Z
Zebulon: Hej! Jag är lite nyfiken på hur du löste det här. Jag står inför ett liknande dilemma.
4 svar · 14,6k läst
·
V
Vi-i-villa: Hej! Vi ska bygga Lyckan, men det blir inte klart förrän till våren... Jag har nu fått tillfälle att köpa billiga träpersienner, men är osäker på vilket mått jag behöver? På ritningen står det t ex: 110 cm x 130 cm - ska då persiennmåttet vara 110 cm, eller kanske 100 cm? Hur brukar man mäta när det gäller persienner? Ska de vara exakt som fönstermåttet eller blir de för
0 svar · 4,3k läst
S
Smillas: Tack för inlägget! Jo, det kanske det är.... hhhmm, ska bestämma oss inom några dagar men det lutar kanske åt alu.
2 svar · 3,1k läst
T
Tomtebo: Kontakta plåtslagaren. Om vi menar samma sak så betalade jag 139 kronor för mitt.
1 svar · 2,4k läst
T
Tomtebo: Kvalitetsvirke är nästan omöjligt att få tag på nu för tiden, enda jag känner till är en firma i göteborg som säljer fint kärnvirke; http://www.dalfrid.com Spår får du fräsa själv, eller så betalar du din lokala snickare för att göra det. Har karmen ruttnat för dig helt och hållet? Eller skall du nytillverka en karm för gamla fönster?
1 svar · 7,8k läst
johanr
johanr: hmm, fast firman har ju gått i konkurs så det kan vara svårt.. eller tror du man kan komma släpandes med dörren till inköpsstället? låter ju som ett alternativ då vi inte hittar 90cm dörrar. Känns som att det kan bli krångligt dock..
3 svar · 2,6k läst
G
gaia: tycker att huset skulle trivas med en färggladare detalj ... rött-grått randigt? Snygg ingång :) gaia
10 svar · 9,3k läst
·
Mattias L.
Mattias L.: Vi hade imma tidigare mellan glasen den försvann när jag tog bort listen i överkanten.
3 svar · 1,8k läst
1
102: Tack, ska kolla vad de har. ;D
2 svar · 5,3k läst
P
Pius: Snart står vi i beråd att beställa fönster och det tycks vara rena djungeln. Mått, glas, tillbehör, tilluft m.m. m.m. Helt förvirrande ! Fönstrena är ju en mycket viktig del av huset vad gäller utseendet. Tycker att många påkostade fina hus har fula fönster, särskilt sådana som skall var i "gammal stil". Någon som har åsikter ? Vilken typ av glas är bäst ? Vi vill tänka
0 svar · 3,5k läst
MathiasS
MathiasS: En liten bild skulle nog göra det lättare för någon att dela med sig av sin klokskap?
1 svar · 1,6k läst
johanr
johanr: Hej! Söker denna dörren i 90cm bredd.Eller någon som ser precis likadan ut. Dvs den typen som byggmax säljer. Problemet är att nämligen att företaget som tillverkar dörrarna har gått i konkurs och jag och en granne står i valet eller kvalet hur vi ska göra då vi har en tvättstugedörr bredvid entredörren(som vi båda bytt till bjuråker) som inte håller 100cm mått utan
0 svar · 2,9k läst
matbr107
matbr107: Sitter också med samma "problem". se min tråd under - Stenhus: http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=26463 Kanske kan vara till någon hjälp!???? :-/
3 svar · 5,8k läst
Johan Gunverth
Johan Gunverth: w [citat] Precis det EL1 frågar efter angående lister. De sitter alltså löst mellan bladet och fyllnaden. När jag tänker efter heter det nog bara "franskt".
