Hej,

Någon som vet som är ens motpart i tvist kring dolda-fel försäkring? Dvs om man behöver ta ärendet till domstol.

Haft ett case där FB dragit ut på det hela och prokrastinerat regleringen. Efter att jag upplyst skadechefen om detta, sänder hon ärendet vidare till en advokat externt.

Mottar ett första svar från advokaten ca 2,5 månad efter att jag skickat in all information som efterfrågats av första skadehandläggare. Advokaten önskar nu att göra ytterligare skadebesiktningar och kommer med en mängd följdfrågor. Detta trots att det redan genomförts 5 besiktningar (inkl. en som försäkringsbolaget själv utfört).

Har jag någon skyldighet att tillåta detta? Ett försäkringsbolag skall normalt ge besked senast 30 dagar efter att man mottatt information man efterfrågat.

Är du köpare eller säljare? Om du är köpare så är säljaren i regel din motpart, eftersom du som köpare inte har någon avtalsrelation med försäkringsbolaget. Efter att du framställt formella krav på säljaren brukar dock FB träda in i säljarens ställe, men det är fortfarande säljaren du ska kräva/stämma.

Jag är köpare. Min förståelse är att det är väl en ansvarsförsäkring som då har ett ansvarsförhållande mot den skadelidande parten också.

Med reservation för att det finns en del varianter.

En doldafelsförsäkring är normalt en försäkring som skyddar säljaren från krav på ersättning för dolda fel. Dvs. köparen har egentligen inget med försäkringen att göra. Utan OM du stämmer säljaren för dolt fel, så tar försäkringsbolaget dels processen, dels eventuella skadestånd.

OCH om de redan från början bedömer att det är ett mål de kommer att förlora så ersätter de utan process.

Sedan finns det som sagt varianter. Ex. har sv. fastighetsförmedling en variant de kallar "varudeklarerat". Åtminstonde i teorin så är den försäkringen lite större. Alla försäkringar har krav på en besiktning i förväg, och försäkringen gäller då inte sådana fel som påpekas vid besiktningen. Men ett problem är då att sådana fel som INTE upptäcks kan ändå vara sådant som borde upptäckts, då gälle inte heller en doldafelsförsäkring, men det "hålet" täpper de till med sin konstruktion, fast med en mängd undantag. Dvs. de kan ersätta även besiktningsmannens missar.

Det har också funnits en variant där köparen blir försäkringstagarae, och tvingas skriva på en friskrivning gentemot säljaren. Dvs. där blir säljaren helt frikopplad från alla krav om dolda fel. Men försäkringen innehåller också en mängd friskrivningar, ex. för VVS och el. Och dessutom en hög självrisk. Så den varianten får man nog se som snudd på bedrägeri.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.