Fönster & Dörrar
Sonia: Jag kan inte göra annat än hålla med Stephan B. Våra grannar köpet också fönster genom polenshopping.se. Leveranstiden tog 4 veckor men samma datum de sa vid beställning att de är klara fanns fönstren hos vår granne!
-nila-: Tack för förklaringen. En bild skulle vara mkt intressant. :)
Froddan: Jag har samma fenomen i mitt sovrum, gammalt tvåglas och bara när fönstret är öppet (på glänt max 1 dm med en fönsterhake eller vad det heter). Min teori är att när fönstret är öppet smiter varm (fuktig) inomhusluft in mellan inner och ytterbågen där normalt med stängt fönster bara kall torr ytterluft cirkulerar. Då kondenseras den varma fuktiga luften mot det kalla
Rogers stuga: Träfönster är alltid att föredra. går alltid att laga. färg på alu håller kulören 7-10 år. vita ca 15-20 utan problem.
ReasonMan: Tack för de olika svaren. Ska kolla med Spectratec. Låter intressant
zniff: E den mellan fönster o karm? Isåfall troligtvis inte. annars skulle jag nog tagit bort den, såtillvida fönstret är väldigt utsatt för väta (och att det därmed fanns en anledning till att man har gummi)
BosseHansson: Kanske borde framgå vart du bor om du vill ha tips på lokala firmor. Annars är de nog bara o chansa på någon som gör reklam på blocket eller liknande.
perra i skogen: Det ska inte vara några problem att använda dom. Använd bara inte för långa skruvar :D :D . Ja lade mellan ca 5mm mellan fönster och dörr så jag kunde dreva i lite isolering i mellan.
JPM: För godkända lås får du räkna med att det kostar lite mer...
Pepparkaka: Här finns mer: http://butiken.tryggahem.se/?cat_id=24&sct_id=18
vonSassen: FÖNSTERLÅS finns att köpa bl.a. på nätet hos www.laskompaniet.se som har prisvärda sådana. De har god service och jag är mycket nöjd med de fönsterlås jag köpt där. Sammanfattningsvis ska de förstås bara låsas när man inte är hemma. I första hand är de att anse som inbrottsskydd. Men om man är orolig för sina barn, så finns det ju handtag med en knapp/regel som trycks in
Skruttis: Vi har Elite-fönster i trä med utanpåliggande spröjs som också är i trä. Det är inte så fasligt mycket underhåll på dem trots att det är trä och de är från -75. Jag skulle se det som ett alternativ om det är svårt att få tag på annat. Som Maggan9 skrev så är träpluggen den svaga länken i det hela. Behövs bytas ut bortemellanåt.
Anonymiserad 23608: Större hål är lämpligt att plugga igen innan spackling. Borra upp hålet så att det blir runt och limma fast en bit rundstav i ditt nya hål. Kapa rundstaven så att den är ett par mm kortare än dörrens tjocklek och spackla ut resten.
GoForIt: Ja, det kan ju vara en god idé. För framtiden om inte annat..
fstodne: Ja jag köpte ett rejält fönsterparti samt en altandörr. Fick allt på några veckor från att måtten tagits. Fick hjälp med att sätta in dem men gjorde smyg själv. Rejäl skillnad mot tidigare fönster. Riktigt bra.
danne-d: Söker förslag på hur man ska behandla teak dörrar. Verkar finnas lite olika alternativ från teakolja till "Brenna". Vill helst behålla den fina träfärgen. Tacksam för synpunkter:)
007: [citat] Du menar motstående karm (den sidan med gångjärn på)? Skulle kanske funka, enda problemet då är väl att det blir en glipa mellan fodret och karmen. Kanske går att fylla med nåt, t ex latex.
sjoluan: Glömde att stänga fönstret i natt....... Regnade ganska mycket! Eftersom jag har vändbara så regnade det inte in men fönstret blev skinande rent (på utsidan)!!
Bror: Det borde inte vara några större problem med att flytta fönstren längre ut, dock bör de sitta innanför luftspalten som är bakom ytterpanelen. Problem som kan uppstå, finns det något att fästa fönstren i när de flyttas ut, blir salningen på insidan djup och ventilationen i huset är minder bra kan kondensproblem uppstå. Är det självdrag i huset som ju är det vanligt i ett
gaia: [citat] Ha en riktig trevlig helg OlaF! Tackar så jättemycket! "uppställningsbeslag" var ordet och jag surfar på rätt grejer nu! taksam gaia
A. Bladh: Hej! Jag har köpt ett Eksjöhus och har upptäckt ett framtida problem och undrar nu om detta är gjort efter gällande byggnormer, vilket Eksjöhus hävdar. Numera använder dom ingen plåt över fönstren utan det sittet en liten plåt innanför övre fönsterfodret, se bild. Jag säger inget om denna metod i sig, men när jag kikar in under fönsterfodret så är ändträna bakom fodret
Kika: Någon som vet vad det kan kosta att få en dörr sprutlackerad?
lier: Ops så att det gällde mellanglas, vi hade utanpå liggande det kanske e billigare.:p/Linda
Marive: Måste ju bero på slutresultatet? Ser du inte någon skillnad så måste det ju vara godkänt. Men om åtgärden ska utföras på grund av avvikelse färg så hade jag nog inte godkänt avvikelse i struktur jmf. sprutmålat / penslat.
OlofChrister: Mittpost eller inget alls! det röstar jag på. Jag, som fler här som det verkar, tycker att man ska renovera "varsamt". Har man köpt en 50-60 -tals villa med tegelfasad så ÄR det en 50-60 -tals villa med tegelfasad. Visst, man kan byta fasad och fönster och tak och... Jag tycker man ska respektera "epoken". Det finns väldigt många exempel på renoveringar där man senare undrat hur man
verktygsgurun: Pris kan du få av din plåtlsagare där du bor...Anledningen till att det blir dyrare är att din plåtslagare troligen inte har en sån alu-plåt hemma i den färgen och han får beställa från tex Lindab eller nån annan leverantör...så du kommer troligtvis att få stå för frakten och dels att alu e lite dyrare än vanlig plåt..Kan ej skillnaden i kronor tyvärr... S.
Byggherre: Här är en länk till ett svart hus med vita dörrar: http://www.pixbox.se/alb_show_id509885_page0.html