44 956 läst ·
40 svar
45k läst
40 svar
Vardia försäkring
Sida 1 av 3
De ringde mig nyss också, priserna var konkurrenskraftiga men man blir alltid lite fundersam. De hänvisade till sina omdömen hos Rejta.se
http://www.rejta.se/omdome/1070964/Vardia+Försäkring
men de ser lite väl bra och utförliga ut för att vara riktiga i mina ögon.
http://www.rejta.se/omdome/1070964/Vardia+Försäkring
men de ser lite väl bra och utförliga ut för att vara riktiga i mina ögon.
Jag måste hålla med.... skumt att ett företag man aldrig hört talas om har så mycket positiva kommentarer. Där allt dessutom handlade om skadeärenden...
Sen gillar jag inte att jag måste skicka ett sms för att få reda på pris...
Sen gillar jag inte att jag måste skicka ett sms för att få reda på pris...
Humm, verkar minst sagt skummt. Kolla denna länk från Allabolag :O
http://www.allabolag.se/5568090491
http://www.allabolag.se/5568090491
Uppgifterna på Allabolag gäller i och för sig 2010 och då ska de inte ha haft någon verksamhet, se
http://www.dagensps.se/artiklar/2011/05/10/34308977/index.xml
Så det i sig är nog inget alarmerande. Däremot verkar som sagt omdömena lite för omfattande och "lika" varandra för att kännas riktigt trovärdiga. Sen har man ju varit med om försäkringsbolag förr som i ett uppstartsskede knyter till sig nya kunder genom att hålla riktigt låga premier som sedan i takt med att skadorna börjar trilla in behöver höjas succesivt.
http://www.dagensps.se/artiklar/2011/05/10/34308977/index.xml
Så det i sig är nog inget alarmerande. Däremot verkar som sagt omdömena lite för omfattande och "lika" varandra för att kännas riktigt trovärdiga. Sen har man ju varit med om försäkringsbolag förr som i ett uppstartsskede knyter till sig nya kunder genom att hålla riktigt låga premier som sedan i takt med att skadorna börjar trilla in behöver höjas succesivt.
Tja de har ju valt Crawford till att sköta skaderegleringen så det är ännu mer imponerande att få så positiva kommentarerOdjuret skrev:
Ska inte säga mer då jag kan vara partisk
Om något låter för bra (billigt) för att vara sant, så är det antagligen det också.
Det finns ingen magisk formel i att tillhandahålla försäkring billigare än alla andra bolag. Det finns ingen "Kinaimport" eller annan hemlighet som gör att det går att sälja konstant billiga försäkringar. Majoriteten av inbetalda premier på hem- och villaförsäkring betalas ut i form av skadeersättning till de som drabbats av skada. Ju lägre premier som kunderna betalat in, desto mindre finns det att betala ut till de som drabbas av skada. Risken är nog stor att verkligheten kommer ikapp snabbväxande bolag efter att de köpt på sig marknadsandel, och priserna behöver justeras. Vem ska annars betala skadorna om inte kunderna?
Nuförtiden brukar jag alltid tacka nej till telefonsäljare som vill sälja en prenumerationsprodukt riktigt billigt. Man lär sig att det blir dyrare när den första introduktionsperioden är slut. Inget bolag vill driva förlustverksamhet.
Det finns ingen magisk formel i att tillhandahålla försäkring billigare än alla andra bolag. Det finns ingen "Kinaimport" eller annan hemlighet som gör att det går att sälja konstant billiga försäkringar. Majoriteten av inbetalda premier på hem- och villaförsäkring betalas ut i form av skadeersättning till de som drabbats av skada. Ju lägre premier som kunderna betalat in, desto mindre finns det att betala ut till de som drabbas av skada. Risken är nog stor att verkligheten kommer ikapp snabbväxande bolag efter att de köpt på sig marknadsandel, och priserna behöver justeras. Vem ska annars betala skadorna om inte kunderna?
Nuförtiden brukar jag alltid tacka nej till telefonsäljare som vill sälja en prenumerationsprodukt riktigt billigt. Man lär sig att det blir dyrare när den första introduktionsperioden är slut. Inget bolag vill driva förlustverksamhet.
Redigerat:
Eller så anlitar man Crawford (Crawco) så får man samma resultatKurtivan skrev:
Absolut kan det vara så som du säger den formeln har testats tidigare. Då eftersöker man statistiskt sett lågriskkunder och i aktuarieberäkningarna sätter poster som ska eliminera övriga kunder. Det har fungerat sisådär då det är svårt att verkligen göra sådana manuella beräkningar. Visst kan generella statistiska slutsatser dras beroende på ålder och kön exempelvis plus postnummer(detta görs självklart redan av alla bolag). Däremot har det varit mindre lyckat att verkligen lyckas förutse skadestatistiken och skadeutbetalningarna. En sak som har orsakat problem för de nischade bolagen har varit att kundstocken blir relativt sett liten vilket fördelar skaderisken på färre kunder och med otur(vilket alla drabbas av förr eller senare) slår ett par stora skador väldigt hårt på skadepotten. Resultatet blir att då måste förlusten hämtas igen genom att ändra tariffen (för att höja intäkterna) eller skadepolicyn(för att sänka utbetalningarna).
