C
CalleMange: Bifogar en bild på halvfransk respektive helfransk dörr. Hoppas skillnaden framgår.
15 svar · 19,9k läst
·
S
snickerboa123: Massproducerade fönster där inte virke väljs ut på rätt sätt, håller i utsatt läge ca 5 år. Är man petig med målningen så kan dem hålla längre. Väljs kärnvirke i fönsterna så håller dem i 400år.Omålade!!
6 svar · 5,5k läst
L
llt2: Jag har just provat att dra ihop 3 nya SP-fönster med varann m.h.a. karmhylsor. Döm om min förvåning, de förborrade hålen är på olika höjd för vä/hö. Det diffar ca 3 mm. Jag trodde det skulle vara en barnlek att montera, men nu får jag plugga den ena sidan och använda karmskruv istället. Har ni andra erfarenhet av hur förborrade hål är placerade? /Leif
11 svar · 22,3k läst
·
0
000hello000: Gysinge har också dörrvred, i järn och mässing.
7 svar · 3,9k läst
A
andybeeee: ok thanks for the advice. Will give it a go.
2 svar · 2,4k läst
Z
ZeroX66: Tror att tätningslisten var fel ,men det skadar aldrig. Tror att jag har hittat felet, men vi får se i morgon hur det ser ut. Tittade på fönstret och jämförde som Bror sa och det verkar som fönstret har varit med om detta innan eftersom det buktar på några mm. Alltså i nedkant och upptill var det ingen springa ,men det fanns det på mitten. Nu har jag satt 5cm tätningslist i hörnen
9 svar · 7,1k läst
Z
zingo: Förra året renoverade jag invändigt delen runt loftfönstret på torpet. Tapetserade fint. När jag senast var där visade det sig att tapeten blivit delvis förstörd i en väggskiveskarv av något som såg ut som en vattenläcka som runnit ned bland mus-skit och sedan vidare ut genom skarven. Men i går när jag beslöt mig för att röja i det hela (från utsidan för att inte förstöra
0 svar · 4,1k läst
·
C
CalleMange: Beroende på hur ni menar att krossat glas ser ut kan det nog finnas några varianter. Den jag tänker på kallas "iskross" och ser ut som små kristaller. Om iskross är det exakta handelsnamnet eller det bara kallas för det vet jag inte. Vår glasmästare kallade det så iaf.
6 svar · 2,6k läst
Gamla Björnhyttan
Gamla Björnhyttan: Någon som kan råda. Jag har ett mycket gammalt slaggstenshus och ska byta entrédörr. Idag sitter en enkeldörr som är insatt på 40-talet. Pardörrarna som är original har hittats och ska ersätta den nuvarande fula dörren men saknar karm. Är det något man kan snickra ihop själv tro? Någon som kan råda tillvägagångssätt? Det är dörrarna bakom motionscykeln som ska ersätta
0 svar · 6,2k läst
·
M
mbjornbe: Tack för alla bra svar och tips. Kollade lite snabbt på hygrometern och den visar just nu på 52% för inomhusluften. Värre i trorpagrund och vind. Men det är en helt annat fråga :) /Michael
20 svar · 10,4k läst
A
andersmc: Du menar bara måla i stället för tapet etc? Ja, det går väl bra. Tapet/väv håller ju bättre, men man måste inte ha det om man vill måla i stället.
3 svar · 4,4k läst
Masses
Masses: Hej Anders! Bra att veta. Det blir slagdörrar ifrån Diplomatdörrar för mig....
7 svar · 4,2k läst
H
hakan_wallin: Hej, Jag skulle vilja ha väl ljudisolerat mellan rummen i huset och har konstaterat att dörrarna lär vara de som släpper igenom mest ljud. En bra massiv innedörr kostar ca 2000kr inkl karm. Kollar man t ex på Bauhaus så har de en någorlunda slät ytterdörr för 2800 kr inkl karm. Dvs inte nåt jätteskillnad i pris. Kan man använda dem som innedörrar? Skulle de se konstigt ut? FInns
0 svar · 3,0k läst
FredrikR
FredrikR: Betalade 485.-/dörr hos Lucklackarna i Säter. Spegeldörrar i furu.
6 svar · 32,1k läst
morsan
morsan: Om du gått igenom alla dina fönster och kollat tätningslister och att det inte blåser rätt in vid karmarna så tror jag att du kan få nästan samma effekt med rullgardiner eller bara en slät gardin som täcker hela fönstret, bara det bildas ett lager stillastående luft till.
