1 467 läst ·
3 svar
1k läst
3 svar
äldre fönstertyp i nytillverkning?
Hej
Skall bygga ut ett större äldre hus och byta fönster till högre, med 2 bågar med spröjs (således 4 smårutor brett och 6 högt). Jag funderar på antikglas+vanligt glas med genomgående spröjs för att få det yttre uttycket och samtidigt viss isolering. Ett krav är att fönsgtret verkligen kan få tunna spröjsar och ett autentiskt utseende, och jag tycker det är värt att betala litet extra för att få det rätta fönstret.
-är det någon som har erfarenhet av t.ex. Allmogesnickerier, eller av andra alternativ?
Skall bygga ut ett större äldre hus och byta fönster till högre, med 2 bågar med spröjs (således 4 smårutor brett och 6 högt). Jag funderar på antikglas+vanligt glas med genomgående spröjs för att få det yttre uttycket och samtidigt viss isolering. Ett krav är att fönsgtret verkligen kan få tunna spröjsar och ett autentiskt utseende, och jag tycker det är värt att betala litet extra för att få det rätta fönstret.
-är det någon som har erfarenhet av t.ex. Allmogesnickerier, eller av andra alternativ?
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 191 inlägg
RM-snickerier. De fixar allt du frågar efter. Med hög kvalitet på arbete och material.
http://www.rm.se
http://www.rm.se
Vi hade stora problem när vi skulle beställa våra fönster, så fort man vill ha något som är 'lite' speciellt så säger många nej (det var speciellt på spröjssidan som problemen uppstod).
Till slut så hittade vi Wimmerby Byggnadssnickeri och vi har väldigt bra erfarenheter av dem hitintills, dem ringer och talar om hur vi ligger till i processen och till råga på allt så verkar dem bli klara tidigare (japp ni läste rätt). ;D
Nu återstår ju bara att fönstrerna är så fina som vi tror, men än så länge så skulle jag rekommendera dem.
http://www.wimmerby.se/
Till slut så hittade vi Wimmerby Byggnadssnickeri och vi har väldigt bra erfarenheter av dem hitintills, dem ringer och talar om hur vi ligger till i processen och till råga på allt så verkar dem bli klara tidigare (japp ni läste rätt). ;D
Nu återstår ju bara att fönstrerna är så fina som vi tror, men än så länge så skulle jag rekommendera dem.
http://www.wimmerby.se/
Tackar för dessa uppslag, de ser båda intressanta ut!
Finns det i övrigt någon som har fakta kring hur bra (eller dåliga) fönster med antikglas enkel resp 2glas är jämfört med moderna maskinglas? Har man många fönster blir det ju en viss skillnad.
Har någon prövat att ha t.ex. antikglas utåt och vanligt glas inåt? Jag undrar litet kring den möjligheten då vissa firmor erbjuder detta - ser det konstigt ut eller Ok?
Finns det i övrigt någon som har fakta kring hur bra (eller dåliga) fönster med antikglas enkel resp 2glas är jämfört med moderna maskinglas? Har man många fönster blir det ju en viss skillnad.
Har någon prövat att ha t.ex. antikglas utåt och vanligt glas inåt? Jag undrar litet kring den möjligheten då vissa firmor erbjuder detta - ser det konstigt ut eller Ok?
Klicka här för att svara