Någon som har erfarenhet av Qvesarums ytterdörrar i återvunnen teak ?
Vilken kvalité och är de någorlunda formstabila ?
Eller någon som känner till andra firmor med liknande dörrar ?
Vi är ute efter parytterdörr + enkeldörr i trä.

Qvesarums dörrar verkar fantastiskt fina även om jag inte sett dom i verkligheten. Däremot har jag sniffat en del på dörrarna från Bovalls och dom tycker jag du också ska ta en titt på som ett alternativ. Otroligt välbyggda dörrar med superkvalitet.

Vi har Qvesarums parytterdörr Ekestad
c.jpg
(bilden lånad från Qvesarums hemsida)

Vi tittade på den innan vi köpte den för att se om de motsvarade bilden på hemsidan. Och vi frågade om hållbarheten. Vad jag kan komma ihåg tyckte de att den nog borde hålla i 200 år. Vet inte om det är korrekt, men vi tyckte mycket om den då och gör fortfarande, efter snart två år. Bättre hade vi inte kunnat få tag i!

/EB

Hur är det med U-värde på en sån tros?

Håller med Mathias om att Bovalls slår allt. Men när man ska pröjsa blir det svettigt, speciellt om man vill ha att Bovalls ska göra ytbehandlingen. Typ 30.000.

Har ingen aning om U-värdet på Qvesarums teakdörr, men jag antar att det är uselt. Det bryr vi oss inte om, gjorde vi det skulle vi sätta i en tätningslist.

Men vi har kattlucka i hallen, dock inte i dörren, och där kommer det in rejält med luft i vilket fall.

Men numera har Qvesarum även isolerade dörrar, det fanns inte när vi köpte vår.

/EB

Vi har fått offert från Qvesarum och det är isolerade dörrar, verkar mycket fina.
De ligger helt klart bäst till hittills !

snabela skrev:
Håller med Mathias om att Bovalls slår allt. Men när man ska pröjsa blir det svettigt, speciellt om man vill ha att Bovalls ska göra ytbehandlingen. Typ 30.000.
Kan man köpa deras dörrar obehandlade?

Nog är dörrjäklarna dyra alltid - man kan ju undra om det är värt extrapengarna mot Q-dörrarna tex som verkar ligga väldigt bra till prismässigt.

Å andra sidan finns det ju inget snyggare än sinus-panelen Bovalls har på några av sina dörrar och de kan man inte få hos Qvesarum.... 8-)

Hejsan.

Vi beställde nästan dörrar från Qvesarum, innan vi fick kontakt med några som hade köpt därifrån.

Problemet är tydligen skiftande kvalitet, ibland mycket fina, ibland med stora synliga lagningar/färgskillnader i de ingående gamla bräderna.

Dörren vi kollade på hade varit avsedd att ha som oljad, men fick målas i stället, för att överhuvudtaget kunna användas (enligt ägaren). Jag bör väl tillägga att i mitt tycke hade jag inte tvekat att ha den dörren, med de lagningarna och färgskilnaderna synliga i vårt hus, det var ju meningen att det skulle se gammalt ut.. (Båda lagningarna var av typen infällningar, där det sannolikt en gång hade suttit något, den ena ca 5x10cm och den andra 2x5cm)
Hustrun tyckte dock det var förskräckligt.. Smaken är som baken.

Köparen hade försökt reklamera hos Qvesarum, men de hade tyckt att skicket var "normalt" och hänvisat till att det är återvunnet virke. Och jag kan lova att köparen är typen som reklamerar både en och två gånger och påstridigt dessutom.

Sedan kan man ju diskutera hur det skulle sett ut med teakdörrar i ett gammalt svenskt hus, det var väl länge sedan det växte teak i Sverige..

Svår fråga, jag tyckte det var ok, hustrun tyckte hemskt..

/ Fredrik

Hm... Tycker nog att de borde informera om att skavanker kan förekomma. Vi bygger ju nytt, så vi vill absolut inte ha en dörr med skavanker, hur charmiga de än är. :-/

Det är jätteviktigt att våra ytterdörrar är av högsta kvalitet, annars skulle vi ta första bästa som går att få tag på, vilket vi inte har gjort. Vill absolut inte råka ut för att inte vara helt nöjd efter att ha betalat en massa pengar. Vi vill ha FINA dörrar, inte bara "okey".
Synd att vi inte kan se Qvesarums dörrar i verkligheten.

Jag var nere i Höör och tittade på dörrarna i helgen, och måste sägas att det var de absolut finaste dörrarna jag sett! Välgjorda, inga fula skarvar och inget lappande. men detta var ju de som dom visar, sen är det ju måttbeställda, och de har man ju ingen aning om! Men det man säg, hur fina som helst! Kan man inte ställa krav att man vill ha dem likadana?? Sen ska det tilläggas, vilket häftigt ställe! Hur mkt fint som helst, det var en dyr tripp... :o :o

Jag har själv köpt en parytterdörr hos Qvesarum (se bif. bild)

Jag gick inte på priset när jag valde dörr utan letade både länge och väl innan jag hittade rätt. Det var helt och hållet kvalitet som fick styra i mitt fall. Därför var det lätt att utesluta alla formpressade mdf-dörrar från byggvaruhusen.

Var även och tittade på svensk byggtjänst i Stockholm, men inget jag ville ha. Ok en del dörrar var säkert ok på långt håll, men jag kan inte hjälpa att bli besviken när man på en dörr som verkar hålla hög kvalitet är fullpepprad med synliga skruvar runt lister o.dyl.

Dörren jag köpte är isolerad och jag har ingen aning om U-värdet. Säkert bland det bästa man kan få tag på om man jämför energi man förlorar kontra kostnaden för en ny dörr om några år om ni förstår vad jag menar ;)

Skämt åsido, jag är i alla fall helnöjd och kan varmt rekommendera dessa dörrar.

• Ytterdrr_001.jpg
Hej

Vi står själva i begrepp at köpa ett par Qvesarum dörrar och funderar på hur försäkringsbolgen ställer sig till dem. De dörrar som sitter i huset nu (som sattes in i början på 80-talet när en tidigare ägare fick för sig att totalrenover till modern standard...) är stöld och brandskyddade med stålplåtar etc. och ger rabatt på försäkringspremien...

Har ni någon uppfattning?

mvh

Som ts kan jag berätta att vi beslöt oss för att beställa Qvesarums dörrar osedda. Det blev höjning och breddning mot deras "standardmått" priset dock helt acceptabelt tyckte vi. Vi är mycket nöjda så här långt, den som lever får se om vi är lika nöjda om 20 år. :-) Vi räknar dock med att ha ytterdörrar för resten av vårt liv. Dörrarna är isolerade och jag tror det är plåtar i men jag är inte säker. Min sambo är byggare sedan 20 år och han är mäkta imponerad av dörrarnas konstruktion, han har inte sett liknande kvalité (och tjocklek !) någonsin. Det betyder ju inte att det inte skulle finnas bättre dörrar (och dyrare) men dessa spelar helt klart i en hög divisionen.

Tack, men jag tror redan att vi är övertygande om att vi ska ha dem, de verkar ganska outstanding! :)
Det jag funderar över är min fråga om vad försäkringsbolagen säger. om stöldskyddet. Iofs tror jag inte att det skulle påverka vårt beslut, men ändå...

En del försäkringsbolag har rätt tuffa krav för att man ska få deras bästa premier...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.