Lånar tråden.

Fick ett brev från "svedea" i dag. Pga en viss sorts bil, en viss bostad etc.
De erbjöd en billig bilförsäkring.
Aldrig hört om dem heller. Någon som känner till dem?

Billiga försäkringar i all ära men hur bra är dom på att hantera skada och betala? Har hittills aldrig varit några problem med dom stora utom ett som finns i varje län, där är det (var det) alltid tjatande och dividerande. Jag anser att min erfarenhet av försäkringsbolag är/var god eftersom jag förutom egna försäkringar även drev företag med många och omfattande försäkringar både för personal och verksamhet.

Det är ofta stora försäkringsbolag som står bakom dessa små det går att sälja billiga försäkring.
Se på mobilindustring halebop, hallon det är egna operatörer men telia och tre som står bakom.

Andy78 skrev:
Det är ofta stora försäkringsbolag som står bakom dessa små det går att sälja billiga försäkring.
Se på mobilindustring halebop, hallon det är egna operatörer men telia och tre som står bakom.
Det innebär per automatik ingenting, eftersom dom är självständiga bolag med vinstkrav på sig från ägarna.

cecar33 skrev:
Det innebär per automatik ingenting, eftersom dom är självständiga bolag med vinstkrav på sig från ägarna.
Nån måste ju gå in med pengar, eller säljer dom försäkringar utan riskkapital?

Andy78 skrev:
Självklart är det så och långsiktigt är det kunden som betalar, lönsamheten beror nog till stor del på restriktiv ersättning, typ lägre ersättning vid skada eller utebliven ersättning för att vissa moment inte ingår. Att allting inte ingår i alla bolags försäkringspaket blir man varse om den dagen man behöver ersättning men inte får någon, för att just det inte ingick. Om man sedan medvetet valt en billig försäkring för att "det händer inte mig" är ju ett val man gör själv.
Har själv privat för 2-3 år sedan råkat ut för sådan skada där villa/hem med extra allt ordnade ett betydande problem, så den försäkringens lite högre premie har lönat sig för många många år framåt, jämfört med om jag själv skulle bekosta åtgärden.

O
Andy78 skrev:
Är inte försäkringsbolag försäkrade i andra försäkringsbolag?
Har för mig att det är nått sånt...
Men jag kan ha fel.... (har hänt nån gång förr ;) )

Odjuret skrev:
Är inte försäkringsbolag försäkrade i andra försäkringsbolag?
Har för mig att det är nått sånt...
Men jag kan ha fel.... (har hänt nån gång förr ;) )
Alla försäkringsbolag har återförsäkringsprogram för de försäkringar de tecknar och har egna försäkringar för sin verksamhet, såklart.

För att få tillstånd (koncession) från Finansinspektionen att bedriva försäkringsverksamhet krävs det MYCKET kapital. För skadeförsäkring är minimikravet att kapitalet ska vara samma som garantibeloppet (dvs totala försäkringsbeloppet på det man försäkrar) men minst 2 miljoner Euro. Alltså ska ett försäkringsbolag som har ett totalt försäkringsvärde på en miljard ska ha en miljard i kapital.

Ofta är det större försäkringsbolag som startar mindre försäkringsbolag för att rikta in sig på andra marknader eller målgrupper med lite andra villkor till lägre premier. Men det är också ett sätt att minska risken i "det stora" bolaget".

O
Vanbeasten skrev:
Alla försäkringsbolag har återförsäkringsprogram för de försäkringar de tecknar och har egna försäkringar för sin verksamhet, såklart.

För att få tillstånd (koncession) från Finansinspektionen att bedriva försäkringsverksamhet krävs det MYCKET kapital. För skadeförsäkring är minimikravet att kapitalet ska vara samma som garantibeloppet (dvs totala försäkringsbeloppet på det man försäkrar) men minst 2 miljoner Euro. Alltså ska ett försäkringsbolag som har ett totalt försäkringsvärde på en miljard ska ha en miljard i kapital.

Ofta är det större försäkringsbolag som startar mindre försäkringsbolag för att rikta in sig på andra marknader eller målgrupper med lite andra villkor till lägre premier. Men det är också ett sätt att minska risken i "det stora" bolaget".
Tänk... jag hade rätt med försäkringen! Tack för att du berättade hur det ligger till med försäkringsbolag!:)
Nu har jag lärt mig något nytt idag med...:)

Svedea är bra.

Bilsport&Mc och Svedea är de 2 största bolagen på MC och entusiastbilsförsäkringar.
Fredrik

Jag skapade denna tråd på flashback,,, av alla ställen!

https://www.flashback.org/t1793465

Är det någon som fått en totalskada eller annan stor skada eller har Vardia kanske lyckats ducka för alla skador!? Nja inte väl!:confused:

/C

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.