14 svar · 3,7k läst
V
villahuvudsta: Allmogesnickerier har jättesnygga pardörrar. Kolla med dem! quote author=Rödkulla link=1157399833/0#0 date=1157399831]Är det någon som känner till någon tillverkare av pardörrar till altan? Har letat men inte funnit något... men det första man blir blind på är ju ögonen... ::)[/quote]
6 svar · 7,0k läst
D
duckjibe: Hej, Detta kanske låter som en heltokig idé. Jag funderar på att göra en yttervägg i alu+glas som är flyttbar. Jag menar ingen "vanlig" skjutdörr utan istället en vägg som skjutes 90 grader mot väggens utbredningsriktning, eller på annat sätt kan flyttas mellan två positioner. Väggen jag syftar på är en yttervägg i vårt vardagsrum som angränsar mot en altan. I dag står väggen
0 svar · 1,3k läst
K
KurreBurre: Vi har 3 gamla fönster på vår Skånelänga från slutet av 1800-talet som skulle behöva kittas och målas om. Jag har gjort ett annat fönster i sommras men jag tyckte att det va ganska svårt, tidskrävande och det blev inte helt 100. e nu ganska sugen på o få det gjort av profs ist. E det någon som har fått detta gjort? Vad kostar det på ett ungefär? Några tips på billiga och bra
0 svar · 5,2k läst
A
AnkiVB: Det var inga som helst problem :D Han måste ha använt mjöl och vatten ;D Speglarna är hela och skänkta till 2ndhand affär :)
2 svar · 2,3k läst
MathiasS
MathiasS: [citat] Bra, Traryd kan visst om dom vill.... Ja, dubbeldörrarna är jobbiga, nästan tråkiga att hantera även när man lyft ur dörrarna. Jag råkar ha ett 9x13 fönster över, du är inte intresserad? ;) Har nått en överenskommelse med DHL och det blir bra - kan återkomma med slutrapport när allt är klart.
17 svar · 6,6k läst
MathiasS
MathiasS: Fogskum! :)
5 svar · 3,4k läst
H
HVH: Skall byta dörrar i huset och har hittat kvistiga furudörrar till 995:-,inkl.karm. Dom fanns bara i storlekarna 70,80 och 90cm och jag behöver en som är 50 och en som är 60.Hur sjutton gör man? Sågar bort en del i mitten och pluggar och limmar är vad jag tänkt mig,men det kanske inte är det bästa? Om man ska vitlasera sådant virke vad ska man tänka på? Kanske bäst med
0 svar · 955 läst
Faidros
Faidros: Brukar det inte finnas soprumsdörrar av stål, ca: 1 x 1 meter, på hyreshus ibland. Har för mig att jag har sett det.
3 svar · 2,4k läst
N
Naz: Tack för svaren! Har ni någon tips på bra förnsterrenoverare och kostnaden för det? Naz
3 svar · 4,0k läst
J
Jobe74: Köpte min på www.orama.se mkt bra service...
3 svar · 2,1k läst
·
J
jessica: Jag föredra Swedorrs 2090 Donau W68 (minns inte om min heter exakt så eller om det är med den färgen som dom visar den i på hemsidan,har den själv men i annan färg ;) samt Elitdörren Skirö . Ser att min är väldigt lik er "Lejonet" http://www.elitdorren.se/ http://www.swedoor.se/index/products/productcatalog.htm
2 svar · 3,0k läst
T
TMC: Hej, Vi funderar på Hajoms skjutdörrspartier (även om de nu är uppköpta av Elitfönster...) Någon som har sådana och som kan bringa lite klarhet i vår nyfikenhet... Vad skall man tänka på och hur ser prisbilden ut för de storlekar som ni valt? Kan man jämföra u-värde på dessa jmf med vanliga normalstora H-fönster?
0 svar · 2,9k läst
W
wbghandi: Hej ! skall upp med foder kring fönster på utsidan , hade då inte tänkt mej någon standard föder så det ser ut som en ram runt fönstrena. vill ha något stillrent, har bytt mina fönster o då behöver jag biten in mot föntret också. någon som kan ge mej tips på hur detta skall se ut har själv ingen fantasi till detta. från panel och in till fönster kan det kanske vara ca 4-5 cm
0 svar · 5,0k läst
T
Tomtebo: [citat] Mellan vilka årtal lite grovt gäller de olika standardmåtten? Var det olika mått för tjocklek också?
7 svar · 8,0k läst
Perk
Perk: Nu är utsalningarna monterade! Det fungerade mycket bra med den metod som snickaren föreslog. Han hade fräst fram en L-formad list som fjäder och sedan motsvarande not i bakkant på utsalningen. Med distanskloss markerade vi var listen skulle sitta på karmen och sedan limmade vi med Bostic Trälim 800 och spikade för att fixera den ordentligt. Limmet är ett polyuretan-baserat lim med hög
4 svar · 6,6k läst
ylven
ylven: Om man målar ett fönster med linoljefärg efter alla konstens regeler (inklusive att mätta virket först med linolja) så behöver man inte ägna sig särskilt mycket åt underhåll! Definitivt inte olja fönstren en gång om året! Jag renoverade fönstren för 6 år sedan, i huset vi hyrde. Jag brukar kolla fönstren varje gång jag är och hälsar på, och kan därför rapportera hur de har
15 svar · 2,5k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.