P
Per: Jag har fönsterbänk monterad utan konsol under ett par fönster. De är fästa med skruvar rätt igenom virket in i fönsterkarmsvirket. I skarven mellan karmen och fönstebänken uppkommer det sprickor. Finns det något bra sätt att överbrygga skarven så den inte spricker?
0 svar · 2,7k läst
Sommartorparn
Sommartorparn: Jag skulle inte göra det i november, på grund av fukten, såvida ni inte har möjlighet att häkta av ett fönster i taget o stå o jobba med det inomhus. Det är ju viktigt att träet under kittet är torrt. Sedan ska varje lager torka. Arbetsgången är att skrapa bort det kitt som går att skrapa bort, grundolja falsen, grundmåla falsen o en bit upp på glaset (så att kittet fäster
1 svar · 4,0k läst
Kemi
Kemi: Vi har påbörjat ett utbyte av innerdörrarna i huset, valde att sätta Swedoor´s Compact, en formpressad dörr med massiv kärna, fint tyngd i princip samma som en trädörr, mycket bra ljuddämpning och väldigt fin yta på lackeringen.
5 svar · 14,7k läst
Faidros
Faidros: [citat] "Stödet är 30% av material- och arbetskostnader som överstiger 10 000 kronor. Du kan få högst 10 000 kronor i bidrag." Boverkets informationsbroschyr
17 svar · 9,1k läst
C
CalleMange: Jag håller inte med om att energiglasets beläggning är ömtålig. Visst får man vara försiktig när man målar, men det är egentligen bara metallskrapor, rakblad och dylikt som är skadligt för beläggningen. Energiglaset i en isolerglaskassett är oftast av en annan typ (mjukbelagt) och passar inte som enkelglasapplikation i ett kopplat 1+1 fönster. Energiglaset som används som
15 svar · 31,6k läst
A
Andy Panda: Tack för det fina svaret!
2 svar · 16,5k läst
it-snubben
it-snubben: Flera projekt samtidigt... har jag aaaldrig hört talas om att man kan ha :) Inte är du feg... snarare förståndig. Själv så står jag med kofoten i hand och vill riva badrummet men får inget rivningstillstånd från "regeringen" förrän sista listen sitter på plats i köket :rolleyes: När det gäller val att material så är det ju lite hugget som stucket. Ta det som är tillhands.
12 svar · 7,9k läst
·
S
sjoluan: Som ovan men använd ej färgskrapa, rakblad eller dyligt!!
7 svar · 9,5k läst
S
sjoluan: popnitar funkar alldeles utmärkt
2 svar · 9,8k läst
S
sjoluan: Som för mej då...... Skit i det!! Ingen kommer att märka nåt ialla fall!! Ingen har sagt nåt om mina försnster i alla fall! Precis som du inte märkt det hos nån annan heller.....
3 svar · 2,8k läst
M
matshermansson: [citat] Fast det är ju fortfarande ett innerdörrslås. Anlita en låssmed eller montera själv ett riktigt lås. Under förutsättning att dörren håller klassen. Den bör ju vara stabil.
2 svar · 3,4k läst
M
marjons: [citat] Hört historier?
16 svar · 7,0k läst
·
Kokosnöt
Kokosnöt: Yes, som jag trodde att det skulle vara. Då vet jag hur jag ska göra. Tack för tipsen.
2 svar · 2,8k läst
S
Sandwall: ok, tack!! Ska kika på dem. Någon som har satt in Velfac?
5 svar · 4,6k läst
Smacker
Smacker: [citat] Tack för svar. Låter ju lovande.
2 svar · 6,0k läst
S
Styx: Det blir fint med målad MDF. Vi kör med en lite skumgummiroller och det blir givetvis inte samma finish som sprutmålat, men ingen har anmärkt/märkt det hittills... Och priset blir ju ett annat såklart.!
5 svar · 3,5k läst
foppa72
foppa72: [citat] Om man inte redan har fönstren hemma kan man passa på att beställa 4 rutor i samma karm. MEN om man redan sitter på 4 nya PVC-fönster som man vill sammafoga är det ganska enkelt i alla fall, den tillverkare som jag har kan leverera en slags list som man sätter ihop fönstren med, listen säkrar genom att den träs in i en speciell skåra i vardera kanten på fönstren. Nedan
8 svar · 24,0k läst
S
surfarn: Till ett bastubygge så behöver vi köpa ett skjutbart glasparti till relaxdelen. Bastu plus relaxdel inryms i en sjöstuga om 12 kvadrat och kraven på glasdörrarna är i princip att dom ska vara tätare än ett vanligt glasparti till ett uterum, men samtidigt är det inte samma krav på isolering som man har i ett boningshus. Vi söker någon slags mellanmodell som inte kostar skjortan. Är
0 svar · 5,7k läst
B
BosseHansson: Är det inga fönster som är limmade? Då får man lite extra jobb om glaskassetten är limmad i ramen. Vilket är mer eller mindre krav på tex dörrar.
4 svar · 10,3k läst
B
BosseHansson: Lär inte skilja i pris mellan 20 och 21 modul då båda är standard mått. Värre är det om man vill ha typ 215mm hög
10 svar · 18,4k läst
foppa72
foppa72: Om det mot förmodan skulle finnas någon som finner det intressant kan jag nu informera om att valet föll på plåt. Smygar och bleck i samma färg (ljusgrå) tillverkas av plåtis. Samma lösning till både ytterdörr och fönster. Blir finemang.
5 svar · 11,8k läst
V
verktygsgurun: Allt går inte att göra online....ta hjälp av din lokale plåtslagare... S.
9 svar · 8,3k läst
R
Rogers stuga: innomhus i lagom värme, ej fuktigt och stående.
1 svar · 2,7k läst
R
Rogers stuga: Begär en besiktning av fönsterföretagets representant eller motsvarande. Var tålmodig.
2 svar · 4,2k läst
R
Rogers stuga: Sp fönster nya modellen Balans-mycket fina rekomenderas!! roger
1 svar · 5,8k läst
·
F
Frippen71: Se här: http://www.lindab.se/dokumenter/AiTakavvattning.pdf.
2 svar · 5,8k läst
C
CalleMange: Vill bara bekräfta några synpunkter utifrån mina erfarenheter. Det blir mycket svårare att få innanfönstren helt täta om man har övertryck, vilket oftast uppstår på övervåningen om ventilerna är stängda. Fönstervadd rullas och lägges emellan innan- och ytterbågar. Det är bra om det är ventilation mellan bågarna, men vi har trots att de flesta ytterbågarna i vårat hus är
11 svar · 14,0k läst
C
Carla: Jag nöjer mig med att hålen skall vara monterade utåt, att de skulle vara till för att vatten som kommer in mellan båge och karm tror jag inte på om det inte finns en dräning undertill på bågen som mynnar i karmen och sedan dräneras ut genom denna. Jag tror istället att det är kondens som skall rinna ut genom hålen. Fönstren består ju av flera kamrar, som i tjocklekens riktning
4 svar · 10,9k läst
Totte_S
Totte_S: Beroende på var du bor... närmaste plåtslageri kan nog klippa till en plåt fort som ögat.
1 svar · 4,6k läst
T
tpsoft: Men finns det nya som passar i karmen utan att jag ska behöva stämma upp ett nytt hål. HAde varti så lätt om man hade kunna köpa en ny tapp eller övergångsbit.
3 svar · 3,5k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.