ByggPutte
ByggPutte: Har monterat Innerdörrar från daloc. Dom är tunga som en ytterdörr. Kändes gedigna. Kostar tyvärr därefter. Mvh Putte
1 svar · 3,1k läst
Snurre
Snurre: Eller på www.qvesarum.se Där finns allt de har och priserna utsatta!
13 svar · 2,1k läst
·
S
Stout: Vi har i dagarna köpt ett hus, byggt 1969, och man sitter och planerar hejvilt. Det finns en bärande tegelvägg gåendes rakt igenom huset och på ett ställe skulle jag vilja göra en öppning som ett dörrhåll (utan dörr)l, 90 cm bred öppning. Misstänker att jag behöver förstärka ovanför hålet och i så fall är det väl vinkeljärn som gäller? Men hur gör man för att dölja
0 svar · 3,5k läst
A
AndersG: Vad behövs?
2 svar · 3,1k läst
A
V
verktygsgurun: Mitt svar är ....beror på. Kan ibland vara svårt att fästa ett träfoder beroende hur det ser ut i luftspalten mellan tegelfasad och vägg. Har man vita eller svarta fönster anser jag att det blir väldigt snyggt med en så kallad L-profil i plåt . Och plåt är billigt inte dyrt.. skulle tro att en plåtis gör det för ca 400:- fönstret inkl material beronde på var i landet du bor.
2 svar · 12,1k läst
N
Niq: Kritpulver som man breder ut med pensel och sedan borstar bort. Fungerar endast medans kittet är färskt.
3 svar · 3,4k läst
pinebar
pinebar: Hej! I senaste (tror jag att det var) numret av tidningen "Gör det själv" byggde de en snygg dörr genom att ta MDF-skivor (16 mm?) och limma ihop så att det såg ut som en gammal dörr med speglar på. Otroligt finurligt tyckte jag. Du kanske kan bygga dörren själv om du har tid och lust. /pinebar
4 svar · 3,2k läst
T
Tomtebo: I vilket skick är färgen på fönstren, det är inte så att de dragit åt sig fukt och expanderat?
3 svar · 12,8k läst
ByggPutte
ByggPutte: Lycka till 8-) Mvh Putte
11 svar · 11,4k läst
J
jennyn_: måste tyvärr säga att du har rätt! Vi har en 12 och en 8-åring och precis när det blev som roligast igen, så väntar jag mitt tredje barn nu ::) oooooops. Lycka till med dörrarna! // Snäckan[/quote] Grattis till den lilla som kommer någon gång i framtiden, verkar segt för egen del! Vad gäller dörrarna; jag är envis, och jag ska göra mina dörrar. Dröjer länge än, men jag ska
6 svar · 4,7k läst
V
verktygsgurun: ja gör ny utesmyg !! fog som tål vatten ?? du menar silikon kanske och är ej övermålningsbar. Skulle vara en utefog då men skall du göra det riktigt så gör ny smyg... Staffan.
3 svar · 2,1k läst
V
verktygsgurun: I sverige mäter man u-värde på hela fönsterkonstruktionen, alltså både karm o glas ihop. I danmark tex så mäter man bara glasets u-värde vilket ger ett inkorrekt mätvärde. Man monterar ji inte bara glasen utan ett helt fönster... så stora fönster behöver inte betyda mer värmeförlust eftersom glaset har lägre u-värde än karmen. Staffan
5 svar · 2,8k läst
K
Krumeluren: [citat] Det där lät ju lite trist. Eftersom vi själva har beställt en BorDörr med specialkulör (guldockra) till vårt hus blev jag nyfiken och kollade vad BorDörren i sin katalog säger om garantier: 2 år för fabrikationsfel 10 år mot kondens i isolerglaset 10 år formgaranti Gissar att bleknande färg inte täcks in av någon av de punkterna... :-/ Nåja, får väl hoppas på det
6 svar · 8,4k läst
A
AndersG: [citat] Jo, men det borde rimligtvis vara varmare mellan än utanför och då borde inte det bli kondens, kondens uppstår ju då fuktig luft avkyls. Det kan dock vara så att det kommer fukt från kringliggande konstruktioner. Det kan tex läcka vatten i spalten bakom fasaden.
1 svar · 1,2k läst
Z
zankan: Daloc har grymma leveransproblem för tillfället... Robust ligger bättre till där... Men nu e den ju redan köpt... och en 12*21 är ju inget dem har på hämtlager eller??
