Försäkringar
Mikael_L: [citat] Jag har tolkat domen som att om felet i fråga varit känt så hade det ändå inte påverkat budgivning och slutpriset (eller påverkat priset mycket mycket marginellt,) så kan det förvisso vara ett 'dolt fel', men ändå inte vara något säljaren ska utge ersättning för. Dvs, man kan inte snöa in på vare sig beloppets storlek eller den funktionsnedsättning felet innebär, utan
Jocke_BP: Enligt TH med drulle så ersätter dom en fullvärdig produkt men du får betala självrisken på 1500. Fråga inte varför jag vet.. :(
Globetrot: Ja, jag skall undersöka saken vidare efter slutbesiktningen. Moderna står enligt deras vilkor alldrig som beställare det gör vi. Vi har skrivit avtal, kommer få egenkontroller och betalar "vår" del (tilläggsaker o självrisk) medan Moderna betalar den största delen. Moderna har förmedlat byggaren. Han är ok, men underleverantören (plattsättare) slarvade en hel del. Vi känner till
Stuff: Jämför med Dina försäkringar också. När vi köpte hus för ca 3 år sedan var Dina rejält mycket billigare än de övriga vi jämförde med. Här därefter endast betalat fakturorna och aldrig behövt nyttja försäkringen så någon feedback om hur de är att handskas med när det väl hettar till kan jag inte bidra med
cpalm: Jag har bekanta som råkat ut för detta och det har inte varit några konstigheter.
hempularen: Det är nog bäst att du kollar så att försäkringen verkligen gäller för din byggnad som inte är placerad på din fastighet.
carra: För Roland : Eller kunna det de sysslar med...det är lite(mycke) si o så med det...tyvärr
CIW: Se till att din försäkring täcker sprängningsarbete och eventuella skador på grannfastigheter vid detta. Vi valde Folksam pga att de just täcker detta och allt annat. Vad gäller tvisten om man får fråga? Skicka gärna PM om du inte vill ta det här.
Marsman80: [citat] I detta fall borde väl säljaren få det fixat av rörmokaren som ju rimligtvis borde lämnat någon sorts garanti på jobbet? Inte koll på hur många år en sådan garanti kan gälla men borde det inte vara mer än 5 år? /Ola E.
pbengtsson: Ja tyvärr är det som ni säger, trogen=korkad. Nu råkar jag också veta hur de jobbar med analyser och det känns nu som de försöker effektivt mota bort mig som kund. Jag är troligen för stor risk enligt någon formel och de har tjänat tillräckligt på mig nu. Jag använde insplanet nu, men undvikit dessa och liknande tjänster då jag är allergisk mot telefonförsäljning där jag inte
D09: Jag brukar inte stirra mig blind på premien utan hur bolaget beter sig vid skada etc Har haft if ett tag nu och dom har verkligen hjälp trots att dom blivit sämre i mina ögon kring hanteringen. Dvs dom har betalt men det var inte helt enkelt. Dock så har dom betalt när det krisat så jag är lojal dom TH skulle jag aldrig använda igen.
Hemmakatten: Vi hade i ett tidigare hus läckage som visade sig komma från ett fönster. Läckaget kom när det var ett riktigt busväder och regnet piskade på fönstret i princip horisontellt. Det visade sig att fönsteromfattningen torkat (söderläge) och krympt tillräckligt mycket för att regnet skulle komma in. Lite mer tätning och nya fönsteromfattningar så var det åtgärdat. Invändigt hade
Anders_Nilsson: SueCia - man kan ju spänna duk som man gör på tak utan råspont, har sett det på flertal villor. Sedan är väl silikon inte direkt känt för långtidsstabilitet utomhus, kanske funkar bättre med att helklistra med kallasfalt eller SikaFlex? I alla fall något som är klibbigt och elastiskt. Jovisst, ett himla jobb men i TS situation finns det ju inte så mycket att välja på om man inte
Odjuret: Det är svårt att svara på exakt vad som gäller. Men generellt sett så ansvarar föreningen för rivning och uttorkning av bjälklag i samband med vattenskada. I det här fallet så känns det mycket knepigare. Eftersom du upptäcker skadan i samband med att du renoverar ditt badrum. Men oavsett... Hur stor är extra kostnaden för att riva ut ner till bjälklagret och torka ut? Så mycket
Malux: [citat] Ursäkta förvirringen angående begreppen. Detta är första gången jag nyttjar en försäkring, så det är inte lätt att reda ut alla olika begrepp. Precis som perkaby skriver så varar bilen tidigare halvförsäkrad med Volkswagens vagnskadegaranti som löpte ut 2013. Därefter helförsäkrade jag bilen. Så denna skada går då på helförsäkringens vagnskadeförsäkring.
