Hejsan jag håller på och skall montera ett PVC-fönster. Skall ventilationen mynna på insidan eller utsidan ? Ventilationen består av två borrade hål i överkant av fönstret och två slitsar som skall täckas av små plastbitar i den nedre delen av fönstret. Det är ett fast fönster jag skall montera. Jag antar att ventilationen skall vara för att undvika att kondens samlas inuti karmen´.

TAcksam för svar snarast annars blir det kallt inatt :)

Det är inte så att det är de två dräneringshålen med medföljande täckbrickor som du tittar på, sådana har jag på mina nyinstallerade PVC-fönster. I så fall ska fönstret monteras med hålen nedåt och på utsidan. Hålen finns där för att släppa ut ev fukt som tar sig in mellan karm och båge.
/fredrik

Ja det stämmer säkert att det är för kondens, tack och det skall alltså vara utåt. Jag har ingen karm i ordets rätta bemärkelse på fönstret i och med att det är fast, utan det är bågen som monteras direkt i väggen.

Om det nu är en dränering som skall sitta på utsidan finns det inte risk att det fryser i den ?

Eftersom du har ett fast fönster torde det vara i princip noll risk att det kommer in vatten. Då skulle det behöva läcka in mellan karmen och glaskassetten och då har du en läckande tätningslist, dvs ett fönster som behöver lagas. Hålens främsta funktion är att om du exempelvis har haft fönstret öppet och att det då har regnat så att det kommit in vatten mellan karm och båge måste vattnet ha någonstans att ta vägen.
Frostsprängning är nog inget reellt problem.

Jag nöjer mig med att hålen skall vara monterade utåt, att de skulle vara till för att vatten som kommer in mellan båge och karm tror jag inte på om det inte finns en dräning undertill på bågen som mynnar i karmen och sedan dräneras ut genom denna.

Jag tror istället att det är kondens som skall rinna ut genom hålen. Fönstren består ju av flera kamrar, som i tjocklekens riktning kommer att ge en temperaturgradient, vilken gör att på någon sida kommer det att kondensera, men om det kommer att ske i den yttre eller den inre kammaren kan jag inte riktigt genomskåda, det är därför jag frågar om hålen skall vara utåt eller inåt.

Sommartid immar ju välisolerade fönster på utsidan morgon och kväll. Vintertid immar dåligt isolerade fönster på insidan.

Är fönstret som jag hoppas välisolerat så bode de ju alltså dräneringen/ventilationen finnas på utsidan och det stämmer ju med hur du säger att dina fönster är monterade så jag kör på det

Tack för hjälpen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.