Fönster & Dörrar
jon: Tack! Det var det jag började misstänka... Har inte hittat någon annan märkning på fönstren. Brukar märkningen sitta gömd någonstans?
Rogers stuga: Jag har stor erfarenhet av fönster och vet att både Era och Sp har bra fönster-bara att välja !! Roger
pokergirl: Vi håller på och renoverar vårat kök och allrum, där har vi tidigare haft vitmålade fönster men jag är osäker om det blir snyggt, vi kommer att ha antikbetsat innertak. Har försökt ta bort den vita färgen för att betsa fönsterna i samma färg som taket men det är totalt hopplöst, det vita sitter kvar i träet hur mkt jag än jobbar. Frågan är om man ska måla fönsterna vita
gaia: [citat] 1/ Är det så klokt att riva ut ett tidlös gedigen parkettgolv av den gamla sorten som kan slipas och oljas eller lackas om till nyskick för ca 200kr/m2 (ny kostar gott över 1000kr/m2 i material att lägga idag ) för att ersätta det med en låtsas trägolv för ca 300kr/m2 ??? Ni kan lägga ett klickgolv ovanpå utan att riva det gamla. Det gamla parketet kommer säkert att bli ett
Sommartorparn: Håller med föregående om att bara ta bort det lösa, samt olja o grundmåla ut på glaset innan ny kittning. Om fönstret inte tidigare har målats med linoljefärg kan det vara värt att skrapa ner till trärent och börja från början med oljning o hela programmet. Fönster mår inte bra av att ha för många färgskikt ovanpå varandra. Inte heller om man tar bort färgen behöver man ta
fjalar: Måla tunna lager med linoljefärgen, annars uppstår problemet! Vet av erfarenhet:o
Schonas: Jag var lite otydlig med vilken storlek jag sökte, men hur som helst så sökte jag ett lite större fönster som jag ska sätta i en innervägg (mellan 2 rum) Jag har nu hittat ett från Lundbergs och beställt ett via Beijers 700:-, men tack för tipsen!
Olleg: Tillslut lämnade jag in för glasning och kittning och priset blev 250kr. Nu ska jag bara låta kittet torka någon dag, slutmåla och sen hänga upp.
saturnus: Ja precis. Om dörren "hänger" så är det översta gångjärnet som skall bockas från dörrbladet, och det nedersta mot dörrbladet.
Kirsi: Har någon erfarenhet av fönster från skånska byggvaror ? De har isolerglas med U-värde på 2,7 och Energiglas med U-värde på 1,8 till ganska bra priser. De ser dessutom ut att passa bra till en kåk från 1925 :D
Johan Gunverth: [citat] Skicka iväg en offert och se vad du får för svar. Jag fick 20% rabatt utan att be om det.
petersson79: Nån som har erfarenhet av Järvsö ytterdörr som Hornbach säljer rätt så billigt, 3290 inkl. karm?
mr_dan: Ingen byggretur i närheten, vad jag vet. Värnamo. Jo jag fuderar på att spara dem i nåt hörn i garaget. Det jag vill veta är väl mest om det är lönt att spara, fast det förstår jag kanske iallafall. Annars hade jag slängt dem för länge sedan. Finns det några exempel på renoverade dörrar på forumet, så jag kan få en bild av hur det kan se ut?
plattsättare: Jag brukar använda PP100 för snickerier som är utsatta, för slitage eller köldras i t.ex djupa fönstersmygar. Proffsmålare "proffsfuskar" ibland med våtrumsspackel för snickerier inomhus, den är lite hårdare än vanlig väggspackel men mer lättslipad och billigare än snickerispackel. Alcro har en bra vattenlöslig snickerifärg för innomhusbruk, Milltex v-slip (grundfärg) och
frasse: Vi köpte Tanumsfönster till vårt hus för 4 år sen. Efter ca 3.5 år hade färgen spruckit bitvis på ett flertal fönster, dörrar och karmar, speciellt där beslag hade perforerat färgen. Enligt Tanumsfönster kan detta inte reklameras då garantin för ytskikt är 2 år. Jag har inte riktigt fått svar från dem om de anser att det är naturligt att detta händer och att ett vanligt
Sundis: Hej, Vi har köpt skjutdörrar från ERA som vi är väldigt nöjda med. Dom säljs via www.fonsterbolaget.se. Vi gav dock 30 000 för våra som är 3690X2090, i 3-glas med tillägg för super argon. Det är nog svårt att hitta billigare som har bra kavlitet, dom ligger nog runt 30 000. Men din ide om Tyskland är kanske inte så dum. //Martin
JonasHolm: Coop har bra rabatter (15% tror jag) om man är medlem, Kolla där...
Sommartorparn: Har inte något svar på din fråga, men kom att tänka på att alla på forumet kanske inte vet vad en "homeja" är eftersom det är en sydsvensk företeelse. Det är helt enkelt ett halvrunt fönster som man hade i nederkanten av taken ovanför ytterdörren för att släppa in ljus i farstun. Om du kan visa en bild på ditt byggprojekt så kanske du lättare får svar på din fråga.
Snurre: Söker en brandklassad ytterdörr till ett pannrum. Letar efter något "stalliknande" eftersom pannrummet håller på att byggas i just en stallbyggnad. Någon som har förslag eller länkar?
Faidros: Du kanske kan montera fönstret så att det hoppar ut om hästen börjar sparka på det. Men då kanske hästen också ramlar ut.
bastuvagnen: Hej, Vi skulle också köpa dubbeldörr men konstaterade också att det var dyrt och att vi inte hittade den vi ville ha. Så vi kollade runt med snickare runtom i sverige och tro det eller ej men vi det blev billigare. Så vi ritade vår egen pardörr och fick den sen gjord av ett litet snickeri. Och för oss blev det mycket billigare än att köpa en från de stora dörrtillverkarna och sen
Pesco: silvan har bra utbud vet jag nu
Pesco: Grågrönt hus söker ny ytterdörr. Gärna: - träfärgad - med rektangulärt liggande fönster upptill - till bra pris - och snabb leverans Var finnes sådana i Sthlms-trakten?
Tornhill: I gamla fönster har du oftast ett spröjsat fönster ytterst och ett med inga eller färre spröjsar innerst. I ytterfönstret har du inga tätningslister, vilket du däremot har i det inre. På detta sättet får du bättre isolering (än med englasfönster), men du vinner inte skyddet mot väder och vind och det enklare tvättförfarandet. Det borde väl fungera att göra som du har tänkt
klaskarlsson: [citat] Jag jobbade på Entre-matic, numera ingår det i Besam, som gör just automatiska dörrer. Vi använde alltid elektromekanisk öppning. Och då talar vi om relativt tunga ytterdörrar med 1,2 eller tom 3-glas fönster. Så att få en innerdörr i masonit eller tom skivmaterial att öppna sig på ngn sekund är inte så svårt. Frågan är vad det får kosta. Det är ganska hög kvalitet
GustavL: Måste säga att jag gillade utseendet på dom, defenitivt att föredra framför vanliga plast-ditton, funderar på om dom passar in i den övriga designen, var negativ först men jag tror faktiskt det skulle bli riktigt fint med dom :)
saturnus: kul med lönndörr, men kan det inte bli häftigare med att skruva fast en billig bokhylla på dörren..........blir liksom mer James Bond stil då