blekaste aning om vilket mastodontjobb det innebär och hur svårt det är. Det här kan fb göra för att komma undan kostnader för ett uppdrag hos en saneringsfirma.Vet om att vårt lokala fb gjorde så mot en kund vid en brand, och hon berättade att man aldrig skulle godta det, nu när hon visste vad det innebar.
Hej
Tänk på att allt dras från den summan du satt som lösöre,
Tex har du 600,000 så dras allt från det, Mitt råd är nog av vägra tvätta utan begära att dom löser dig från de saker du tycker är förstörda. Vi fick ett erbjudandet där dom löse ut oss för det lösöret vi hade och sedan fick vi hämta de saker vi ville ha och försöka rädda själva.
/Mvh
Tänk på att allt dras från den summan du satt som lösöre,
Tex har du 600,000 så dras allt från det, Mitt råd är nog av vägra tvätta utan begära att dom löser dig från de saker du tycker är förstörda. Vi fick ett erbjudandet där dom löse ut oss för det lösöret vi hade och sedan fick vi hämta de saker vi ville ha och försöka rädda själva.
/Mvh
Har själv genomlidit ett liknande scenario de senaste två åren och mitt råd till dig (även om det gått ett tag sedan du postade förta gången så jag kanske är för sent ute) är:
-Skaffa dig en *oberoende* expert som kan ge sin syn på saken som motvikt till FB.
-Brandsanering ör inget man utför själv om man inte är brandsanerare -kräv professionell sanering
-Kräv en "bake off" för att säkerställa att huset sanerats korrekt. En "bake off" innebär att man värmer upp huset till "extrem sommarvärme" ( säg 40+ grader oavsett yttertemperatur) och så skickar man in en "guldnäsa" som få sniffa i alla skrymslen, vrår och hörn och som kan säga huruvida det luktar eller ej - är det kallt i huset så luktar det inte, men det betyder inte att det inte luktar brännskada när solen steker på!
Var saklig i dina argument mot FB. Om FB vill kontantreglera skadan istället för att återställa själva, se till att förmedla hur oändligt många kvitton du tänker skicka in, och hur lång tid det kommer att ta för dig att färdigställa det hela på egen hand (=hur länge de kommer behöva ha ärendet öppet och all administration kring det).
-Skaffa dig en *oberoende* expert som kan ge sin syn på saken som motvikt till FB.
-Brandsanering ör inget man utför själv om man inte är brandsanerare -kräv professionell sanering
-Kräv en "bake off" för att säkerställa att huset sanerats korrekt. En "bake off" innebär att man värmer upp huset till "extrem sommarvärme" ( säg 40+ grader oavsett yttertemperatur) och så skickar man in en "guldnäsa" som få sniffa i alla skrymslen, vrår och hörn och som kan säga huruvida det luktar eller ej - är det kallt i huset så luktar det inte, men det betyder inte att det inte luktar brännskada när solen steker på!
Var saklig i dina argument mot FB. Om FB vill kontantreglera skadan istället för att återställa själva, se till att förmedla hur oändligt många kvitton du tänker skicka in, och hur lång tid det kommer att ta för dig att färdigställa det hela på egen hand (=hur länge de kommer behöva ha ärendet öppet och all administration kring det).
Redigerat:
Problemet är att han inte vet vad han har för rättigheter om man inte har drabbats tidigare eller kan branschen.KoK skrev:Att säga att personal på ett försäkringsbolag får bonus för att lura sina kunder är ett rätt hårt angrepp. Jag förstår inte heller hur du kan tro att försäkringsbolag med stora och kända varumärken lever på att lura sina kunder. Jag tillhör den kategorin som inte vill att försäkringsbolagen ska ersätta mer än vad kunden har betalat för.
Vissa bolag betalar t.ex. Ersättning för ett ombud som ska föra kundens talan vid en personskada efter trafikolycka, de bolagen tar betalt för detta. Andra bolag ersätter inte detta och tar därför inte betalt för det. Har jag valt ett bolag som inte ersätter detta kan jag ju inte bli förbannad på det bolaget, utan får skylla mig själv. problemet är att oftast vet inte kunden vad denne betalat för. Det är väl exakt samma scenario som när man anlitar en hantverkare??!!
Min övertygelse är att TS kommer få ersättning för det lösöre som inte går att få rent. Men det är väl inte orimligt att prova om man kan få rent sakerna först. TS får ju även betalt för tiden att prova detta.
LF Personalen får lån till en lägre ränta är inte det en bonus så undrar jag vad det är förmån då Lf banken ska vara fristående?
Att påstå att de lurar folk medvetet är förhoppningsvis att ta i men de utelämnar dina rättigheter och tjänar på det. De gör avtal med vissa bolag som får göra de olika arbetena och båda vill tjäna pengar därför utelämnas vissa saker för att det ska bli billigare. De skickar inte ens ut någon besiktningsman som kan se felen på arbeten. Inte förrän samma firma har kommit upp till flera klagomål och då hittar de även fel som kunden har trott vara rätt utfört.
Varje försäkringsbolag har ett kundombud som jobbar i samma ex kontorslandskap som handläggarna utan att påverkas och vara kundens ombud. Min tyckte de var effektiva när de hade gjort en veckas jobb på 11 månader.
Vi får hoppas att Ts får en bra handläggare som redan nu verkar tveksamt och att det löser sig. Jag fick en som inte ens lämna ut brev om anmälan och rättigheter samt bokade själv entreprenör eftersom det var en regressförsäkring? då vi var bortresta.
Att han sedan går på föräldraledighet utan de ger mig någon ny visade bara hur LF arbetar. Det slutade med typ förlikning efter hot om advokat och bevis hur de skötte sin iso certifiering. Vilket jag hoppas att ts ej ska behöva utstå då det är tillräckligt jobbigt för han ändå. Tidigare skador har de skött bra men det gäller att få rätt handläggare oberoende vilket bolag.
Redigerat:
Klicka här för att svara