E
Ellax: Vi funderade också på Markfönster. Vi var i fabriken och tittade och blev positivt överraskade. Det var en annorlunda konstruktion, en blandning av aluminium och trä (inte som VELUX eller aluminiumklädda träfönster, kan inte fördjupa mig). Dock kunde de inte svara oss på vilket U-värde fönstren hade. För oss var det viktig information så de föll bort av den enkla anledningen.
1 svar · 3,3k läst
E
Ellax: Vi köpte dörren av vår fönsterleverantör. Blev MYCKET billigare och vi fick välja själv hur vi ville ha den. Vår har tre glas, med genomgående bågposter mellan, hela vägen uppifrån och ner. Vi har ett "modernt" hus. Leverantören heter Hajomfönster, dörren finns i deras katalog.
2 svar · 2,2k läst
S
styrman1: Hette tidigare bruksdörren. ganska bra men inte lika bra som snickar per.
1 svar · 5,7k läst
H
HVH: Prova www.lursdorr.com
7 svar · 17,4k läst
F
frohike: Generellt sett. allt du gör för att förbättra säkerheten köper dig tid. Tid är något inbrottstjuven sällan har. Jag får ofta frågan "Nu kommer väll tjuven inte in" och jag svarar alltid "In kommer du Alltid, det ända du gör är att du köper dig tid"
16 svar · 7,5k läst
Johan Gunverth
Johan Gunverth: Kolla med biltillbehörshandeln eller glasmästaren, för det finns medel som liknas vid superlim som kryper in i sprickan och stabiliserar. Vet att någon jag känner "tog bort" ett stenskott som låg mitt i blickfånget på bilen. Inte för att det skulle laga glaset på något sätt, men skadan syns betydligt mindre.
1 svar · 1,1k läst
L
TN-Funkis: Lagavulin, kan du maila mig din pdf. Ev kanske man kan snickra ihop detta själv om ritningen på pdf är bra, ser ut att vara en kapad alu-stege med förborrade hål men justerbara avlastnings-fötter.
5 svar · 4,5k läst
·
S
synpunkter: Beroende på hur stor springan mellan vägg och karm är och vad man tycker rent estetiskt så kan man väl antingen använda en fogmassa, eller sätta trälister, eller kanske plåtlister.
1 svar · 2,0k läst
S
sirbo: Kolla med fönstertillverkarna typ SP
1 svar · 3,7k läst
D
Dem00niX: Så sant att de kanske inte klarar vikten. Men fönstrena öppnas innåt så det sker kanske 2 gånger / år .... En annan möjlighet är att ta ur fönstrena och sätta 3-glaskassetter direkt i karmen och få fasta fönster. Vi öppnar ju enbart de när man putsarfönstrena. Och det kan man likagärna göra från utsidan eftersom det är enplanshus.
4 svar · 1,2k läst
snuttjulle
snuttjulle: Att tänka på är att inte dra ut den för långt om det sitter en radiator under fönstret då det stoppar luft rörelsen. Går iofs att spåra ur men hur mycke det hjälper vet jag ej.
5 svar · 9,0k läst
E
ejwbegysv: ja det var typ syllpap jag tänkte på.. dock ska ju fönstret muras in helt utan fönster foder osv så det blir svårt med fogskum..
3 svar · 1,5k läst
W
Wester: De bygger dem precis som du vill ha dem efter ritning, kostar iget extra, de har iget igentligt sortiment utan bygger bara som man vill ha det. Vi gjorde en ritning och diskuterade med dem bara. Isolering?? Ne de e så tjocka så han kommer skratta åt dig om du frågar detta, det behövs inte. De bygger inga dörrar med fyllda med isolering och sedan lite trä på utsidan, här e det den gamla
5 svar · 3,1k läst
L
larssonjoa: Betalade 700 kr/st för fräsning och målning av våra fanérdörrar. Blev som helt nya. Jag gjorde inget slipande eller spackling själv. /Joakim
2 svar · 5,3k läst
F
fremag: Behöver inte vara lättare att bryta upp om man väljer ett lås som hakar i andra dörren när den är låst. Men det vill ju till att det inte går att öppna dörren genom att slå sönder rutan och sticka in handen.
