Försäkringar
Lolle: Lastbilens fönster kommer att ersättas via primärförsäkring med självrisk för glasskada. Drulleförsäkring ersätter aldrig fordon och är endast till för ens egen egendom eller egendom man disponerar motsvarande som ens egen (skoldator, musikskolans fiol etc). Om det kan anses att man orsakat skadan med uppsåt eller pga oaktsamhet så kan man anses skadeståndsskyldig. Då kan
Mainstream: Det är bara entreprenören som kan teckna den. Det anges tydligt i ditt ABS09-kontrakt. Du får givetvis betala den i en eller annan form. Denna försäkring kommer också ändras efter 1 juni. I sin nuvarande form kan man inte teckna den efter 1 juni. (Står så på fakturan från Bostadsgaranti där jag valde att teckna). Du kan säkert ta en diskussion med banken om denna. Försäkringen ska
Demmpa: [citat] Jag tycker att fotstegen och dess stöd ser ut att vara av tryckt virke.
Vanbeasten: [citat] Varudeklarerat ersätter inte "fel belägna utanför byggnaden så som altan, uterum eller annan liknande konstruktion som har kontakt med markplan". Altaner och liknande som ligger utanför själva huset besiktas väldigt sällan och omfattas därför inte av någon säljaransvarsförsäkring. Självrisken är också betydande. Kostnaden för att byta ut räcket och måla om det hamnar
hempularen: Hos oss har vi ett upplägg att vi har livförsäkringar, men inte med ambitionen att säkra kvarboende. VI ser det som orimligt att en av oss skulle välja att bo kvar ensam i huset. Utan ambitionen är bara att den efterlevande skall få lite rådrum, vore trist att behöva ringa mäklaren direkt efter en begravning. Sedan har vi upplägget att om jag dör så får min fru mer livförs. pengar,
Globetrot: [citat] Ja, visst låter det dyrt. Företaget är ej heller våtrumsbehörigt. Vet dock inte om deras underleverantörer är det men hela badrummet skall ju helst fylla normen.
Mikael_L: [citat] Glöm bara inte att rösta på andra än de som sitter vid makten idag, nu till valet. ;)
carra: Kul att se att det finns fler försäkringsmän inne på den här siten.....:D Fikonspråket som du o jag behärskar.....
Globetrot: Nino - tack för bra tips. Det låter som en bra ide. Skall försöka hitta referenser på plattisen i alla fall. Brukar det vara seriösa folk som jobbar åt FB? Har du någon erfarenhet, vad ställer de för krav?
nino: problemet som kan bli med första risk är ju att det kan kosta en jäkla massa att ta reda på ett hus som inte är renoveringsbart men ej heller uppbrunnet. Materialet ska sorteras och köras till återvinningen, massor får du kanske inte köra på ÅVC utan det måste köras med lastbil många mil till nån anläggning... Sen ska ett nytt hus byggas
oceanis: Jag förstår vad du är ute efter och så även de andra som skrivit, men ni blandar vilt med saker. Mätfel hänför sig till fel i mätutrustningen eller på det sätt man använder sin utrustning. Det är inte samma sak som fel i antaganden beroende på var man mätt och hur man tolkar sina mätvärden. Det var lite det som den tidigare av dig bortplockade diskussionen handlade om. Sen tror
Vanbeasten: Det finns inga regler för när man inte behöver försäkringen (förutom för den som gör ALLT själv och därmed uppfyller kravet som självbyggare enligt Lagen om Byggfelsförsäkring) Men det finns en slags tyst överenskommelse bland kommunerna att behovet av försäkringen upphör om kostnaden för att bygga huset understiger 10 pbb i arbete och material (dvs den totala
[SKPG]Zamora: Har Länsförsäkringar (Östgöta Brandstod) på rubbet. Mer än nöjd, inget tjafs när båten havererade, eller när lillgrabben blev allvarligt sjuk.
Lolle: [citat] I praktiken så kan Folksam fortfarande reglera likadant eftersom de som alla andra lär ha med klausulen om stadigvarande förvarad egendom. Bortaskyddet är för tillfälligt medförd egendom med högre maxersättning i vissa fall då fler kunder börjar ha högre värden med sig. Att räkna bortaskyddet som ersättningsmöjlighet för egendom i sommarstuga, semesterlägenhet etc
NyByggareSthlm: Hej! Vi betalade 7000 för en säkerhetsbesiktning av en grannfastighet när vi sprängde. Men då ligger huset lite avsides i Stockholms skärgård så en del var för restid. Vi fick också en utförlig rapport efteråt med mätresultat.
Hemmakatten: Vi behövde inte ha någon färdigställandeförsäkring. Skall tillägga att vi fick bygglov innan nya PBL. Vårt argument var att vi byggde på delade entreprenader och det var många olika (t.ex. snickare, målare, plåtslagare, fönstertillverkare, markarbetare, grundarbetare, elektriker, murare m.fl). De två största, byggaren och grund-o markentreprenören hade vi kontrakt att visa för
Vanbeasten: En färdigställandeförsäkring kräver att du har följt betalplanen och inte betalt i förskott. Färdigställandeförsäkringen ger dig ersättning för merkostnader med upp till 10 % av avtalssumman; dvs utöver din ursprungliga avtalssumma.
Stefan_sve: Vi har skrivit ett abs09 avtal, inget ytterligare vad som ska inkluderas i tim-priset. Gissar att jag får sätta mig och plugga abs... :)
hempularen: Det är ju två helt olika försäkringar, täcker helt olika saker.
slurppe99: Du kan faktisk låta bli att ta en lokal besiktningsman och det är fritt att välja en själv. Men du får stå för kostnaden. Kostnaden kan du sedan försöka kräva gentemot bostadsföreningen och mot firman som har gjort det. Tyvärr blir det lite dubbelt då föreningen begär bara stambyte och att det ska återställas till en viss nivå. Kompletteringen du har begärt har det upprättats
sandhall: [citat] Tycker fortfarande anmälan är hur tydlig som helst. TH gjorde allt för att flytta fokus från sakfrågan i sin inlaga dock och det verkar ju som om de lyckades. Försökte överklaga till ARN just med motiveringen att de bedömt fel frågeställning men det avslog de helt utan motivering.
byggankan: [citat] Jag tror att det var en ny som jag skulle få och inte en reparation. Jag skulle tro att fb räknar på en ny eftersom att det inte bara är sprucket glas eller bara en knapp som inte fungerar utan en massa saker som nog är väldigt svårbedömt. Får se också vad det var som jag egentligen fick för erbjudande av säljföretaget, det skulle skickas på post.
HenrikP: Har du varit i kontakt med firmans försäkringsbolag?
hempularen: Inte nödvändigtvis om läckan är inne i en vägg eller i ett bjälklag, kanse tom. med plast ned mot rummet.
hempularen: Då har jag flyttat hit inlägg från det dubbelpostade ämnet, och raderat en del här. /Moderator
hempularen: Ja det är tänkbart att om stålet rostar kraftigt så kan det ge en mekanisk deformation av kopparröret, rost tar större volym. En ren spekulation från mig. I vårt hus, när jag skulle byta avluftningsröret till avloppet, så upptäckte jag att någon hade borrat en elkabel rakt igenom röret (en bedrift, skicklig borrare). Men när jag skulle dra ut kabeln så var det omöjligt, rosten
Max Jacobson: Ibland faller polletten ner även på politiker, fast sent.........:banghead:
D09: [bild] [bild] [bild] Idag kollade vi in lokalen, och bestämde oss för att den passar oss fint :)