Det kan absolut fungera och man bör själv granska vilka som står bakom företaget och värdera vad man vill försäkra och till vilken kostnad
Jag tror nog att de flesta, om inte alla, försäkringsbolag nuförtiden sätter priset så precist som möjligt för varje enskild kund, dvs en lågriskkund betalar ett lågt pris och en högriskkund betalar ett högt pris. På så så sätt bidrar varje kund i proportion till sin egen risk. Om ett bolag fokuserar på lågriskkunder så brukar det betyda att det är bolaget självt som har låg kapitalbas och inte har råd med stora olyckor, och därför nischer sig hårt i början. Stora bolag har ju stora finansiella resurser och kan betala de riktigt dyra skadorna också.Kurtivan skrev:
De stora bolagen har knappast någon överlönsamhet på lågriskkunder. Om priset är lågt för en försäkring så kvarstår ju problemet att det finns mindre pengar i bolaget för utbetalning av skador (alternativt att det finns aktieägare som bestämt sig för att kortsiktigt köpa marknadsandel).
Försäkringsbranschen är en bransch med utpräglade stordriftsfördelar. Det kostar stora engångskostnader att utveckla produkter, bygga system, hålla personal vid telefonerna mm. Att köpa in sin skaderegleringen från en extern aktör, t ex Crawford, kostar också, då Crawford också rimligen vill ha en vinstmarginal. I mindre bolag blir det färre kunder som ska bära dessa kostnader tillsammans. I det långa loppet är det bara kunderna som kan betala, om inte första året så definitivt under de kommande åren.
Redigerat:
Jag blev uppringd och har gått igenom vilkoren för mig lönar det sig att ha dessa på en av mina gamla bilar då deras pris på en halvförsäkring motsvarar en trafikförsäkring i mitt nuvarande bolag.
Vardia ägas av ett norskt bolag så jag provar.
Behöver jag utnyttja försäkringen och de inte vill ersätta mig så kommer jag garanterat kommunicera ut det på internet och till alla jag känner.
Och är jag nöjd så kommer jag tala om det också.
Vardia ägas av ett norskt bolag så jag provar.
Behöver jag utnyttja försäkringen och de inte vill ersätta mig så kommer jag garanterat kommunicera ut det på internet och till alla jag känner.
Och är jag nöjd så kommer jag tala om det också.
Jag blev för ett par månader sen uppringd av en trevlig norrlänning från Vardia som ville diskutera försäkring, jag avböjde med de vanliga argumenten pga att jag vill ha ett känt bolag, bra skadereglerare osv. Till slut gav han upp.
För en vecka sen ringde han upp igen, tydligen för att jag hade handlat på skruvat.se till min isbil. Han la upp det som att de ringde upp de kunder de ville, i mitt fall för att jag har kört skadefritt sen jag fick körkort,alltså 15 år. Han smörade helt enkelt.
Då jag ändå är sjukskriven nu pga en operation lät jag han snacka, tog en prisuppgift på min bil, han var drygt en tusenlapp dyrare än nuvarande bolag (trygg-hansa) så det blev ingen affär.
2 timmar senare ringer han upp igen, då förklarar han att han ringer för att följa upp samtalet i december, jag frågar honom om han har blivit billigare de senaste 2 h men det har han inte blivit så han avslutar snabbt samtalet.
Så i mitt fall är jag missnöjd som fan, dels med att de inte var billiga, dels att de inte har koll på vilka de har ringt till men framförallt skruvat.se som tydligen säljer mina personuppgifter till vardia, jag kommer definitivt inte handla på skruvat.se igen.
För en vecka sen ringde han upp igen, tydligen för att jag hade handlat på skruvat.se till min isbil. Han la upp det som att de ringde upp de kunder de ville, i mitt fall för att jag har kört skadefritt sen jag fick körkort,alltså 15 år. Han smörade helt enkelt.
Då jag ändå är sjukskriven nu pga en operation lät jag han snacka, tog en prisuppgift på min bil, han var drygt en tusenlapp dyrare än nuvarande bolag (trygg-hansa) så det blev ingen affär.
2 timmar senare ringer han upp igen, då förklarar han att han ringer för att följa upp samtalet i december, jag frågar honom om han har blivit billigare de senaste 2 h men det har han inte blivit så han avslutar snabbt samtalet.
Så i mitt fall är jag missnöjd som fan, dels med att de inte var billiga, dels att de inte har koll på vilka de har ringt till men framförallt skruvat.se som tydligen säljer mina personuppgifter till vardia, jag kommer definitivt inte handla på skruvat.se igen.
Jag upplevde han som professionell han var saklig och prata inte i mun på mig och skickade offerter som jag kunde titta på och bad han återkomma efter en vecka.
Jag har läst villkor och får mer för pengarna här.
Min kollega dock fick bara 150 billigare försäkring, mendet beror väldigt mycket på vem man är och vad man betalar.
Betalar man 4500kr i försäkring för en gammal volvo så är det inte speciellt svår att matcha.
Även jag blev uppringd då jag handlat hos skruvat.
Jag kommer fortsätta handla hos skruvat då de har bäst pris och kvalite lokalt.
Skruvat säljer nog personuppgifterna till en del andra företag som är relaterat till fordon.
Jag har läst villkor och får mer för pengarna här.
Min kollega dock fick bara 150 billigare försäkring, mendet beror väldigt mycket på vem man är och vad man betalar.
Betalar man 4500kr i försäkring för en gammal volvo så är det inte speciellt svår att matcha.
Även jag blev uppringd då jag handlat hos skruvat.
Jag kommer fortsätta handla hos skruvat då de har bäst pris och kvalite lokalt.
Skruvat säljer nog personuppgifterna till en del andra företag som är relaterat till fordon.
DU ska aldrig köpa från en försäkring från en telefonförsäljare utan det är bättre att själv undersöka vilken försäkring man vill ha. Det finns flera sidor som jämför hemförsäkrngar och deras villkor och inte säljer försäkringar.