TimPellet: Under stormen Egon blåste "skorstenen" ned från vårt stall. Det är inget man eldar i utan en ventilationsskorsten. Den är 5m hög (den utvändiga delen som är av) och ca 1m i diameter. Gissningsvis gjort av asbest. Till saken här att en plåtslagare var här och plåtade in den för två år sedan för 22.000kr - 6000 i ROT. Vad skall man tänka på när man kontaktar försäkringsbolaget?
cpalm: [citat] Utredningen jag nämnde tidigare skriver (bl.a.) följande angående avlopp: "Man kan konstatera att varken ordalydelsen eller en tillbakablick ger ett alldeles säkert svar på frågan om t.ex. utströmningar från avloppsledningar innefattas. Men en hel del talar för att sådana skador inte omfattas" Detta fick mig att skriva gråzon, men visst, i den bortre änden av gråzonen då
carra: Den största fördelen med dem är att du kan besöka dem o prata öga mot öga med den som handlägger din skada,de kan du å andra sidan göra med Länsförsäkringar också... men tyvärr inget annat bolag(over hela landet). En annan fördel är att de har förhållandevis billiga förlängda reseförsäkringar,därför har vi valt dem som försäkringsgivare...
carra: Kolla med Renova. I Sundsvall används förtjockningsmedel. Det finns många möjligheter till igensättning av infiltration,jag har råkat ut för ett antal..... På vilket sätt anser du att det här skulle kunna var ett försäkringdärende?
carra: Men jag är försäkringsexpert Du får ersättning för träden om du har ett vanligen förekommande försäkringstillägg, som du alltså betalar extra för.Det kan t.ex.heta husplus eller nåt liknande... Men glöm fantasibeloppen...de beloppen kan man få I ett skadeståndsärende,alltså där någon är vållande till att träden föll,men inte genom egen försäkring. Jag har själv
Pumba: [citat] Kan ju dock tillägga att när vi hade våra möten med kommunen så var iaf de punkter vi ringde in avcheckade i handläggarens lista så nått hände ju då, därav att jag trodde det även skulle funka på felanmälningar.
Vanbeasten: Det finns några trådar om detta redan och det står också ganska utförligt på Skatteverkets hemsida; man inte använda ROT när det gäller jobb man får försäkringsersättning för; oavsett vilken typ av jobb det handlar om. Men om man beställer ytterligare jobb, utöver vad försäkringen ersätter, så är det en sak mellan entreprenör och beställare och då är det som vanligt. Men
Göran.W: [citat] 10 års garanti är det på motorn annars är det 2 års tillverkar garanti på resten av maskinen. Att det är 10 års motorgaranti är bara sälj argument för resten av maskinen packar ihop långt innan dess.
Odjuret: Som vanligt så slår Lolle huvudet på spiken... Det finns för och nackdelar med försäkringen. I en rättegång så har jag mycket hellre än okunnig och korkad säljare än en slipad jurist från FB... Innan dess så är det naturligtvis en annan sak. Men det är väl ingen merit att man har lyckats förhandla om ersättning för dolda fel med FB och fått rätt innan en eventuell
Malakyr: Har råkat ut för samma sak. Vattenskada som de menar inte ersätts av försäkringen. Hur gick du tillväga?
mariatherese: Man bör rent av faktiskt byta! Har denna försäkring och råkade under stormen i veckan ut för en skada som vi förgäves försökt anmäla i tre dagar. Inget svar, skadereglerarna är på utbildning, vi skall ringa tillbaka osv... Dessutom har försäljningen av försäkringarna betydligt längre öppettider än försäkringsreglerarna. Verkar faktiskt vara rena bondfångeriföretaget! Kan ju
KnockOnWood: [citat] Aj då :confused: Vi skaffad akvarier när barnen började gå och prata. Tigerbarberna liknade på pricken lillflickan i hennes randiga pyjamas, och fick följaktligen heta Pyjamasfiskar :) [bild] Hoppas ni får tid igen. Barnen älskade sina fiskar! (Små akvarier dock)
Vanbeasten: Den här informationen gick ut i november 2013. http://www.folksam.se/vardforbundet/valkommentillfolksam Det finns också liknande information från andra medlemsorganisationer vid samma tidpunkt.
KnockOnWood: Varför skulle de avstå från en sådan suverän affärsidé? Det är väl bara att avståfrån att teckna en värdelös "försäkring"? (Må de ruttna i graven :thumbdown: )