Fönster & Dörrar
tartan: Jag har satt på en anslagslist utanpå ena dörrbladet. Går det att få dit en sådan på dina dörrar? Mina vikdörrar öppnas utåt som en pardörr i mittensektionen, så jag fick bestämma vilken av dörrarna som skulle öppnas först. Det fungerar i alla fall bra, och det regnar inte in, vilket är tur för jag har furugolv innanför. Tartan
QL: Bra pris på fönster i Sthlm hör dig för med Fönsterforum ligger i Bromma. Dom säljer Skaala fönster från Finland. 3 glas eller 2+1 glas u-värde från 1.2. Mitt råd är att satsa på ett fönster med lite högre U-värde vilket ger ett lägre pris iaf till källare. Sen kan man ju förstå att man får ner priset med högre volymer. 68 fönster är trots allt mycket mer än 1-10 st som
Johan Gunverth: www.rm.se Har själv byggt en glasveranda med deras standardfönster. Går att få hur tokspecialbyggt som helst.
markusj: Jo, det stämmer, efter att ha slängt iväg ett mail till kundtjänsten så var dom hit och "fixade fönstret" som dom själv skrev, så jag får hoppas det löst sig, dock ser det inte ut som om någon ny list satts dit... Tack för hjälpen!
Clindahl: Jag har ett pivåfönster troligen från när huset byggdes 1939. Beslag mellan rutorna har rostat och måste bytas. Vet någon hur man kan lyfta ur fönstret ur karmen? Fönstret är 230x130 cm och verkar tungt.
mcducklee: Har en liten hundvalp hemma som har krafsat sönder vår ytterdörr och karmen runt om. Går detta att spacka och måla om själv? Någon som har något tips på hur man kan fixa detta utan att behöva lämna in för omlackering / köpa nytt? På dörren är det mest matta repor men på en del ställen har färgen släppt. På karmen är det kanske 1-2 mm djupa bit- och rivmärken där mycket
snickar_lasse: hej! är jag för sent ute nu.det viktigaste är när du monterar, är att diagonalen stämmer.samma mått när du kryssmäter,så när på någon millimeter.bara ett tokigt ex, sätter du tröskelen 10 mm ur våg, o kryssmäter samma mått går dörren lika bra ändå . ha de.
Reefen: Ja det beror väl på lite. Skulle rekommendera dig att Sätta ett isolerglas med härdad utsida o laminerad insida. Tex D6/8-15 med yttre glas Härdat 6mm glas & insidan Laminerat 44.1 med energisparglas tex PLANITHERM/OPTITHERM osv. Detta i kombination med 15mm ARGON ger dig ett u-värde på glaset på 1,1. Det största glaset jag vet att man kan få i Svergie av denna typen är 2000x3470mm
Reefen: Här kan ni nog hitta det ni söker betr u-värdet på glas. http://www.emmabodaglas.se alt www.pilkington.se Jag skulle inte rekommendera er att sätta in glas med ett lägre u-värde än 1,0 - 1,1. Det finns stor risk att man får problem med utvändig kondens på glasen då. Detta inte inte reklamerbart utan visar bara att glasen isolerar för bra. Ska du ha ett parti som liknar detta så är
Reefen: Det finns inga krav när det gäller glas till bostadshus eller osv. Endast när glaset skall sitta i kommersiella ytor til butiker eller andra ytor där folk vistas mycket. Det är du själv som bestämmer hur mycket du vill kosta på. Det är ju inte dumt med säkerhetsglas om ni ska glas ned till golv. Det är boverkets byggregeler som du jagar efter. BBR. Du kan ju kolla vad dom skriver eller
kilroy: Det är trävägg, dörren är en "vanlig" dörr. Ska se om jag kan återkomma med bild.
Tomtebo: Vet inte om det finns något annat sätt än att såga bort det dåliga träet och tillverka nya motsvarande detaljer som limmas och skruvas fast.
AnkiVB: [citat] De hade inte så mycket att välja på, på Byggmax när jag var där tidigare idag :-?
Pesco: Är inte det shit pommes frites dyrt? Iofs inkl montage, men iaf! Till övervåningen köpte vi tvåglas träfönster i samma stil som 30-tals originalen och det var betydligt mkt större och billigare. :o
AndersG: Japp. Har du kollat vad du har för luftfuktighet inomhus? Hurdan värme har du? Djupa smygar?
Byggarebert: Pratade med en glasmästare kring detta. Det krävs inget specialglas utan det är en vanlig glaskassett (1, 2 eller 3-glas). Problemet är att det blir dyrt trots att man skippar karmen eftersom det är en ovanlig lösning så blir monteringen dyr. Som glasmästare så rekommenderade han det inte eftersom det blir svårare att byta glas. Å andra sidan, hur ofta går en ruta sönder?
Pesco: Jo jag kunde tänka mig att sambeställa. Vi har fått en liten guldklimp (son) så nu känns det viktigare att det inte kommer in några bovar.
Pesco: Letar vridfönster till källare till bra pris... nån som har tips? :-*
Mikael_L: [citat] Och är det så kan ni även försöka ta bort dörr (och fönster) foder hela. Alltså om det är fina gamla foder med karaktär, som det inte går att hitta något liknande nytt. Kan vara svårt som tusan ibland, och om dom bara spricker och så hela tiden är det nog ingen ide, men ibland går det "lätt som en plätt". Sen är det fortfarande kvar rätt mycket jobb, så jag tror inte
SJODR: Det är just det som är "problemet", där är inget underlag just nu. Ovanvåningen är oinredd. Ska man i så fall bygga klart och sedan lägga in? Annars finns det ju ingenting fönstret kan fästas vid. Gäller priset för vitt eller svart? /SJODR
JonasHolm: Det skulle säkert fungera lika bra, men vad gäller myndigheter så bryr de sig inte så mycket om funktion utan mest om certifieringar och klassningar. /Jonas
Lmob: dom är gerade som alla andra, skall du ha utan skarvar får du nog beställa pvc
saturnus: Blir svårt för Er att hitta en färdig dörr med det måttet, men det går att beställa hos din bygghandlare. Men tänk då på måtten, om ni nu är ny i måttsättning av dörrar. bredden 60cm eller 6 som det heter, är måttet på karmen och inte dörrbladet. Vill ni ha ett dörrblad som är ca 6 brett, så blir det en dörr med måttet 7. Således får ni beställa en dörr med måttet t
Mikael_L: [citat] Ja då förstod jag väl rätt. Men det känns som att 0.3m2 med sämre isolering inte är mycket att bråka om jämfört med fördelarna. Om man istället tar större fönster för att få in samma mängd ljus så blir nog försämringen ännu större :D
Pedda_P: Verkar vara av samma typ vi fått med till våra Dooria-dörrar, kolla hos en Dooria ÅF
alibaba: Hej Vi vill ha lite tips om var man kan köpa en 60 cm innerdörr. Gäran bill ig :D mvh Danne å Emmie
Pedda_P: Har sett en massa anonnser för rund innerdörr-fönster, Duri och Lundbergs bl.a, de är anpassade för 40 mm innerdörr står det. men vi har Dooria Addera och de är nog närmare 20 mm i mitten där fönstret vill sitta. vet nån ifall dessa fönster går att på egen hand anpassa för tunnar dörrar än 40 mm??
Bricky: Det borde finnas ja. Sen tycker jag det är lite märkligt att det inte är standardiserat. Tack för svar.
GunnarM: Finns det någon som känner till om det ges kurser i fönsterrenovering på Gotland?