hantverkare1 skrev:
Är detta verkligen sant?
Hur målar man då en putsad fasad?
Finns ju en del företag som sprutmålar tak osv
Du ser inte skillnaden i att måla möbler eller en fasad?

Kraven är höga. En kompis har bilverkstad och fick en dag besök av någon tant från någon myndighet som pysslar med arbetsmiljö (det hette Yrkesinspektionen på min tid, men säkert något annat idag).
Hon hittade några sprayburkar med färg. Det blev världskrig.
Kompisen hävdade att de inte lackade regelbundet, men ibland kunde någon rostig detalj blästras av och målas på innan återmontering. Tanten krävde lackbox/dragskåp och en massa andra grejer som snabbt skulle dragit iväg till helt orimliga kostnader. Det skulle vara tillstånd, inspektioner, utbildningar, dokumentation och ... tja, nu ser han till att aldrig ha sprayburkar framme.

Norrhyttan skrev:
Du ser inte skillnaden i att måla möbler eller en fasad?

Kraven är höga. En kompis har bilverkstad och fick en dag besök av någon tant från någon myndighet som pysslar med arbetsmiljö (det hette Yrkesinspektionen på min tid, men säkert något annat idag).
Hon hittade några sprayburkar med färg. Det blev världskrig.
Kompisen hävdade att de inte lackade regelbundet, men ibland kunde någon rostig detalj blästras av och målas på innan återmontering. Tanten krävde lackbox/dragskåp och en massa andra grejer som snabbt skulle dragit iväg till helt orimliga kostnader. Det skulle vara tillstånd, inspektioner, utbildningar, dokumentation och ... tja, nu ser han till att aldrig ha sprayburkar framme.
Det var som fan.

Men man blir inte förvånad.
Myndigheterna i det här landet är inte kloka...

Det är skillnad på att måla på en plats vid ett enstaka tillfälle som ex en fasad och att måla regelbundet på en plats som del i tillverkning.

Sedan är det korkat att måla utomhus då man får damm och insekter i lacken.

P
När jag skulle måla om vindskydden på min altan med vit oljefärg, fick jag snilleblixten att ladda en färgspruta med färg. Jag flyttade så klart bilarna runt hela huset innan jag startade, även om det var vindstilla. Sprutade ca 1 liter, tog under 3 minuter. Efter detta tittade jag till bilarna på andra sidan huset, och både den röda och den svarta var vitprickiga. Fick bort det mesta på den svarta med "Mac Prickbort" avfettning och en diskborste som dock repade lacken. Den röda avfettade jag och tvättade med svamp, utan större framgång. Har lerat bort prickarna på den röda. På den svarta som ändå fick in på polering (2ggr), tyckte jag inte det var lönt att lera.
Försäkringsbolaget sade att eftersom det var jag som höll i sprutan, får respektive bilförsäkring ta kostnad för eventuella åtgärder. haha. 2x6000:- i självrisk, jmf med 1000 på hemförsäkringen. SURT!!
Poleringen av den svarta kostade 2500:- + 1000:-, att lera den röda tog ett antal helger och lite sprayvax.

Anledningen till att detta hände har jag fått reda på, är att solvärmen skapar uppåtgående vindar på altanen som förde bort färgen och att oljefärgen torkar väldigt långsamt. Hade det vart tex vanlig sprayfärg, hade den hunnit torka i luften innan den hamnade på bilarna.
Vad har jag lärt mig av detta? 1. Sprutmåla inte med oljefärg, 2. Om jag ändå gör det, är det inte jag som håller i sprutan, det får ngn polare göra.

Hemmakatten
Undrar om jag missat något, men varför tar du inte detta via din vagnskadeförsäkring? Bilen lämnas till lämplig verkstad som verkställer lämplig åtgärd, polish, omlackering etc. Du.betalar självrisken, bilen fin och klar
Sedan kan du bestämma dig för vidare åtgärder gentemot snickeri/målarfirman.

Hemmakatten skrev:
Undrar om jag missat något, men varför tar du inte detta via din vagnskadeförsäkring? Bilen lämnas till lämplig verkstad som verkställer lämplig åtgärd, polish, omlackering etc. Du.betalar självrisken, bilen fin och klar
Sedan kan du bestämma dig för vidare åtgärder gentemot snickeri/målarfirman.
Hur vet du att han har helförsäkring?

Hemmakatten
Fick för mig att jag läste det tidigare i tråden

JAG har helförsäkring. Jag vill hålla god relation med snideriets ägare o inte dra på fulla växlar med en omlackering. F-bolaget kommer troligvis då också att lösa in bilen vilket jag nog helst inte vill göra, då måste jag köpa ny bil. Bättre jag får pengar i fickan o ev. fixar en egen polering.

Mr Mao skrev:
När jag skulle måla om vindskydden på min altan med vit oljefärg, fick jag snilleblixten att ladda en färgspruta med färg. Jag flyttade så klart bilarna runt hela huset innan jag startade, även om det var vindstilla. Sprutade ca 1 liter, tog under 3 minuter. Efter detta tittade jag till bilarna på andra sidan huset, och både den röda och den svarta var vitprickiga. Fick bort det mesta på den svarta med "Mac Prickbort" avfettning och en diskborste som dock repade lacken. Den röda avfettade jag och tvättade med svamp, utan större framgång. Har lerat bort prickarna på den röda. På den svarta som ändå fick in på polering (2ggr), tyckte jag inte det var lönt att lera.
Försäkringsbolaget sade att eftersom det var jag som höll i sprutan, får respektive bilförsäkring ta kostnad för eventuella åtgärder. haha. 2x6000:- i självrisk, jmf med 1000 på hemförsäkringen. SURT!!
Poleringen av den svarta kostade 2500:- + 1000:-, att lera den röda tog ett antal helger och lite sprayvax.

Anledningen till att detta hände har jag fått reda på, är att solvärmen skapar uppåtgående vindar på altanen som förde bort färgen och att oljefärgen torkar väldigt långsamt. Hade det vart tex vanlig sprayfärg, hade den hunnit torka i luften innan den hamnade på bilarna.
Vad har jag lärt mig av detta? 1. Sprutmåla inte med oljefärg, 2. Om jag ändå gör det, är det inte jag som håller i sprutan, det får ngn polare göra.
Minsta vindpust drar iväg färgen. I lackbås för bilar där det är helt vindstilla men ändå fläktar som suger ned luften i golvet.

Förvånad att du tvättade bilen med diskborste, hur kom du på denna idé? ...när folk i många år pratat om att automatiska biltvättar repar lacken.

Jag har fullt med miniprickar på min bil, syns knappt men man känner dem tydligt med handen o ser dem om man tittar noga. Hoppas jag får bort dessa med ull-trissa på polermaskinen! Vattenbaserad färg, men har inte gått bort efter två handtvättar i bilhallen. Kanske avfettning funkar(?)

Prova med lera, den är i princip gjord för det.

Va försiktig med ulltrissan blir lätt hologram med en sådan ha också koll på temperaturen på lacken den kan bli varm men inte brännas. Scholl har ett medel som heter s30 gold detta brukar bita på det mesta och lämna en fin yta, kör gärna med ett snällare medel efter för att städa efter ulltrissan.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.