3 svar · 1,5k läst
H
Hermes: Tackar för dessa uppslag, de ser båda intressanta ut! Finns det i övrigt någon som har fakta kring hur bra (eller dåliga) fönster med antikglas enkel resp 2glas är jämfört med moderna maskinglas? Har man många fönster blir det ju en viss skillnad. Har någon prövat att ha t.ex. antikglas utåt och vanligt glas inåt? Jag undrar litet kring den möjligheten då vissa firmor erbjuder
3 svar · 1,5k läst
ByggPutte
ByggPutte: Kan ju finnas garanti kvar på fönster jobbet. Mvh Putte
2 svar · 1,8k läst
J
jennyn_: [smiley=dankk2.gif] MathiasS Det är drömfönstret som jag tittar på, som sagt det var nog bara tillfälligt för nu har jag lyckats utläsa informationen men dock inte funnit det jag vill ha. Mang3, vart finns bygma? Är Pitebo, och om det är ett byggvaruhus så lyser det med sin frånvaro här uppe. pinebar, jag har planerat densamma egentligen men så kom jag att tänka på att det kanske
12 svar · 5,9k läst
S
Staffan1: Oj, vilken otroligt bra beskrivning. Man tackar. Något jag inte riktigt förstod var det där med att ha ett stöd mitt under tröskeln? Det sitter redan en tröskel i detta paket och under den ska jag väl inte lägga något? Den står direkt på golvspånet En liten fråga bara nu innan jag fixar dörren och skruvar dit all gips. Jag har placerat dörren tight mot de stående reglarna på
2 svar · 2,1k läst
P
pillan71: Nej, det är tegel. Men det såg lätt ut när gubbarna satte in värmepumpen en halv meter bredvid där jag isåfall skulle ha fönstret. Ska fundera.
2 svar · 3,7k läst
F
frasse: Japp, 2 glas isolerruta, men jag har för mig att det var ett U värde på runt 1,6 på våra för hela fönstret. Måste kolla...
18 svar · 4,9k läst
MathiasS
MathiasS: När jag var där och beställde mina dörrar igår såg jag att man hade upp till 33% på fönster också, minns inte om det var SP eller Elit-fönster. Också ett bra pris skulle jag säga
3 svar · 3,5k läst
Annanas
Annanas: Vi ska också sätta in fönster i en tegelfasad, och altandörr men det blir ju samma teknik. Har någon några tips på vad man ska börja med? Tror ni man behöver fixa dit något bärande över dörr- och fönsterhål, typ en järnbalk? Tegelfasaden väger ju en del. Vi har ett hus som byggdes upp på en gammal grund på slutet av 60-/början av 70-talet. Ursprunget är från början av
1 svar · 2,9k läst
M
mango: Många i detta forum försöker hitta fönster med lågt u-värde, med risk för kondens om u-värdet är under 1 om jag förstår saken rätt. Det kanske är en dyr lösning, men vårt hus från -83 har dubbla kopplade tvåglasfönster. Det är lite jobbigt att behöva öppna två fönster varje gång man ska vädra, men även när det är som kallast ute känner jag inget kallras. Kanske kan
0 svar · 1,5k läst
A
annad: [citat] Hej Ja det är ungefär så jag har gjort. Jag har beställt skena på K-Rauta som vi kapar själva till rätt längd och har köpt 2 innedörrar på Coop. En lösning som blir både stadigare och betydligt billigare än dörrleverantörernas egna ... Mvh Anna
2 svar · 1,8k läst
ByggPutte
ByggPutte: Kolla om det sitter plåt i den nya dörren ett fasligt ljud när ni sågar och får offra en klinga 8-) . Mvh Putte
2 svar · 7,6k läst
N
Niq: Man brukar byta isolerglsakasseten. Det borde vilken glasmästare som helst kunna ordna.
1 svar · 3,2k läst
Z
Zebulon: Hej! Jag är lite nyfiken på hur du löste det här. Jag står inför ett liknande dilemma.
4 svar · 14,6k läst
·
V
Vi-i-villa: Hej! Vi ska bygga Lyckan, men det blir inte klart förrän till våren... Jag har nu fått tillfälle att köpa billiga träpersienner, men är osäker på vilket mått jag behöver? På ritningen står det t ex: 110 cm x 130 cm - ska då persiennmåttet vara 110 cm, eller kanske 100 cm? Hur brukar man mäta när det gäller persienner? Ska de vara exakt som fönstermåttet eller blir de för
0 svar · 4,3k läst
S
Smillas: Tack för inlägget! Jo, det kanske det är.... hhhmm, ska bestämma oss inom några dagar men det lutar kanske åt alu.
2 svar · 3,1k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.