Har satt in lite nya fönster i min tegelfasad. Fönstrena sitter innanför teglet jäms med isoleringen och därför har jag tänkt mig att ha ohyvlat virke i fönstersmygen som jag målar. Frågan är hur jag bäst sätter fast trät. Har provat på en del fönster att limma med konstruktionslim för utomhusbruk och det fungerar även om det blir lite elastiskt och det kostar också en del. Finns bättre sätt?

Ser på gamla hus att de har spikat fast smygen. Köpte då en spikpistol för att se om det går att spika i teglet, men spiken (70mm) böjde sig och ibland så blev det en skärva i teglet. Däremot så gick det bra i fogen, men det gäller att träffa rätt. Borra och plugga går ju alltid, men det är rätt mycket jobb för ett helt hus. Spikplugg kanske är enklare?

Kommentarer?

Var i samma situation som du under semestern. Jag valde att borra, plugga och skruvar fast allt i teglet, eller rättare sagt i bruket eftersom det är lättare att borra i det. Sedan fogade jag mellan smyg och tegel.

Spikplugg funkar säkert men du måste ju ändå borra så du sparar egentligen bara peta-in-plugg-i-hålet momentet.

Fråga appropå detta - hur fäste ni smygen i fönstret, eller gjorde ni inte det?

Jag drog en sträng fog på smygens kant och sen tryckte jag dit den och skruvade in i teglet. Tror inte man behöver fästa den i fönstret, skruvarna i teglet räcker gott. Jag fogade mest för att det skulle bli tätt. Alla smygar var ju inte helt spikraka och inte karmarna heller för den delen.

Fler bra lösningar på infästning av smyg?

Stålspik fungerar ypperligt ,men spika i fogen. Annars hade jag monterat en L formad plåtlist eller Alu list ( L-profil) som är bockad i cirka 80 grader. skruva fast i fönstret o sedan spänner plåten mot teglet. Blir tätt o snyggt.

Har sett dessa plåtar. De är enkla att montera. Normalt sitter de på hyreshus med tegel. Antagligen för att det är underhållsfritt och enkelt. Gamla villor brukar ha smygar i trä och jag tycker att det är snyggare också.

Vilken sorts spik är stålspik? Får ju inte rosta sönder, har provat med galvad spik tidigare som jag skjutit med pickan.

Stålspik är en spik som är härdad och alltså stenhård med en sån är det inget svårt att spika i tegelfogen. Finns i vilken bugghandel som helst.

SA.

Någon som vet vart man kan beställa L-profil fönstersmygar online behöver även nya fönsterbleck.

// Snozzi

Allt går inte att göra online....ta hjälp av din lokale plåtslagare...

S.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.