Försäkringar
AAA: T y c k e r j a g o c k s å ! ! ! http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=Forsakringar;action=display;num=1086083474 Berit
Haagbard: [citat] Har för mig att Securitas betalar självrisken om man trots allt får inbrott, så med både Länsförsäkringar och Securitas så torde man ha både hängslen och svångrem vad gäller självrisk ;D
Familjen_Bygg: Madja! Jag har inte grävt i frågan om kommunen har strikt ansvar eller inte för ledningarna; det enda jag skrev var dina möjligheter och arbete ifall det inte var så. Har kommunen strikt ansvar finns ju inga problem :) :) :) Lycka till!!!
Nybyggare: [citat] Förmodligen, men när det är dags att bära ut sakerna är ju ytterdörren säkerligen smidigaste vägen. Gissar att detta är skälet till att det i vårat hus sitter lås utan låskolvar på insidan av dörrarna, kräver nyckel även från insidan alltså.
tiggre: säger inte emot dig på den punkten :) förstår dig, förstår försäkringsbolagen vad jag aldrig har förstått är politiker, men det är en helt annan tråd man kan ta upp ;)
fredpers: Hej Vi har valt SEB som bolåneinstitut. Vår bankkontakt rekommenderade oss att ta en kapitalförsäkring som faller ut om någon stryker med. Billig (ett par tusen om året) och enkel att skriva på sambon direkt på kontraktet. Minskar i värde över tiden och ökar i kostnad efter det att du fyllt 55. Men då är vi vill gifta.... :) /Fredrik
Roger_B: Det finns även möjlighet att få en personlig genomgång av Anticimexs protokoll, antingen per telefon eller vid objektet. När vi köpte nuvarande hus så tog vi en genomgång vid objektet. Det resulterade i en 2 timmars genomgång av huset med kommentarer på de brister som fanns i protokollet och lämpliga åtgärder för att fixa dessa. Men även kommentarer på sådant som inte stod i
carlssoni: Du skall absolut se till att Du har en komplett villabyggareförsäkring (från exempelvis If). Denna innehåller en ansvarsdel (byggherreförsäkring) som skall gälla från allra första dagen Du gör något på tomten. Det kan inträffa saker, även före det huset kommer, som gör att Du som byggherre kan bli ställd till ansvar (skador på annans egendom m.m.) Även försäkringens skadedel
cyanna: Jag tror att vad anticimex menar är att dem garanterar att huset var fri från svamp vid undersökningstillfället och inget mer. Man försäkrar ju sig mot saker som KAN komma att hända, dvs svamp kan komma att angrippa huset och kan ha gjort så vid tidpunkt för ev försäljning. Ny ägare kan inte förvänta sig kunna överta just anticimex försäkringen, på samma sätt som den inte kan
LB: Elektro Standard... det är lika med IVT va? Jag tror jag målar hela min pump med brandskyddsfärg!!
David: Tror jag visade lite av min Stockholmsignorans där. Spjuver är nog inget man har utan är. ;) mvh Mellandagsfeta David
vonSassen: ;) I detta fall fick jag en för 1 år av hustillverkaren betald hemförsäkring från IF, som hustillverkaren kallar husbyggarförsäkring. I den finns ett rättskydd om 75.000 som kan användas vid tvist. Det finns också en olycksfallsdel som kan skydda Dina hantlangare vid montering och snickrande på det nya huset. Villkoren är lite luddiga, så det är bäst att kolla nog. Den här typen
Jonas_O: Japp jag frågade. Först sa hon (försäljaren) att materialet ingick även om det inte var inlåst. Jag kommenterade en del av texten i försäkringsvillkoren samt sa att andra bolag inte täcker, "är du säker?" frågade jag. Säljaren försvann ett tag och kom tillbaka. "Tyvärr" sa hon materialet måste vara inlåst. Detta är dock bara vad en säljare har sagt. Men som jag tolkar villkoren
Netaria: Se till att även du får en garanti på att fukten är borta! Det kan ju hända att du någon gång vill byta försäkringsbolag och dyker det upp igen, finns det risk för att det nya bolaget inte står för kostnaden, eftersom "skadan förelåg då försäkringen tecknades". Bara en liten tanke...
Bob_the_builder: Har nyss tecknat en ansvarsförsäkring hos Trygg-Hansa. Säljaren kunde inte se exakt pris när vi pratade, men det rörde sig tydligen om 2-3 hundra per år.
General_Failure: [citat] Vi fick med en 10-årig byggfelsförsäkring. Men det var ingen som krävde att vi skulle ha någon sådan försäkring. Vet inte riktigt vem som skulle kunna ställa det kravet. Den enda som krävde försäkring var banken men då var det en vanlig villaförsäkring som de krävde. Har för mig att Garbos försäkring (färdigställande och byggfelsförsäkring) går på 15-20 kkr.
Jenny72: [citat] Men vilken himla bra idé! Nu när man har både digitalkamera och brännare är det ju ett superenkelt sätt att få allt dokumenterat och sparat med minimalt med kostnad och utrymme. Tack för tipset!
Lill: Javisst kan du det...Vi har bytt under försäkringsperioden också och fått tillbaka pengar för tiden som är förskottsbetalat. :) Jag tycker det är viktigt att du jämför försäkringarna noga...kanske skiljer det lite här och där som straffar sig..händer de nåt vill man ju inte stå där med skägget i brevlådan.. :P
emyran: OK nu har jag kollat upp vår försäkring. Vi har if fullvärdes villaförsäkring. Skönt :) Första året ingick tydligen i huspriset. Jag hade blandat ihop det med Garbo, som väl är försäkringen under byggtiden om husföretaget skulle konka? ???
DoJz: I månaden? Ingen aning för det ingick i byggsatsen. Det är en försäkring som även skyddar oss om bolaget som vi har köpt huset från går i konkurs - så att vi får våra prylar. Förutom stöld, brand etc. Ettårig villaförsäkring efter byggtiden ingick oxå.
Sweli: Håller INTE med Bob av egen erfarenhet ;D Det är just den skrämsel taktik som säljare använder för att inte behöva göra stora ändringar i konstruktionen.