Försäkringar
Globetrot: Hej, Det verkar som att skadan kan åtgärdas utan att riva. Skönt. FB har öppnat golvet från undervåningen och tittat. Hoppas vi slipper badrymsrenovering nu.....silkon, silikon, silikoooooon :thumbup:
Brallan84: "Fick min vilja igenom" så att säga. Hittade en bra artikel om mögel och sanering, att det sällan lönar sig att sanera mögel då man aldrig lär bli av med det. Även påpekade jag att man använder sig ju inte ens av dessa gipsskivor längre, utan nya som tål fukt. Fick ut en skadereglerare från f.bolaget också som till slut höll med. Skönt och betryggande då dottern lidit av
Claesk: Vi har ingen försäkring. Säg på bygg samråd att ni bygger själv med inhyrda snickare.
Villa vista: Skönt att det börjar ordna upp sig.
Oldboy: Om FB godkänt skadan (ursprungligen läckande rör i betongen) och ev följdskador, räknas då inte badrummet som en följdskada till ursprungsskadan? Och, eftersom det inte går att göra några stora ingrepp i ett badrum utan att tätskikt blir komprometterat så leder det till att hela badrummet måste göras om? Allt godkänt och ersatt utifrån ursprungsskadan? Vore ju onekligen enklast
plv: Konsumenternas försäkringsbyrå (som är seriösa) har nyligen gjort en genomgång av en stor del av alla hemförsäkringar. De har valt att fokusera på kvalité, dvs vad den faktiskt täcker och inte vad den kostar
vilket ofta glöms bort. Bäst blev Folksam (Stor). Läs här: http://bankforsakring.konsumenternas.se/Sidfot/Om-oss/Aktuellt/Basta-hemforsakringen/ tabell här:
Vanbeasten: Siffrorna är totalt för alla skadeförsäkringsbolag i Sverige. Vill du ha siffror för respektive försäkringsbolag får du nog tyvärr leta och sammanställa själv :) Totalt B = bruttoresultaten, Totalt R = nettoresultat, även kallat "för egen räkning". Om man ska göra jämförelse totalt de senaste 15 åren ska man kolla på fliken Totalt R och se på kolumnen Försers fer; det är
hevi: Nu hade ju jag ett tämligen komplext ärende med två bolag inblandade då skadan skedde väldigt olyckligt tidsmässigt, och nog kan anses som fullständigt extremt på alla sätt och vis, men i alla fall... Å ena sidan var det en jäkla massa tjafs med IF (säljarens FB) som först vägrade ta på sig ens en gnutta av regleringen -redan ett par timmar efter den tämligen omtumlande incidenten
carra: Det där om bristande kommunikation mellan systemen får vi nog ta med en nypa salt, det rör sig snarare sannolkt om ett handhavandefel, någon har missat att knappa in rätt saker:)
GoForIt: Är det hård- eller mjukfogar vi talar om? Mjukfogar har en begränsad livslängd (5-10 år) och behöver bytas. Vad har ni för ventilation i badrummet? Jag har svårt att se det som ett försäkringsärende alls, efter den fakta du ger..
carra: Försäkringar är i de flesta fall ettårsavtal, av detta följer att bolaget kan alltid ändra villkoren ínför varje förnyelse vid årsförfallodagen....Det försäkringsbolaget kan införa omedelbart,men utan att ta ut premie för det,är förbättringar, men det har nog inte hänt alltför ofta under de senaste åren...
D09: Det togs på drullen. :) Kylskåpsdörren hade inte varit stängd.
carra: Kan inte stämma. Uppdraget till konsulten är 1 uppdrag, där han gör ett fel. Ett uppdrag där han ritar in uttaget på fel ställe ,även om så är i många rum varje felplacering räknas inte som enskada= en självrisk. En vanlig konsultansvarsskada
lomo saltado: hej carra, tack så jättemycket för utförligt svar. Då vet jag!
Vanbeasten: Det finns bara ett sätt att veta vad som är rimligt och inte: jämför med andra bolag! Det är först då du vet om det är rimligt eller inte. Du kan inte jämföra din försäkring med någon som bor i Stockholm, Norrköping eller Motala, eftersom skillnaderna kan vara stora beroende på var man bor.
currenthill: Jag tycker man ska satsa på ett brett skydd, inte bara punktdjupt. Alla delar ska samverka i en större funktion. Själv har jag valt: Bra dörrlås Fönsterlås Brytskydd Säkerhetsfilm på utvalda fönster Bytt utsatta altandörrar till vanliga Larm med genomtänkt placering och koppling till mobil Kameror med koppling till mobil Säkerhetsskåp där samtliga datorer, tablets och kameror
carra: Jag sitter 450 mil från dig o har inte så bra uppkoppling, det strular med överföringen.. Alltnog det du ovan anger ska advokaten kunna hjälpa dig med,han/hon kostar runt 1500:-/tim eller mer. Men arr en utredning i denna del krävs det förstår jag.. Fråga du.....
frean98: Men om försäkringen ingår i fackavgiften borde väl ändå det vara mest fömånligast (prismässigt). Du betalar ju bara för villatillägget då? Sambon är med i Kommunal (folksam) och inga försäkringsbolag har kunnat matcha deras pris hittils. Så fort man säger att man har den försäkringen drar sig säljarna ur samtalet. Sen att deras fackavgift är grymt dyr med tanke på vad sambon
bumpaberra: Då kan du bara försäkra materialet varför man nu skulle vilja göra det? Bygger du själv behövs ingen försäkring!
Globetrot: Känner faktiskt inte till så många (ens någon) som fått ersättning från Garbo. Någon på forumet som fått det, som kan dela med sig?
D09: [citat] Ska ni bygga mycket själva? Jag behövde ingen då jag gjorde mycket själv, tog ändå in el, vent och lite på vvs enl kontrollplanen. Tror att om du har ABS09 avtalet så står det bland annat om att entreprenören ska ha byggfelförsäkring alt bankgaranti ( värdelöst för firmans likviditet ) om jag inte minns fel eller om det finns nyare utgåva.
D09: Helt ok för moderator att flytta till "övrigt" eller om denne anser att disskutioner kring olycksfallförsäkringar ( som dom flesta har ) inte hör hemma på forumet radera/låsa tråden.
Odjuret: Den erfarenheten jag har när det gäller vattenskada så var det förvisso vattenledningsskada, dvs en vattenledning som droppade... Försäkringsbolaget gav oss dubbla självrisken på arbetet... med hänvisning till ålder och förslitning och allt vad dom hittade på... Så i vårat fall kommer det nog inte att vara lönt att använda försäkringen då vi inte kommer upp i självrisken...
BMW fahrer: Tråden ploppade upp som aktuell, o frågan är lika reell (om inte än mer så) än idag. Vore intressant om TS kunde återknyta o berätta hur det gick :)