Hallå alla,

jag har monterat en ny ytterdörr med sidljus (mörkgrå modell med fönster från Kilsgaard) i min tegelvilla och ska montera nya utvändiga smygar. Jag har lite beslutsångest angående materialvalet.
Det ska vara målat trä, men vilken typ?
ca 18x120 mm

• Färidigmålad MDF (sk fönstersmyg i byggvaruhusen) - tål den att sitta på utsidan? (måste målas om i rätt kulör)
  • Finhyvlad furu - oljad och målad
  • Ohyvlat trä - oljad om målad - vill undvika detta
  • Annan typ som jag inte har tänkt på?

(Samma typ kommer att användas när jag byter ut mina bruna kopplade två-glasfönster mot vita PVC-fönster.)

Undrar
Fredrik

• Gilla
VillaJF
  • Laddar…
I
Finsågad gran duger gott om du bara stryker shellack på kvistarna och grundar runt om (även baksidan mot murverket) innan du sätter upp dem. Vill du ha bättre kvalitet, gäller planhyvlad fur, men räkna med att det blir dyrt.

Sen kan du målningsbehandla med vattenburen färg på virket, men använd lösningsburen till grundningen (inte tvärtom). Du kan då byta ut den vattenbaserade mot en oljealkyd el. linoljefärg om du är pigg på att måla ofta och då först skrapa. Annars är vb färg bara att stryka över. Men se till att du får en färgkvalitet som är värmebeständig. Det blir gärna lite för hett av reflexerna från fönsterglasen vid viss årstid i fönsternicherna/-smygarna.

Och så ett litet tips för att få färgen att hålla bättre. Ta ett sandpapper och bryt kanterna. Dvs. runda av dem genom att dra sandpapperet diagonalt över de skarpa hörnen på virket. Då får färgen något att fästa vid. Annars blir det ingen färg på hörnen (även om det ser så ut) och den förtunningen i färgskiktet gör att fukt tränger in och reser upp färgen bakifrån.

Jag skulle välja en plåtvinkel, i alla fall runt fönstren. Om du monterar in fönster som är nästan underhållsfria, har en underhållsfri fasad så varför skall du sätta dit en trälist som skall underhållas. Nej, beställ hos en plåtslagare en plåtvinkel i rätt kulör och storlek. Det blir snyggt och underhållsfritt.

• Gilla
Hahahoho
  • Laddar…
Bror skrev:
har en underhållsfri fasad så varför skall du sätta dit en trälist som skall underhållas. .
Det är också min osikt . Eller varför inte använda en av dom metoder som lämpar sej för ett tegelhus.... och putsa fram en fin anslutning?
gaia

Tack för bra svar. Nu återstår bara att välja...:)
/f

Om det mot förmodan skulle finnas någon som finner det intressant kan jag nu informera om att valet föll på plåt.

Smygar och bleck i samma färg (ljusgrå) tillverkas av plåtis. Samma lösning till både ytterdörr och fönster.

Blir finemang.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.