2 svar · 4,5k läst
thomas33
thomas33: http://www.iam.se/fonster_varberg.htm tillverkar helt efter dina mått. 1250kr/m² citat: "Nu kan du även köpa Vårt Argonfyllda isolerglas "Superenergi", löst. Dvs du kan köpa endast glas om du vill renovera dina gamla fönster. Vi kan göra alla storlekar på glas, ner till millimeter. "
3 svar · 14,9k läst
J
jessica: Om en ny dörr passar hänger på om det är ett standardmått eller om det är special som kostar extra och om den har "nya" gångjärn.Men det ska finnas något att sätta på det gamla gångjärnet också http://www.dinbyggare.se/artiklar/artikel.asp?docid=180 Jag tycker inte det var svårt att byta karmen också. http://www.swedoor.se/index/services/install-innerdorr.htm Lycka till! :)
2 svar · 10,6k läst
A
annad: K-rauta har 20% rabatt på sina Kilsgaard-dörrar. Någon som sett liknande vad gäller Diplomatdörrar? Mvh Anna
0 svar · 1,4k läst
MathiasS
MathiasS: Vad väger ett sådant fönster egentligen? Här har vi som störst 16x13 och dom är tunga som as. Det är precis på gränsen av vad vi orkar lyfta på två med lite trix och fix.
4 svar · 1,2k läst
korsriddaren
korsriddaren: Fattar jag inte, för symaskinsolja är ett mellanting mellan vanlig motorolja och 5-56. Funkar utmärkt till det mesta! Mer symaskinsolja till folket :)
11 svar · 93,1k läst
K
Kasch: Tack för tipsen! Ett annat alternativ kanske vore att fixa till en tunn, svagt kilformad trälist och sätta dit en klistrad list istället för en "klämlist"?
3 svar · 11,7k läst
J
jeja2000: Ska ni studera maskarnas fortplantning eller? ;D Kolla ritningarna på ert hus! Regnvattnet får väl rinna ner i en spygatt utanför huset och ledas ihop med den övriga dräneringen!
1 svar · 2,7k läst
L
larssonjoa: Ska naturligtvis byta tätningslisten mellan fönster och karm. Den ska hellimmas fast för bästa resultat. Vad totala energivärdet bilr vet jag inte dock. Dock bra mycket bättre än tidigare och framför allt räknarjag med att inte få drag i fönstrerna. Tar ett tag att tjäna in kostnaden men komfortet i huset kommer bli mycket bättre. Ska tilläggas att jag kommer få glaset väldigt
5 svar · 4,3k läst
M
marbling: Ska montera ett stort runt gammalt fönster på en innervägg.Det ska gå att titta igenom åt ena hållet men åt andra hållet vill vi ha spegeleffekt. Finns det sådant glas att köpa som man kan titta igenom från bara ena hållet??Eller finns det ngn slags film att klistra på vanligt fönsterglas med samma effekt?? Ngn som har ett tips om hur o med vad jag bygger en fönsterkarm/smyg till
0 svar · 6,9k läst
J
jessica: Nä det var inte svårt , men då gjorde jag det inte själv ;D En kompis som är murare putsade åt oss sen. Men vet man vad man gör är det nog inte svårt.. Lycka till! :)
1 svar · 944 läst
J
jessica: En kompis satte in två åt oss och det tog 8 tim - lunch och fika.Tyvärr har jag ju inte pris på arbetet då. Men vi köpte dom på Velux för närmare 10' ink deras stora paket.Har inte måttet här.. Lycka till! :)
0 svar · 1,2k läst
N
TN-Funkis: Kolla först om du kan rädda din spanjolett med rengöring, typ lacknafta-rödsprit och sen kör du med AUTOSOL (raggarnas favorit för kromglans). Har kört detta på mina spanjoletter och gamla badkarsblandare med mycket gott resultat. Du har redan fått div tips på inköpsställen, en till är: www.leifarvidsson.se. Under handtagsfästet på din spanjolett sitter 2 små svarta hål, detta
12 svar · 14,8k läst
S
stenhus05: Tack för svar! Jag ska kolla både RM och också kolla av några snickerier. Är det någon som vet hur mycket ett sådant dörrparti skulle kunna tänkas kosta om man beställer från en snickare? Dörren ska vara slät (eventuellt med runt fönster) och 3 raka träinfattade sidoljus vid ena sidan.
1 svar · 1,7k läst
L
larsolov2: Jag står i begrepp att montera ett lunettfönster i mitt nybygge. Jag undrar om det finns färdiga rundade foder att köpa - såväl invändigt som utvändigt. Jag har fått tipset att såga till bågar i tjock plywood, rep att (inne) strunta i foder.
0 svar · 2,3k läst
MathiasS
MathiasS: Det låter helt rimligt.
1 svar · 5,3k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.