Fönster & Dörrar
Bosen: idag så regnar det och blåser rent för dj***ligt!!! Helt plötsligt så upptäcker vi att det droppar vatten från övre smyglisten på ett fönster! Jag skyndade mig att rycka bort övre foderlisten och ser till min förvåning att drevningsisoleringen är torr men smyglisten som är av mdf eller spånskiva är helt dränkt med vatten. Varenda por i smyglisten har sugit åt sig vatten. Nu
Tobbefonsterfixare: [citat] Skicka pm till mig! jag har lite lösa spröjsklipps mm, i olika utföranden liggandes! Kan även göra spröjs till dig i plast! eller trä! har på löpmeter!
X-pose: Var hittar jag skjutdörrrar för en vanlig villa, som är automatiska. Dessutom vore det bra om det går att bygga in dem I väggen. Jag hittar bara dörrar för butiker och köpcentra m.m Någon som kan hjälpa ? :-/
zolo: Hej Denna tråd finns det säkert 100 tidigare av men hittade inen 6 sidor bakåt så jag frågar igen. Tänkte renovera och behålla de befintliga innerdörrarna, bara lägga på dörrspeglar på mina gamla innerdörrar från -64 och måla. Nu till frågorna Bra leverantörer av laminat dörrspeglar (de är släta nu) ? Ska man måla själv eller lämna in (har hört att sprutmålat håller
snabela: Jag tänkter mest på de rum där det finns flera öppningsbara fönster, ibland dessutom balkong-/altandörr. Det är speciellt i de fallen jag är sugen på att smacka ditt fasta fönster.
snabela: Jag köpte runt från GoB i Rottne. De levererar med övre och undre bleck (vita eller svarta), skönt att få det med på en gång. Jag tog 950 mm karmdiameter, 900-1000 intervallet var samma pris, drygt 6000 inklusive blecken. Ej öppningsbart. Lätt att montera, byggde en 8-hörning i 45x95 att skruva fönstret i. Fogskum som komplement. Det var i ett kök, blev fint men lite pillrigt med
Draven: Vad finns det att välja på här . Vi har ett stort fönsterpart 4x4 fönster på varandra med dom övre som vinklar 27 grader. Kommer förmodligen ej att se bra ut med markiser på utsidan ,men hur är det med persienner motorstyrda ?
egerskog: Hm vad kostar en dörr med måttbeställda gånggärnsplaceringar? håller nu på med att renovera mina innerdörrar då jag reagerade på det höga priset. limmar på en plastdörrspegel på båda sidor och målar runt på ändträt. färdig dörr =250:- x2 lamminat + lim 60:- en liter färg 70:- (räcker till alla) ~600/ dörr den blir som ny.
shine: Hej Banner! Kan du se min bilden eller inte? Jag fatta inte riktig hur fungera på den forum! MVH/ Snine
Jennie_och_Ola: Nej, det pris vi fått innefattar endast öppningsmekanismen. Rullgardinen tillkommer. Tycker det kan bli lite väl bra med 2800kr x 4 plus rullgardiner...
yonna: Denna solrika höst har verkligen 'värmt' mitt hus som också har stora fönsterpartier mot söder. Har hittills i höst endast kört rumsvärme om kvällarna. Jag har standardfönster och har kompletterat med helvita rullgardiner inköpta hos http://www.rollodin.se/ för drygt 300:-/st. Fungerar utmärkt både som insynsskydd och sommarsolskydd. Budgetalternativ 8-).
yonna: ;) men du, Hemmakatt, protesterade ju inte när du inspekterade mina smala dörrar ... Men visst - bygger man för barnfamilj bör man ta hänsyn till större slitage. Mina dörrar stängs väldigt sällan utan finns bara där när huset fylls av besökare eller man vill hindra jycken från att rulla runt i duntäcket.
snickar_lasse: tjenare! ta o titta på fönster från orama i lysekil,kanon fönster o prisvärda. ytterdelen är aluminium o innerdelen är komposit med spår för salning inv.
Gr8: Hej, Överväger att byta ut 8 fönster (4 st = 9 x 13, 2 st 9 x 11 och 2 st 7 x 11) + 2 altandörrar (7 x 20) inom en snar framtid och undrar nu några saker som jag hoppas att någon kan hjälpa mig att besvara. Jag bor i Stockholmstrakten. Någon som vet en bra fönsterinstallatör som de gärna rekommenderar? På ett ungefär, vad skulle ni tro att det kostar att byta ut fönster +
Gr8: Visst har jag lite erfarenheter av att byta ytterdörr + sidoglas eftersom vi gjorde det i somras (bor på Värmdö utanför Stockholm). Vi bytte ytterdörr + sidoglas på "huvudhuset" samt ytterdörr på vårt gästhus. Vi valde en dörrar från Diplomat (http://www.diplomatdorrar.se/) som känns helt ok både till kvalitet och pris. Vi valde klass 3 lås från ASSA. Tror vi betalde typ c:a 6
Zany: Jag tror jag vet varför mina inte immar, har den enda radiatorn under fönstren som har det enda syftet att "värma" upp takfönstren, annars värmer jag med golvvärme.
JPM: [citat] Visst kan man lära sig mycket själv om man har tålamod och gillar att pilla. Verkstäder lägger knappast om lås till nyare bilar, det betalar sig inte. Dessutom är det få tillverkare som säljer reservdelar till låsen. Eftersom det är så mycket elektronik inblandat så vill de inte att man ska meka själv
Honken1: NUB jag skulle vilja komma i kontakt med dig, kan du skicka IM till mig med mailadress tack.
JOS81: Kanske inte svar på just din fråga, men jag har massiva dörrar på bottenvåningen där de används mest och formpressade dörrar på övervåningen vid sovrum och vindsgarderober. Samtliga från Swedoor. Och skillnaden? Som att jämföra en kassaskåpsdörr med en kylskåpsdörr...
snickar_lasse: tjena!mest vanligt är att den stora spegeln är ner.ha de
Mikael_L: [citat] Har själv haft funderingar på att köpa begagnade furu-dörrar med speglar och måla. Men då huset i planerna ska likna ett 1910-1920-tals hus så tänkte jag nog måla med pensel i så fall. Ger lite mer den rätta "gamla hus känslan" Att sprutlacka dörrar kan jag inte se något problem med, är dock ingen expert, har endast sprutlackat en bil i mitt liv ;) . Gissar dock att för de
boxman_73: hur går det med alla problem?? Anledningen till min fråga är att jag har en del strul med samma tillverkare.
snickar_lasse: hej!om du inte redan köpt fönstret,så köp ett 11* 11 fönster istället,mycket enklare.om du inte vill förstöra omfattningarna,så ta bort listerna runt glaset,o knacka försiktigt,använd handskar o skyddsglasögon.när rutan är borta, kan du borra av karmen o ev hugga med stämjärn.drag ut karmen i småbitar. spika trä reglar runt om i öppningen, så du får ca 7-10mm drevmån runt
jojjeblom: Nu är dörren kapad, det gick bra med klingan :).
GunnarM: I min gamla föreningen med fatsigheter från -57 bytte man bara yttre delen av bågen i samband med fasadrenovering. I original hade vi haft kopplade tvåglasfönster, nu ersatte man alltså den yttre bågen med en i aluminium. Av någon anledning snålade de och satte bara i enkelglas i den nya bågen, trots att den var förberedd för två glas. Resultatet var helt ok eftersom de nya bågarna