Fönster & Dörrar
Sommartorparn: Illa åtgågna på vad sätt? Är det bara bågens understycke som är murket, så kan en snickare lätt skifta ut det. Svårare kanske om det är själva karmen. Skulle heller aldrig byta 50-talsfönster mot moderna underhållsfria. Fönstrena är en så viktig del av husets utseende. Man ser många exempel på fönsterbyten som förfulat hus.
ewilman: Hej Hur ser en sådan kopplingslist ut ? Du kan inte ta ett kort på listen så man kan få se hur den ser ut.... Det skulle hjälpa mej jätte mycket för jag vet inte hur jag ska göra ! måste bestämma mej innan jag beställer fönsterna . Tack fpå förhand /ewilman
Sommartorparn: [citat] Om du använder en spröjspensel så behöver du inte maskera. Du ska ju ändå måla någon mm ut över kittkanten på glaset så att färgen tätar mellan kitt o glas. Med maskeringstejp antar jag att du riskerar dra bort färg från glaset. Samma med rakblad som riskerar skapa glipa mellan färg o fönster. Bättre måla på frihand. och sedan torka bort färgstänk på glaset med
Snailman: Jag har sett att det finns ganska billiga tvåglaskasetter, tror det var på blocket? iallafall hos någon som säljer plastfönster billigt.
christiancarlsson: Hej! Har ett fönster en bit ifrån duschen och badkaret, brukar hamna lite vatten men inte oroligt mycket. Förra ägaren målade detta hel vitt. och la mycket färg i skarven mellan fönsterbräda och själva trä ramen som går runt fönstret, min fråga är Kan man täta denna skarv med silikon?(vit silikon då förstås) Blir ju även en skarv runt listerna som går runt fönstret om det
jedwardh: Har varit runt och kollat på K-Rauta, Bauhaus, Hornbach och Silvan i Göteborg men kan inte hitta en lång fönsterbräda. Den skall helst vara 290 med 300 funkar också. Någon som vet vart man får tag i en? Eller e den enda lösningen att tag två stycken?
zniff: Måtten på kitet från jysk e 100cm brett. Lamellerna e alltid över 200cm, så att man själv kan klippa av dem. 150pix. Tog några bilder. OBS, två rum m spegel. http://www.minhembio.com/zniff/137279/edit
gaia: [citat] nja, man får så många köldbryggor i form av metallist kring varje 3-glasruta så värmevinsten ser tveksamt ut i mina ögon. Ju mindre ruta destå större värmeförlust. När man mäter standardrutans ( gissningsvis 1m x 1,4m) isoleringsförmåga så är det medelvärdet för mitten och kanterna som rapporteras som U-värdet . Tätt vid metalkanter är det nog sämre än i
marjons: [citat] Har likande problem och undrar om någon vet någonstans man kan köpa liknande spröjs på löpmeter eller efter måttbeställning...?
Jojdass: På www.byggmax.se ser du vad de har i lager i respektive butik...du ser oxå bilder på de olika dörrarna.
imported_Byggaren: Om du menar med 'luckan' menar springan mellan karm och vägg och denna inte är för bred (max 10-15 mm), så rekommenderar jag att du fogar igen med elastiskt material som tätar till så att fukt inte kommer in på baksidan av karmen, för då ruttnar den med tiden. Är springan för bred kan det hända att du får anlita någon som vet hur man delar upp fogen på två parallella fogar. Över
andersmc: Med största sannolikhet är det likadan karmar och gångjärn på de olika dörrarna.
kerran: ja.som rubriken lyder,har tänkt att det ska bytas 6-7 fönster och en ytterdörr...anser ni det bäst att köpa fönster och anlita en snickare att byta fönster?eller kan man anlita någon av dom företag som annonserar här och där att räkna och ge offert och möjligen då göra jobbet?har nån erfarenhet av olika företag som "lever på" fönsterinstallationer?hur har det funkat?är det
handersson: ögla över krok vill jag inte ha, har titta lite på Traryds H-hängda med spanjolettlåsning. Tack för era inlägg! //Håkan
trojlee: är det med full montering så låter det helt rimligt.... / M
Sanna: Hej Lotta! Vi har haft problem med våra aluminiumbeklädda Trarydfönster. Vi har dock ingen stark kulör, utan naturanodiserade (alu färg alltså). I varje hörn på de öppningsbara fönsterna är det märken i form av små stjärnor. Vi reklamerade fönsterna direkt, och i somras var en representant från Traryd ute och tittade på dem. Vi blev då upplysta om att för det första ska man
48:an: :eek:Vitt, kvadratiskt/liggande rektangulärt fönster upptill. OMgående leverans dvs lagerfört - finns det?
Fönstermontör: Kopplade fönster 1+1 har en bred luftspalt mellan glasen som gör att det får ett lägre U-värde än en 2-glaskassett. 2-glaskassetten kan däremot fyllas med Argon, och då komma ned till U-värde 1,6..
mattiaswahlberg: Vet inte hur brandskyddet är byggt men om man kan det så låter det OK. Skall snacka med min lokala handlare.
Anna_Robban: tror att man räknar priset på det viset att man tar måttet från ett "vanligt" fönster och sen brukar det vara prispåslag med 3000-5000:- beroende på leverantör. Vi kollade ett trekantsfönster med basen på ca 1m ( bla.från Elite) och det kostade runt 10000:- så dom e ju inte billiga. Hörde med en lokal snickare och han trodde det skulle gå på max 5000:-, så det lönar sig att kolla
trojlee: ahaa...så ser min "tredje" hake ut(3:e läget)...men innan det vädringsläget har jag två lägen som man låser fast med handtaget... / M
Harrieth: Det finns ju list av spröjstyp på löpmeter. Sedan kan man kapa själv med en kap/geringssåg. Har läst någonstans att det finns väderbeständig tejp (Tesa Outdoor) som klarar växlingar mellan -20 upp till +90 grader. Jag har inte provat själv, då vi har fasta spröjs i våra gamla fönster, men det är nog viktigt att man är väldigt noggrann om man ska göra egna spröjs. Lycka till!
Frederick: Hej, Är det någon som har några tips på hur man skall gå tillväga när man isolerar runt ett takfönster? Är det bara att fylla på med isolering så gott det går, dvs täcka ända fram till råspont, eller måste man lämna utrymme för luft att cirkulera mellan kuftspalt och fönster? Man måste ju isolera utrymmet i själva luftspalten (i mitt fall ca 5cm luftspalt, mellan masonit och
gaia: [citat] tror inte det ... där har man samma arbetsmiljökrav som här. Blästringsmetoden har tagit över där också. Kanske en och annan konstnär/hantverkare syslar med sånt men då blir priset därefter ;). gaia
verktygsgurun: Kika i sp fönsters balans eller Mockfjärds Premium fönster. Grymt snygga Alu-klädda fönster.
attila: Hej... Vi ska byta altandörr till terassen och sovrummet och tjejerna i huset vill gärna ha dörr som man kan ha i ventilationsställning (både sido- och bottenhängd). Velfac är det enda tillverkaren som verkar ha denna lösning, fast deras PVC diskuteras lite här...känner ni till andra tillverkare? Alternativet är att byta till vanlig altandörr, men vilka säkerhetslösningar finns då,