2 svar · 8,9k läst
B
Björken hemma: Det är polarfönster som älvsbyhus använder (tidigare dotterbolag till Älvsbyhus). www.polarfonster.se
1 svar · 4,4k läst
R
rug: [citat] Låter som att en låssmed får fixa spanjoletten :) Resterande lås/kistor/cylindrar ger jag mig nog på själv. /Calle
15 svar · 9,3k läst
M
martin_skold: det löste sig. -Pappa fixar- ;)
1 svar · 4,0k läst
P
påG: Jag undrar om någon vänlig själ skulle kunna tänka sig att sätta in bilder på nyggt hus som har 80-fönster. Vi ska ha långa (ner till golv) 80-fönster på vissa ställen och vanliga 130cm långa men 80 cm breda på andra ställen. Kollar på nyggda hus för att få en uppfattning men det är så svårt att veta vad det är för mått. Kanske någon har en hemsida eller kan lägga upp
0 svar · 2,1k läst
J
joije: Är på jakt efter prisvärd ytterdörr och sidoljus för att ersätta det dragiga paketet med extra innerdörr från 1960. Huset är funkis-stil, så allt med allmoge-känsla går bort (dvs byggmax, coop, bauhaus lågpris). Vill helst ha en vit lackad slät dörr med runt fönster. Inga som helst problem att hitta från tex dooria och diplomat, men det rusar iväg i pris till uppåt 12-15.000:-.
0 svar · 6,4k läst
D
Donald Trump: Klippa av några korta remsor av ett plastband och sätt upp dessa under taket med häftstift så att de fladdrar lite i vinden och skrämmer bort fåglarna.
3 svar · 8,2k läst
J
jazzgossen: Enligt den här tråden är meningen med överblecket (droppblecket) att transportera ut fukt som hamnar mellan väggen och fasaden ovanför fönstret. Det är ingen som kör blecklöst som har fått problem med det?
5 svar · 18,5k läst
·
T
Tycho Brahe: Jag tog bort det med rakblad, efter att skummet torkat så var det inget problem. Det släppte jättelätt. Jag försökte direkt efter att jag kladdat, men då var det bara segt och kletigt.
6 svar · 9,5k läst
F
frohike: Normalt står föreningen för Ytskiktet på din dörr. Du äger dörren. Det normala kravet som brukar finnas är att ny dörr skall vara likvärdig den gamla till färg och struktur så att den inte sticker ut förmycket mot andra dörrar i uppgången.
5 svar · 10,3k läst
Z
zachris: Jag köpte till slut Schüco. Transporten gick väldigt smidigt och inga skador uppstod under vare sig transport eller montage. Det största skjutdörrspartiet har måtten 4000 x 2100 mm och det största fönsterpartiet 4000 x 2400 mm. Vi är mycket nöjda än så länge!
5 svar · 4,4k läst
H
Habbe: Har kollat våra vanligaste dörrtillverkares sortiment efter en slät ytterdörr i ek. Tyvärr är det så att de enkla släta kostar lika mycket som de mer avancerade strukturerna. Tycker att slätt fanér borde vara aningen billigare. Undrar om någon har ett tips med ett cirkapris på en slät ekdörr alternativt en med 4-6 vertikala spår infrästa. Tack
0 svar · 1,9k läst
E
esox71: Vårt hus liknar det på vänstra bilden och vi bytte våra brunlaserade 70-tals fönster mot helvita. Vi satte även dit vita foder och bleck. Det blev kanonsnyggt. Vi ska även måla fjällpanelen i någon grå nyans. Allt brunt och svart ska bort.
4 svar · 21,6k läst
·
P
peter.holm: Det som styr detta måste väl vara hur mycket som sugs ut ur huset, dvs om man har en frånluftsfläkt som blåser ut ett visst antal kbm luft per timme så måste man ju "föda" den med inluft. För lite inluft så blir det tjuvdrag i dörrar och fönster.
2 svar · 5,0k läst
morsan
morsan: Lite Googlande gav http://www.osbysnickeriprodukter.se/fonster_o.htm http://www.rundfonster.com/2.html finns säkert flera...
1 svar · 3,0k läst
J
jazzgossen: Menar du fönsterbleck? Det går att göra själv. Titta t ex på den här tråden för lite råd.
1 svar · 5,4k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.