Det var inte mycket till info.
Första frågan; ja, du borde varit mer vaksam. Men det hindrar inte att det skulle kunna vara ett försäkringsärende.
Andra frågan; om du börjar åtgärda själv kan du glömma ersättning från fb, även om det skulle vara ersättningsbart.
Det första du ska göra är att begränsa skadan; dvs se till att det slutar droppa från elementet och torka upp så mycket vatten du kan. Det andra du ska göra är att bestämma hur du ska gå till väga; antingen åtgärda själv eller ringa ditt försäkringsbolag.