44 957 läst ·
40 svar
45k läst
40 svar
Vardia försäkring
Billiga försäkringar i all ära men hur bra är dom på att hantera skada och betala? Har hittills aldrig varit några problem med dom stora utom ett som finns i varje län, där är det (var det) alltid tjatande och dividerande. Jag anser att min erfarenhet av försäkringsbolag är/var god eftersom jag förutom egna försäkringar även drev företag med många och omfattande försäkringar både för personal och verksamhet.
Det innebär per automatik ingenting, eftersom dom är självständiga bolag med vinstkrav på sig från ägarna.Andy78 skrev:
Självklart är det så och långsiktigt är det kunden som betalar, lönsamheten beror nog till stor del på restriktiv ersättning, typ lägre ersättning vid skada eller utebliven ersättning för att vissa moment inte ingår. Att allting inte ingår i alla bolags försäkringspaket blir man varse om den dagen man behöver ersättning men inte får någon, för att just det inte ingick. Om man sedan medvetet valt en billig försäkring för att "det händer inte mig" är ju ett val man gör själv.Andy78 skrev:
Har själv privat för 2-3 år sedan råkat ut för sådan skada där villa/hem med extra allt ordnade ett betydande problem, så den försäkringens lite högre premie har lönat sig för många många år framåt, jämfört med om jag själv skulle bekosta åtgärden.
Alla försäkringsbolag har återförsäkringsprogram för de försäkringar de tecknar och har egna försäkringar för sin verksamhet, såklart.Odjuret skrev:
För att få tillstånd (koncession) från Finansinspektionen att bedriva försäkringsverksamhet krävs det MYCKET kapital. För skadeförsäkring är minimikravet att kapitalet ska vara samma som garantibeloppet (dvs totala försäkringsbeloppet på det man försäkrar) men minst 2 miljoner Euro. Alltså ska ett försäkringsbolag som har ett totalt försäkringsvärde på en miljard ska ha en miljard i kapital.
Ofta är det större försäkringsbolag som startar mindre försäkringsbolag för att rikta in sig på andra marknader eller målgrupper med lite andra villkor till lägre premier. Men det är också ett sätt att minska risken i "det stora" bolaget".
Tänk... jag hade rätt med försäkringen! Tack för att du berättade hur det ligger till med försäkringsbolag!Vanbeasten skrev:Alla försäkringsbolag har återförsäkringsprogram för de försäkringar de tecknar och har egna försäkringar för sin verksamhet, såklart.
För att få tillstånd (koncession) från Finansinspektionen att bedriva försäkringsverksamhet krävs det MYCKET kapital. För skadeförsäkring är minimikravet att kapitalet ska vara samma som garantibeloppet (dvs totala försäkringsbeloppet på det man försäkrar) men minst 2 miljoner Euro. Alltså ska ett försäkringsbolag som har ett totalt försäkringsvärde på en miljard ska ha en miljard i kapital.
Ofta är det större försäkringsbolag som startar mindre försäkringsbolag för att rikta in sig på andra marknader eller målgrupper med lite andra villkor till lägre premier. Men det är också ett sätt att minska risken i "det stora" bolaget".
Nu har jag lärt mig något nytt idag med...
Medlem
· Norra Älvsborg
· 97 inlägg
Jag skapade denna tråd på flashback,,, av alla ställen!
https://www.flashback.org/t1793465
Är det någon som fått en totalskada eller annan stor skada eller har Vardia kanske lyckats ducka för alla skador!? Nja inte väl!
/C
https://www.flashback.org/t1793465
Är det någon som fått en totalskada eller annan stor skada eller har Vardia kanske lyckats ducka för alla skador!? Nja inte väl!
/C
Klicka här för att svara